"دکه ی خبری تابناک همدان" درنظردارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛ لذامخاطبین محترم می توانند مارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۰۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 27 September 2015

پیام جنتی به جشنواره فیلم‏های نوجوانان

همدان پرس -  سینمای نوجوان به اتکاء ماهیت خود توأم با رؤیاهای شیرین و بلند پروازی‏‌های آن اگر در مسیر درست قرار گیرد، همواره بر بلندای سینمای ملی پرواز خواهد کرد و به مدد هنر هفتم در خدمت تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بوده و آینده کودکان و نوجوانان را ترسیم خواهد نمود؛ مهمترین شاخصه سینمای نوجوان این است که بزرگ می اندیشد و بزرگ فکر می‏‌کند.

هواللطیف

سینمای نوجوان مطلع و منشأ پاکی و صداقت است، سینمای سادگی و صمیمت است، که سرمنشأ آن پندار و سرشت زلال کودکانه است، زیرا که کودکان تمثیل فرشته‏های آسمانی و مظهر معصومیت و شفافیتند.

سینمای نوجوان را همین زبان پاک و فطرت معصومانه‌‏اش از سینمای عام متمایز ساخته و بر معنویت بیش از پیش آن افزوده است.

مهمترین شاخصه سینمای نوجوان این است که بزرگ می اندیشد و بزرگ فکر می‏‌کند.

سینمای نوجوان به اتکاء ماهیت خود توأم با رؤیاهای شیرین و بلند پروازی‏‌های آن اگر در مسیر درست قرار گیرد، همواره بر بلندای سینمای ملی پرواز خواهد کرد و به مدد هنر هفتم در خدمت تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بوده و آینده کودکان و نوجوانان را ترسیم خواهد نمود.

سینمای نوجوان باید نوجوانان را بزرگ انگارد و به آنان آیین بزرگی و جوانمردی بیاموزد، زیرا نوجوانان آکنده از آرزوهای بس بزرگ بوده و در دنیای کوچک خود جهانی بس بزرگ را به تصویر می کشند.

از این رو بر ماست که با استعانت از هنر و تکنیک سینما به آنان آیین بزرگی آموخته و کودکان و نوجوانان این مرز و بوم را شجاع و فداکار و هنرمند بپرورانیم و این رسالت ارزشمند بر عهده هنرمندان بزرگ در عرصه سینمای نوجوان است که با زنده نگاه داشتن کودک درون خود که نماد همه خوبی ها است برای استیلا و توفیق روز افزون این سینمای مهجور کوشش نمایند.

اینجانب ضمن تبریک این رویداد فرهنگی برای همه دست اندرکاران جشنواره سینمای نوجوان آرزوی موفقیت دارم.

دکتر علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


تعرض‌ به محوطه باستانی خورزنه

همدان نیوز-علاقمندان به محیط زیست و اعضای تشکل‌های غیر دولتی همدان 5 غار از غارهای کوه خورزنه را پاکسازی و زباله‌های جمع آوری شده را به مراکز تجمیع پسماند شهری حمل کردند.

سمن های زیست محیطی استان از جمله انجمن توسعه محلی بهارستان، کمیته محیط زیست کانون قلم همدان، نبض سبز حیات و انجمن پویشگران سفر پاک در این برنامه که به مناسبت روزجهانی غار پاک، برگزار شد، مشارکت داشتند.

نماینده موسسه توسعه علمی بهارستان که در این برنامه پاکسازی شرکت داشت در این خصوص گفت: هرسال هم زمان با روز جهانی غار پاک، غارنوردان وعلاقمندان به طبیعت تلاش می‌کنند زباله های غارهای را پاکسازی کنند و اهمیت پاکیزگی و پاسداری از غارها را به گوش دیگران برسانند.در ایران نیز گروه‌های غارنوردی، کوهنوردی و فعالان محیط زیست به مناسبت این روز اقدام به پاکسازی غارها می کنند.

حسین زندی افزود: دلیل انتخاب غارهای کوه خورزنه برای پاکسازی از طرف تشکل‌های غیر دولتی این است که تعرض‌ها روز به روز به محوطه باستانی و طبیعی خورزنه بیشترمی‌شود و کوه خواری و زمین خواری عرصه این محوطه را هر روز تنگتر و کوچکتر می‌کند، با این اقدام علاوه بر پاکسازی و توجه به اصول توسعه پایدار، تلاش ما این است که مسئولان به اهمیت و حفظ این محوطه توجه کنند و برای ثبت ملی آن اقدام کنند.

غار خورزنه همدان

کوه خورزنه در سه کیلومتری شرق همدان، در میان چهار روستای حصار آقا شمسعلی (در غرب)، مزدقینه (درشمال )، کشین ( در جنوب ) و تفریجان (در شمال شرقی) واقع شده است.

ارتفاع این کوه از سطح دریا تقریبا2200 متر است و در فاصله 500 متری کوه به طرف غرب تپه شاه تهماسب قرار دارد (از آنجا که باستان شناسان بقایای سفال‌های اطراف تپه را به دوره سلجوقی نسبت می­دهند به نظر می‌رسد نامگذاری تپه ارتباطی به دوره صفوی و شاه تهماسب ندارد و دلیل دیگری دارد) شایان ذکر است این تپه تاریخی و گورستان اطراف آن به دلیل بی­توجهی مسئولان و حفاری‌های غیرمجاز در حال نابودی است.

کوه خورزنه با غارهای پیدا و پنهان وطبیعت کم نظیر و نیز منطقه‌ای که تا دهه 70جزء منابع طبیعی بوده، زیستگاه و پناهگاه گونه‌های جانوری بسیاری بود اما با رشد سکونت گاه‌های شهری و روستایی اطراف و تهدید و تصاحب اراضی توسط زمینخواران، این سرمایه ملی و زیستگاه طبیعی و همچنین گونه‌های جانوری‌اش مورد تهدید قرار گرفته است.

امروزه دو تیره جغد، عقاب، خرگوش، روباه، شغال، جوجه تیغی، تشی یا خارپشت، قمری و انواع پرندگان و خزندگان و گونه‌های مختلف آفتاب پرست در این زیستگاه وجود دارد. حضور عشایر و شکارچیان تهدید دیگری است که زندگی این جانوران را در معرض خطر قرار داده است. در اطراف خورزنه سنگواره و فسیل به وفور یافت می شود.

در قسمت فوقانی کوه (جبهه جنوبی) سه غار وجود دارد غار شماره یک، در اثر بمباران هوایی ارتش عراق تخریب شده و دهانه ورودی آن با ریزش چند لاشه سنگ پوشیده شده است. غار دوم درفاصله اندکی از غار اول و هم سطح غار شماره یک واقع شده است.

غار دوم که از دو غار دیگر کوچکتر است هم سطح با غار اول، با فاصله تقریبی 200 متری به طرف شرق است وعمق چندانی ندارد. اما چهارمین و مهمترین غار پایین تر از آن دو قرار دارد، دهانه غار بیش از10 متر عرض و 5/2 متر ارتفاع دارد و درون آن مانند تالار بزرگی است، سطح غار با ریزش صدها تن شن و خاک پوشیده شده است و دیوارها و سقف آن توسط ساکنانش در دوره‌unnamed (6)های تاریخی مختلف بزرگتر و فراخ‌ترشده به طوری که بقایای زخم تیشه‌ها هنوز خودنمایی می‌کند.


غار پنجم در جنوب شرقی کوه خورزنه و انتهایی ترین نقطه کوه واقع شده است و این غار داری یک ستون بزرگ دستکند است. غار پنجم درگذشته دارای یک چشمه آب بوده اما براثر ریزش خاک ولاشه سنگ پر شده است.

از آنجا که این کوه از سنگ‌های رسوبی نرم تشکیل شده است، همواره در طول زمان درمعرض حکاکی و علامت‌گذاری قرار داشته، بیشتر این علامت‌ها و نوشته‌ها متعلق به دوره‌های اخیر است.

جالب‌ترین ویژگی خورزنه این است که در جای جای آن حکاکی و برآمدگی‌هایی به صورت دایره دیده می‌شود (نگارنده بیش از 120 مورد آن را شناسایی و از آن عکسبرداری کرده است) اینخورشید واره‌ها در قطرهای مختلف از ده سانتیمتر تا یک و نیم متر، هم در داخل غارها و هم درسطح سنگ­ها در نقاط مختلف کوه دیده می‌شود.

برخی بر این باورند که این کنده‌کاری‌ها آثار به جا مانده از استخراج سنگ برای پایه ستون و یا سنگ آسیاب بوده است. اما در هیچ جای شهر همدان و اطراف آن پایه ستونی از این جنس سنگ دیده نشده است.

از سوی دیگر سنگ این کوه به دلیل نرمی برای پایه ستون مناسب نیست و به نظر نمی‌رسد برای سنگ آسیاب نیز از این نوع سنگ استفاده شده باشد.

اما با توجه به نام کوه که محل برآمدن خورشید است و اینکه پژوهشگران این منطقه را محل سکونت مهرپرستان دانستهاند و باورهایی نیز از آیین مهر در میان بومیان این منطقه وجود دارد، پرسش‌هایی از این دست پیش می‌آید که آیا این دایره‌ها ارتباطی با نام کوه و آیین مهر دارد و یا اینکه نگاره‌ها کاربرد ستاره‌شناسی و سنجش زمان داشته‌اند و یا از نمادهای جادویی پیش از به وجود آمدن مذاهب و ادیان در دوره غارنشینی بوده است؟


آزاد ی ۸۷ نفراز زندانیان جرائم غیرعمد

تسنیم - مدیرعامل ستاد دیه استان همدان گفت: از ابتدای امسال ۸۷ نفر از زندانیان غیرعمد استان با بدهی بیش از ۴۹ میلیارد ریال از بند زندان آزاد شدند.

یدالله روحانی‌منش اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه تعداد ۸۷ نفر از زندانیان غیرعمد استان همدان با مبلغی بدهی بیش از ۴۹ میلیارد و ۲۸۳ میلیون ریال از بند زندان آزاد شدند.

وی افزود: از این افراد تعداد ۲۰ نفر دارای محکومیت‌های دیه و تعداد ۶۷ نفر با محکومیت‌های مالی و مهریه بودند که با مساعدت ستاد دیه آزاد و به آغوش گرم خانواده خود بازگشتند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه از بین افراد مورد مساعدت قرار گرفته ۷۸ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند، تصریح کرد: با برقراری ارتباط با شرکتهای بیمه مبلغی بیش از ۵ میلیارد و ۶۵۱ میلیون ریال از طریق این شرکت‌ها پرداخت شده است که منجر به آزادی یک نفر از این طریق شد.

وی بیان کرد: با ارسال پرونده‌های دیه واجد شرایط به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نیز مبلغی بیش از ۳ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال برای دریافت شد و ۳ نفر از مددجویان از این طریق آزاد شدند و ۴ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال نیز به صورت اعسار به تقسیط تأمین و پذیرفته شده است.

روحانی‌منش افزود: با دعوت از شاکیان پرونده‌ها در شورای حل اختلاف شعبه ۱۱۶ ویژه ستاد دیه نیز مبلغی بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۵۵ میلیون ریال گذشت رضایتمندانه دریافت شد و همچنین ۵ نفر هم با وساطت و راهنمایی ستاد دیه به صورت مشاوره‌ای از زندان آزاد شدند.

وی گفت: ۴۹ نفر از مددجویان نیز با پرداخت مبلغی بیش از ۷ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال توسط ستاد دیه آزاد شدند و همچنین برای آزادی ۲۹ نفر از زندانیان نیز مبلغ ۸ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال وام بانکی پرداخت شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان عنوان کرد: در این میان خود مددجویان نیز بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۷ میلیون ریال همیاری داشتند و زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان فراهم شد.



قتل جوان بر سرچرای دام


جوان 24 ساله روستایی در پی یک نزاع خونین بر سر چرای دام جوان 31 ساله‌ای را از پای درآورد.

کورنگ -  ساعت 13 بعداازظهر 21 شهریورماه امسال از طریق پاسگاه کوزره قهاوند وقوع یک فقره درگیری به فرماندهی انتظامی شهرستان همدان اعلام شد.

با حضور ماموران در محل و انجام تحقیقات مقدماتی مشخص شد جوانی به نام میثم 31 ساله به دلیل اصابت ضربه چاقو مصدوم و به بیمارستان انتقال داده شده که با وجود انجام اقدامات درمانی، بنا بر نظریه تیم پزشکی مصدوم به دلیل شدت جراحت وارده به قسمت پا فوت می‌کند که بلافاصله موضوع به دادستان و پلیس آگاهی اعلام شد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمد پرونده در اختیار اداره پلیس آگاهی همدان قرار گرفت. فرمانده انتظامی شهرستان همدان در این باره گفت: ساعت 13 روز یکشنبه 21 شهریور ماه وقوع یک فقره درگیری منجر به قتل از طریق پاسگاه کوزره قهاوند به انتظامی شهرستان اطلاع داده شد که بلافاصله مأموران انتظامی در محل حادثه حضور یافتند.

رسول مرادی خاطرنشان کرد: با حضور مأموران در صحنه تحقیقات اولیه آغاز شد که در این تحقیقات مشخص شد درگیری بین 2 جوان 24 ساله و 31 ساله اهل و ساکن روستای دشته و برکت‌آباد بر سر چرای دام رخ داده که جوان 24 ساله به نام علیرضا با وارد کردن یک ضربه چاقو منجر به قتل میثم 31 ساله شده است.

به گفته مرادی، این دو جوان در صحراهای برکت‌آباد مشغول چرای گوسفندان بوده‌اند که گوسفندان یکی از آنها وارد زمین‌های دیگری می‌شود و همین امر منجر به اعتراض و درگیری لفظی بین این دو می‌شود. وی ادامه داد: پس از دقایقی درگیری لفظی بین این دو جوان بالا و به درگیری فیزیکی منجر می‌شود که علیرضا(قاتل) چاقویی را که در جیب داشته بیرون آورده و یک ضربه به پای میثم(مقتول) وارد می‌کند.

مرادی یادآور شد: با مجروح شدن میثم توسط علیرضا، بلافاصله وی به بیمارستان منتقل می‌شود اما به دلیل جراحت وارده و خونریزی شدید در بیمارستان فوت می‌کند. با فوت میثم، قاتل فرار می‌کند که مأموران انتظامی بلافاصله موضوع را پیگیری و قاتل تحت تعقیب قرار می‌گیرد که مأموران انتظامی با بستن تمام راه‌های ورودی و خروجی دو روستا و با کمک خانواده قاتل، وی در کمتر از دو ساعت دستگیر و تحویل پلیس آگاهی داده می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی استان همدان نیز گفت: قاتل به جرم خود اعتراف کرده است و دلیل این درگیری و قتل را اختلاف بر سر چرای دام عنوان کرده است.

رضا زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراف صریح قاتل پرونده وی تکمیل و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.لازم به ذکر است؛ شهریور ماه امسال دو فقره نزاع دسته جمعی در روستای دشته رخ داده است که در یک مرحله 10 نفر و در مرحله دوم 5 نفر دستگیر شدند.در مرحله دوم طرفین درگیری از سلاح گرم استفاده کرده و با شلیک تیر دو نفر را نیز مجروح کردند.


رشدروز افزون ویلاسازی درمناطق گردشگری

 نافع - تبدیل زمین های کشاورزی و باغ ها به ویلا، اتفاق تلخی است که این روزها در همدان افزایش یافته و هر روز از مقدار فضای سبز استان کاسته می شود.

 خاک موهبتی الهی است که جایگاه رشد و پرورش گیاهان است دست کم 700 سال زمان لازم است تا یک سانتی متر مکعب خاک زراعی تشکیل شود، اما برخی افراد بدون در نظر گرفتن این مسئله اقدام به ساخت ویلا و واحدهای مسکونی در باغ های همدان به ویژه مسیر گنجنامه و جاده امامزاده محسن(ع) کرده اند.

افزایش روزافزون این ویلاها در حالی رخ می دهد که در سال 1374 مجلس شورای اسلامی با درک صحیح از مخاطرات تغییرکاربری اراضی زراعی وباغ ها، اقدام به تصویب قانونی تحت عنوان« قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها» کرد که در تاریخ 1/8/1385مورد بازنگری واصلاح قرار گرفت.

به موجب ماده یک این قانون به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها وتداوم بهره وری آن ها از تاریخ تصویب این قانون، تغییرکاربری اراضی زراعی وباغ ها در خارج از محدوده قانونی شهرها وشهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

همچنین مالكان يا متصرفان اراضي زراعي و باغها كه به صورت غير مجاز و بدون اخذ مجوز از كميسيون تبصره يك ماده يك قانون( دبيرخانه مستفر در مديريت امور اراضي استان) اقدام به تغيير كاربري کنند؛ علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت جزاي نقدي از يك تا 3 برابر قيمت روز زمين بيش از تغيير كاربري محكوم مي شوند و در صورت تكرار جرم به حداكثر جزاي نقدي و حبس از يك تا 6 ماه محكوم خواهند شد.

121 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در همدان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، خرداد امسال با بیان اینکه 44 تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت 11 هزار متر مربع سال 90 در استان همدان شناسایی شده، گفت: 121 تغییر مورد کاربری غیر مجاز به مساحت 33 هزار متر مربع سال گذشته در استان همدان شناسایی شده است.

رحیم برقی با بیان اینکه امور اراضی به طور مستقیم زیر نظر مدیریت سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: از سال 57 هیئت هفت نفره واگذاری زمین ها تشکیل شد و پس از ادغام با اصلاحات اراضی مدیریت امور اراضی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت امور اراضی 37 وظیفه عمده بر عهده دارد، ادامه داد: حفاظت از اراضی زراعی و باغ ها و واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی از اهم وظایف مدیریت امور اراضی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هر کسی قصد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را دارد باید از کمیسیون مجوز بگیرد، ابراز داشت: چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری کنند به مراکز قضایی معرفی و علاوه بر جریمه حکم قلع و قمع بنای ساخته شده داده می شود.

برقی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده مدیریت امور اراضی حفظ اراضی زراعی است و با توجه به رشد جمعیت حفظ اراضی زراعی الزام است، عنوان کرد: نباید اراضی زراعی درجه یک را تغییر کاربری بدهیم و در انها خانه و ویلا سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به هر نحو از اراضی زراعی حفاظت کنیم، افزود: برای ساخت خانه باغی در باغ ها بیشتر از 30 تا 50 متر مجوز داده نمی شود و اگر باغی بین هزار تا دو هزار متر مربغ مساحت و دارای سند مالکیت عرصه باشد می تواند با پرداخت عوارض مجوز ساخت خانه باغی به متراژ 30 متر داشته باشد و همچنین اگر بیشتر از دو هزار متر مربع مساحت باغ باشد با توجه به شرایط بند یک مجوز ساخت خانه باغی به متراژ 50 متر داده می شود.

برقی با بیان اینکه مساحت باغ برای دیوار کشی در راستای حفاظت باغ نباید باغ کمتر از هزار متر مربع باشد، اظهار داشت: قانون گذار هر مکانی را باغ نمی داند و باغ به جایی اطلاق می شود که در هر هکتار 100 اصله نهال مثمر یا غیر مثمر داشته باشد.

وی با بیان اینکه دیوار کشی باغ در صورتی قابل انجام است که در محل عرف باشد، بیان کرد: در منطقه ای مانند گنجنامه دیوار کشی عرف است اما اگر در منطقه ای مانند ملایر عرف نباشد کسی بخواهد دیوار کشی کند با او مخالفت می شود همچنین ارتفاع دیوار نباید از 80 سانتیمتر بیشتر باشد.

برقی ادامه داد: برای تفکیک باغات و اراضی زراعی به استناد قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی هم اکنون در استان همدان باغ آبی پنج هکتار، باغ دیم 10 هکتار، زمین آبی هفت و نیم هکتار و زمین دیم 20 هکتار باید باشد و به باغ ها و زمین های کمتر از این حد نصاب اجازه تفکیک داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 320 پرونده در کمیسیون ماده یک مطرح و با 17 طرح مخالفت شده است، ادامه داد: همچنین 694 پرونده تبصره چهار تشکیل شده که با هیچ یک از آنها مخالفتی نشده است.

برقی با بیان اینکه از ابتدای سال 90 تا پایان سال گذشته 911 پرونده تبصره یک به مساحت دو هزار و 712 هکتار نظارت شده است، ابراز داشت: دو هزار و 639 پرونده به مساحت هزار و 438 هکتار نیز در تبصره چهار نظارت شده است.

وی با بیان اینکه 44 تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت 11 هزار متر مربع در سال 90 در استان همدان شناسایی شده است، بیان کرد: 72 تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 11 هزار و 580 متر مربع در سال 91 و 121 تغییر کابری غیر مجاز به مساحت 33 هزار متر مربع در سال گذشته در استان همدان شناسایی شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مساحت های زمین های تغییر کاربری داده شده نشان می دهد که تغییر کاربری ها خرد شده، عنوان کرد: تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی زراعی کم و در راراضی باغی نیز ریز دانه شده است.


حضور16کشوردرجشنواره فیلم

همدان‌پیام - نمایش فیلم‌های ایرانی و خارجی از روز گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان آغاز شده است.

در این جشنواره 19 فیلم سینمایی نوجوان در بخش مسابقه سینمای ایران، 9 فیلم سینمایی از 9‌کشور جهان در بخش مسابقه بین‌الملل، 7 اثر پویانمایی بلند سینمایی، 13 اثر کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران، 8 اثر پویانمایی عروسکی و 16 فیلمنامه و طرح ایرانی و خارجی حضور دارند. این تعداد فیلم‌های راه یافته هر روز صبح و بعداز ظهر در سینماهای استان همدان به اکران درمی‌آیند.

اکران فیلم‌ها برای عموم و میهمانان خارجی و داخلی در 5 سالن سینمای شهر همدان و 8 سالن سینما در شهرهای ملایر، فامنین، رزن، بهار، کبودراهنگ، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند برای هروز بر روی پرده اکران می‌روند.

سینما قدس یک، تالار شهید آوینی، سینما فلسطین، سینما کانون و پلاتوی آوینی، سالن‌هایی هستند که هر روز در 5 سانس صبح و بعدازظهر فیلم های منتخب را نمایش می‌دهند.

امروز نیز 18 فیلم بلند و نیمه بلند در 23 سانس سینماهای شهر به اکران درمی‌آیند. اغلب فیلم‌های خارجی در سینما کانون به اکران درمی‌آیند و فیلم‌هایی که برای عموم پخش می‌شوند نیز در سینما قدس یک و فلسطین به روی پرده می‌روند. همچنین تالار شهید آوینی برای عوامل خارجی و داخلی به اکران می‌پردازد.

این جشنواره از دو بخش مسابقه شامل؛ سینمای ایران و سینمای بین‏‌الملل و بخش جنبی شامل مسابقه فیلمنامه‌نویسی- مسابقه المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور و نمایش‏های ویژه تشکیل شده است.

در بخش بین‌الملل کشورهای هلند، بلژیک- فرانسه، آرژانتین- کانادا- ایتالیا، هندوستان، سوئیس- کانادا، بلژیک و روسیه حضور دارند. در بخش مسابقه پویانمایی بلند سینمای بین الملل هم 7 اثر منتخب از 8 کشور برزیل، جمهوری چک، چین، مالزی و هندوستان، روسیه، فرانسه و آمریکا حضور دارند. در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره بین‌المللی فیلم‌‏های نوجوانان اسامی 13 اثر کوتاه و نیمه‌بلند نیز در برنامه سانس‌های اکران دیده می‌شود.

همچنین اسامی 8 اثر پویانمایی - عروسکی کوتاه و نیمه بلند پذیرفته شده در بخش مسابقه سینمای ایران- جشنواره بین‌المللی فیلم‏‌های نوجوانان اعلام شده است.

این جشنواره با هدف معرفی آثار برتر سینمای کودک و نوجوان در عرصه ملی و بین‏‌المللی-‌جلب توجه سینماگران به‌ طور عام به سینمای کودک و نوجوان- زمینه سازی حضور فعال کودکان و نوجوانان در عرصه تولید و توزیع و نیز رشد و رونق تولید و نمایش در سینمای کودک و نوجوان برگزار می‏‌شود.

بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به میزبانی همدان توسط بنیاد سینمایی فارابی و با همکاری "شورای راهبری و سیاستگزاری سینمای کودک و نوجوان" از 4 تا 8 مهرماه امسال برگزار می‏‌شود.


خرید60درصدی سهام در بورس

فارس - مدیرعامل منطقه‌ای بورس همدان گفت: 60 درصد از معاملات بورس همدان در شهریورماه سال جاری مربوط به خرید سهام بوده است.

عباس صمدی امروز  با اشاره به معاملات شهریورماه سال جاری بورس اظهار کرد: در شهریورماه سال جاری، 56 میلیون و 284 هزار و 201 سهم در بورس منطقه‌ای همدان داد و ستد شد.

وی گفت: این میزان معامله متعلق به 269 شرکت به ارزش 116 میلیارد و 37 میلیون و 157 هزار و 526 ریال در بورس منطقه­‌ای همدان داد و ستد شد.

مدیرعامل بورس منطقه‌ای همدان اضافه کرد: 60 درصد از معاملات بورس همدان در شهریورماه سال جاری مربوط به خرید سهام و 40 درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و با توجه به 23 روز کاری فعالیت بورس منطقه­‌ای همدان در ماه گذشته، متوسط ارزش داد و ستد، روزانه 5 میلیارد و 45 میلیون و 93 هزار و 805 ریال بوده که نسبت به مردادماه، 40 درصد کاهش داشته است.

صمدی گفت: همچنین در معاملات بورس همدان در شهریورماه سال جاری، 138 کد معاملاتی جدید ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در معاملات بورس همدان در ماه گذشته شرکت­‌های پالایش نفت بندرعباس، پارس خودرو و صنعتی بهشهر، به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل بورس منطقه‌ای همدان گفت: شاخص کل قیمت در پایان شهریورماه معادل 61 هزار و 577 واحد بود که نسبت به ماه گذشته، 3 هزار و 648 واحد کاهش یافته است.


برگزاری انتخابات شورای شهرهمدان/نظری همچنان رئیس شورا

ایسنا - پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام امروز در صحن شورا هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر همدان مشخص شد.

قرار بود 12 شهریورماه در صحن شورا رئیس شورای شهر همدان از بین دو کاندیدا مشخص شود اما این امر فدای اختلافات شد و تا به امروز به تاخیر افتاد.

بالاخره امروز ساعت 13:30 انتخابات با حضور فرماندار همدان و مدیرکل امور دفتر شهری شوراهای استانداری همدان و 14 نفر از اعضای شورای شهر در صحن شورا برگزار شد و علی‌اکبر نظری برای دومین سال پیاپی به عنوان رئیس و حمیدرضا طبی‌مسرور نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان انتخاب شدند.

همچنین حسین قره‌باغی به عنوان منشی اول، علی رضایی منشی دوم و نرگس نوراله‌زاده منشی سوم انتخاب شدند.

رؤسای کمیسیون‌ها نیز در این جلسه انتخاب شدند به طوریکه رضا غلامی‌خجسته به عنوان خزانه‌دار، دکتر ابراهیم مولوی رئیس کمیسیون فنی عمرانی، محمدرضا الیاسی عضو شورا، رضا میرزایی عضو شورا، محمدعلی پرزاد عضو شورا، محمد تبریزی‌شهروی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری، سیداحمد حسنی‌حلم عضو شورا، علی رحیمی‌فر رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی، علی رضایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، سیدمجید موسوی عضو شورا، کامران گردان رئیس کمیسیون خدمات شهری،حمل و نقل وترافیک، محیط زیست بهداشت و نرگس نوراله‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورا انتخاب شدند.

همچنین کامران گردان برای سومین سال متوالی به عنوان سخنگوی شورای شهر همدان انتخاب شد.

به گزارش ایسنا؛ در گذشته کامران گردان و رضا میرزایی برای پست ریاست کاندیدا شده بودند اما خودشان انصراف داده و کنار کشیدند و امروز بین علی‌اکبر نظری و سیداحمد حسنی‌حلم رأی‌گیری شد.


وقف70هزارهکتارارضی ملی

 ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 70 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان وقف شده است.

محمد رضا همتی افزود: اراضی ملی وقف شده یک از مواد اختلاف بین منابع طبیعی و سازمان اوقاف است.

وی اضافه کرد: هیچ کسی نمی تواند با ادعای مالکیت بر کوه، دشت، دریا، جاده و دیگر اراضی ملی اقدام به وقف آن کند بلکه وقف باید از اموال شخصی باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این اختلاف موجب شده بود برای اراضی سند مالکیت صادر نشود به این منظور مقرر شد که برای رفع بلاتکلیفی و پایان دادن به رفت و آمدها به مراجع قضایی بخشی از اراضی به اوقاف واگذار شود.

وی در توضیح این توافق بیان کرد: سازمان اوقاف یک مجموعه عام المنفعه بوده و در صورت واگذاری زمین، از این اراضی برای ساخت مسجد ، مدرسه و دیگر اقدامات نیک و پسندیده استفاده می کند.

وی گفت: به دنبال اقدامات صورت گرفته 30 هزار هکتار از 70 اراضی ملی مورد اختلاف بین اداره کل منابع طبیعی همدان و اوقاف این استان تعیین تکلیف شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: 26 هزار و 500 هکتار از این اراضی به اداره کل منابع طبیعی و سه هزار و 500 هکتار به اوقاف واگذار شد.

همتی افزود: 70 هزار هکتار اراضی مورد اختلاف این دو مجموعه شامل یکصد پلاک است که پس از بررسی یک به یک پلاک ها برای هر یک نقشه تعیین شده و جانمایی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان اراضی ملی که وقف شده مربوط به کبودراهنگ است که تمامی اراضی این شهرستان تعیین تکلیف شدند.

وی افزود: هم اینک شهرستان ملایر با 40 پلاک وقف شده و شهرستان های اسدآباد، بهار و رزن با حدود 3تا هشت پلاک بیشترین و کمترین زمین های وقفی را شامل می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ابراز امیدواری کرد: 40 هزار هکتار اراضی ملی وقف شده و مورد اختلاف این مجموعه نیز تا نیمه نخست سال آینده تعیین تکلیف شوند.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است.


پیام جنتی به جشنواره فیلم‏های نوجوانان/تعرض‌ به محوطه باستانی خورزنه/آزادی ۸۷نفراززندانیان جرائم غیرعمد/قتل جوان بر سرچرای دام/رشدروز افزون ویلاسازی درمناطق گردشگری/حضور16کشوردرجشنواره فیلم/خرید60درصدی سهام در بورس/برگزاری انتخابات شورای شهرهمدان/نظری همچنان رئیس شورا/وقف70هزارهکتارارضی ملی/


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار