امام جمعه کرج گفت: مبارزه ملت ایران با استکبار و به خصوص آمریکای جنایت پیشه و اسرائیل خبیث تمام نشده است و تا دفع کامل شر آنها ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۲۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ 15 January 2022

مبارزه ملت ایران با استکبار تمام نشده و تا دفع شر ادامه داردبه گزارش «تابناک البرز» آیت‌الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج با اشاره به اینکه امروز یکی از پر ارزش‌ترین سرمایه‌های انقلاب، جهاد و شهادت، تکریم از مادران، همسران و خانواده شهداست، گفت: کمترین اثر این تکریم‌ها انتقال شیوه و روش تربیتی و سبک زندگی آنان، از نسلی به نسل دیگر است لذا این را باید غنیمت شمرد چراکه فرصت کم است و عمرها می‌گذرد و از دست ما می‌روند.

وی با بیان اینکه بنده به نوبه خود از همه فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های مادران و همسران و فرزندان شهدا عموماً و از عزیزانمان در این خطه نورانی و شهیدپرور به‌خصوص قدردانی و تشکر می‌کنم، افزود: برنامه‌ریزی کنید و به طور مرتب به دیدار خانواده‌های شهدا بروید و از آثار وجودی آنها در زندگیتان بهره ببرید.

حسینی همدانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۲۶ دی ماه سالروز فرار ذلت‌بار دومین و آخرین حاکم خاندان پهلوی از ایران است، اذعان کرد: این فرار مقدماتی داشت؛ مردم حقارت و ذلت‌پذیری در مقابل بیگانگان و خاکساری او در مقابل آمریکا را دیده بودند، جنایات ساواک و به یغما رفتن ثروت کشور توسط خاندان پهلوی را می‌دیدند و نفرتی عمومی سراسر ایران را پر کرد و سیاست‌های آمریکا هم نتوانست کمکی به حفظ سلطنت کند.

امام جمعه کرج توضیح داد: شاه فرار کرد و درباریان و بختیار القا می‌کردند سفر رفته و خودش هم امید داشت که برگردد، اما مردم با خوشحالی به خیابان‌ها ریختند و گل و شیرینی دادند و این پیروزی را جشن گرفتند و هر جا اثر و مجسمه‌ای از شاه و پدرش بود را تخریب کردند و در کمتر از یک ماه طومار سلطنت ۲۵۰۰ ساله ملک الملوکی و شاهنشاهی در هم پیچیده شد و خود مردم با سازماندهی در مساجد امنیت نقاط مختلف رابه عهده گرفتند.

وی با بیان اینکه امام فرار شاه را اولین مرحله پیروزی و طلیعه پیروزی خواندند، گفت: امام(ره) فرمودند: «رفتن شاه، پیروزی نیست بلکه طلیعه پیروزی است و البته این طلیعه را من به ملت ایران تبریک عرض می‏‌کنم. و باید توجه داشته باشند که همان طوری که طلیعه پیروزی است، طلیعه خلع سلطه اجانب است» لذا امام در هر لحظه‌ای مردم را متوجه یک مطلب مهم‌تر و بالاتر و اساسی‌تر می‌کردند.

حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه با فرار شاه دست اجانب قطع شد اما شیطنت و خرابکاری و تضعیف و تحریم و فساد و توطئه‌های آنها مستقیم و غیرمستقیم قطع نشد، خاطرنشان کرد: البته مبارزه ملت ایران با استکبار و به خصوص آمریکای جنایت پیشه و اسرائیل خبیث قطع نشده و تا دفع شر اینها به طور کامل ادامه خواهد داشت؛ این شهدایی که پیکر پاک آنها هر چند وقت منطقه‌ای را نورانی و موجی از حماسه و حرکت به‌وجود می‌آورد، یعنی یادمان نرود که هنوز در حال مبارزه هستیم و این ‌مبارزه را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه اذعان کرد: مطلبی را که امروز عرض می‌کنم راجع به بیانات رهبر معظم انقلاب است که اخیراً راجع به غیرت دینی به همراه عقلانیت فرمودند و از امام به عنوان یک نمونه کامل نام بردند. بعد تاکید فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی بود که تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند». قبلا هم فرموده بودند و این بار تاکید کردند. بحث مفصلی دارد و از زوایای مختلف می‌شود به آن پرداخت ولی خیلی کوتاه بعضی نکات را فهرست می‌کنم.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با بیان اینکه وقتی به روایات و روشی که معصومین علیهم‌السلام و به خصوص امیرالمومنین علیه‌السلام داشتند مراجعه می‌کنیم می‌بینیم غیرت دینی را به عنوان یک ضرورت در جامعه و یکی از شاخصه‌های اهل ایمان معرفی کرده‌اند یعنی هرکس مومن است باید غیرت دینی داشته باشد، گفت: غیرت دینی آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد که سعادت‌مندی دنیا و آخرت را به همراه دارد. غیرت یعنی مراقبت شدید نسبت به هر ارزش مادی و معنوی با انگیزه ایمان، یعنی راه ندادن غریبه به حریم و این صفت اهل ایمان است، اعم از زن و مرد. غیرت اختصاص به مرد ندارد.

حسینی‌همدانی تصریح کرد: اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم همین است که فرمودند: لااله‌الا‌الله یعنی خداوند آنقدر غیور است که هیچ غریبه‌ای را به حریم کبریائی خود راه نمی‌دهد و مردان با همین صفت، حریم خانواده و ناموس خود را از نگاه‌های آلوده حفاظت می‌کنند. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «پاکدامنی مرد به اندازه غیرت اوست».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه غیرت انواعی دارد و غیور در همه موارد تلاش می‌کند تا از آنچه حفظش از دیگری لازم است، محافظت و دفاع کند، گفت: غیرت دینی دایره‌اش بسیار وسیع است. علمای اخلاق غیرت را از فضائل اخلاقی و نوعی حمیت دانسته و به تعبیر امیرالمومنین غیرت را میوه و ثمره شجاعت می‌دانند. باز برای اینکه بهتر در دل جا بگیرد به فرهنگ لغت دهخدا مراجعه کنید که غیرت را فقط منحصر به مسائل ناموسی تعریف نمی‌کند. دایره‌اش را وسیع می‌بیند و درست هم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه غیور به دخالت‌های نابه‌جای دیگران نسبت به آن چیزی که مورد علاقه‌اش هست عکس‌العمل نشان می‌دهد و هرچه متعلق غیرت ارزشمندتر باشد واکنش غیور شدیدتر است، تصریح کرد: غیور همانطور که نسبت به عرض و جان و مال و ناموس حساس است و به دفاع برمی‌خیزد نسبت به حریم‌های عمومی و ارزش‌های دینی و ملی هم حساس است و به مبارزه قیام می‌کند که مرحوم کلینی روایتی نقل می‌کند که اگر انسانی غیرت نداشته باشد قلبش وارونه است. قلبی که برگشت چیزی در آن جا نمی‌گیرد رحمت الهی در آن ‌نمی‌ریزد و قاسی می‌شود.

امام جمعه کرج در پایان با اشاره به روایات دیگری در این رابطه گفت: روایت از رسول خداست که فرمودند: خدای تعالی بی‌گمان نفرت دارد از مردی که به زور وارد خانه‌اش بشوند و او نجنگد. این خیلی دایره‌اش باز وسیع است. فقط منزل شخصی را نمی‌گیرد. کشور هم خانه ماست. محله هم خانه ماست. شهر خانه ماست. بعضی وقتها به زور کسی وارد شود و انسان قیام نداشته باشد، مشمول این نفرین خدا می‌شود. این‌ها غیرتی بالاتر از غیرت فردی را می‌فهماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار