فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای ایمنی بیشتر محیط بانان در پایش زیستگاه های جانوری و محیط زیست ، این قشر به فناوری نوین مجهز می شوند.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 25 June 2022

به گزارش «تابناک البرز» جمشید محبت خانی در حاشیه آیین آغاز نخستین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط بانی کشور مستقر در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از ماموریت های اصلی محیط بانی کشور مبارزه با مخربان محیط زیست به ویژه شکارچیان متخلف و غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه در این عرصه محیط بانان ۱۵۰ شهید و بیش از ۳۰۰ جانباز تقدیم کرده اند، اظهار داشت: بیشتر این  عزیزان  توسط شکارچیان غیرمجاز شهید یا مجروح شده اند.

محبت خانی گفت: در همین راستا امسال یکی از موضوعات در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش محیط بانان  به صورت کیفی تر است که نخستین دوره آن با آموزش ۹۰ نفر محیط بان در مرکز آموزش محیط بانی کشور در کرج و با دعوت محیط بانان از سراسر کشور آغاز شده تا آموزش هایی در ابعاد اجتماعی، پیشگیری، حقوقی و قانون به کارگیری سلاح را فرا بگیرند و با دست پر به مناطق و استان های خود بازگردند.

نوسازی ناوگان خودرویی محیط بانان

محبت خانی با  اشاره به اینکه محیط بانان به صورت پیشگیری غیرکیفری و کیفری از محیط زیست کشور پاسداری می کنند، افزود: سال گذشته توانستیم ناوگان موتوری محیط بانان را با ورود یک هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت تریل بومی سازی شده برای محیط بان نوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان خودرویی محیط بانان نیز امسال در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: خودروهایی که محیط بانان در اختیار دارند یا مستهلک هستند یا جوابگوی مسیرهای صعب العبور نیست که امیدواریم نوسازی خودرویی انجام شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور یکی دیگر از برنامه های سال جاری را تجهیز محیط بانان به تکنولوژی های نوین عنوان کرد و گفت: بایستی ارتباط چهره به چهره محیط بانان با متخلفین کمتر شود که استفاده از تکنولوژی های نوین در دستور کار قرار گرفته است تا این ارتباط در مبارزه با متخلفان محیط زیست و شکارچیان غیرمجاز کمتر شود ضمن اینکه کارآمد نیز باشد.

وی مطالعات این برنامه را در حال انجام دانست که برای محیط بانان چه تجهیزاتی می تواند وارد این حوزه از سال ۱۴۰۲ شود.

محبت خانی تعداد محیط بانان سراسر کشور را سه هزار و ۸۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس ساختار سازمانی تعداد محیط بانان بایستی به حدود هشت هزار نفر برسد که تاکنون ۵۰ درصد محیط بانان کشور برابر چارت تامین شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ سال است که استخدام محیط بانان آغاز شده است، تصریح کرد: در نظر است هر ساله ۲۵۰  محیط بان تا هشت سال آینده استخدام شود تا بتوانیم به رقم  ساختار سازمانی هشت هزار نفر برسیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور بیشترین تخلفات در استان ها را با توجه وجود گونه های حیات وحش و منطقه عنوان کرد و افزود: هر ساله استان های فارس، مازندران و تهران در تعداد تخلفات شکار غیرمجاز و زیست محیطی بالاترین رقم را به خود اختصاص می دهند و پس از آن به ترتیب استان های لرستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، گیلان و گلستان قرار دارند.

نخستین دوره آموزش محیط بانی کشور از صبح امروز شنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در کرج آغاز شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار