کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: بوییدن رایحه‌های تند مثل دارچین، گلاب، میخک، عصاره‌های نعنا و اکالیپتوس یا سرکه در بازگشت حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا موثر است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 15 November 2021

به گزارش «تابناک البرز» زهرا احدی درباره بازگشت حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا، گفت: اخیرا گزارش‌هایی از نتایج یک پژوهش در کشورهای آلمان و انگلیس در مورد تاثیر ویتامین آ به صورت قطره حاوی این ویتامین در بینی منتشر شد که باعث شده برخی به مصرف خوراکی ویتامین آ  بدون تجویز پزشک روی بیاورند.

احدی افزود: دز مورد نیاز این ویتامین در بزرگسالان و کودکان متفاوت است و اگر بیشتر از آن میزان باشد باعث ایجاد برخی عوارض می‌شود.

وی ادامه داد: در بزرگسالان اگر ویتامین آ، بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز و در کودکان بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف شود باعث اختلال در بدن می‌شود.

این کارشناس عوارض زیاده روی در مصرف ویتامین آ را شامل پوست مرغی شدن بدن، شکنندگی استخوان، ریزش مو، التهاب لثه، قرمزی شدید زبان، سردرد و تهوع، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، خستگی و از همه مهمتر بزرگ شدن و عملکرد غیرطبیعی کبد و در نهایت آسیب کبدی عنوان کرد.

احدی برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین آ، زینک، ویتامین سی و ویتامین‌های گروه بی را برای جبران آسیب به پرزها و مخاط بویایی و چشایی مفید عنوان کرد و گفت: اگر آسیب به سیستم عصبی بویایی باشد شرایط متفاوت است. ازآنجایی که نابویایی ناشی از ویروس کرونا ناشناخته است و ممکن است به عصب بویایی آسیب وارد کرده باشد اقدامات درمانی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در تحقیقات منتشر شده مصرف قطره ویتامین آ در بینی تجویز شده که بسیار متفاوت از مصرف خوراکی آن است، تاکید کرد: مصرف زیاد ویتامین به صورت خوراکی می‌تواند اثرات مخربی در بدن برجای بگذارد و نباید بیش از حد مصرف شود. اگر آسیب به سیستم عصبی بویایی باشد نیاز به محرک عصبی دارد. بوییدن رایحه‌های تند مثل دارچین، گلاب، میخک، عصاره‌های نعنا و اکالیپتوس یا سرکه در این زمینه موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار