رییس بانک ژن و محقق بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور اقدام به تولید پودر و کپسول ژل رویال زنبور عسل کرد و گفت: با این فناوری به بهبود اقتصاد زنبورداری کشور کمک زیادی می شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹ 05 July 2022

به گزارش «تابناک البرز» نعمت الله اسدی گفت: در کشور ما درآمد بیش از ۹۰ درصد زنبورداران وابسته به تولید عسل است و به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی عدم استفاده از سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال مربوط به نداشتن آگاهی از نحوه استخراج این فرآورده از کندو است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات  موثر بر عدم توسعه زنبورداری در کشور،  تک محصولی بودن این حرفه و وابستگی آن به تولید عسل است، اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع حدود ۱۰ میلیون کلنی زنبور عسل، حدود ۱۰۰هزار تن عسل تولید می ­شود در حالی­که تولید سایر  فرآورده ­های کندو کمتر از ۵ تن است.

وی گفت: یکی از عوامل موثر در این زمینه عدم وجود دانش فنی در سطح زنبورداری برای استحصال سایر محصولات کندو از قبیل گرده ، زهر و ژل رویال  است بنابراین، خارج کردن این صنعت از حالت تک محصولی و ایجاد شرایط مناسب برای بهره ­وری از سایر فرآورده ­های کندو از جمله ژل رویال می ­تواند نقش موثری در افزایش درآمد زنبورداران و رونق این حرفه ایفا کند.

اسدی، ژل رویال را یکی از محصولات مهم زنبور عسل عنوان کرد که توسط غدد مادون حلقوی زنبورهای کارگر پرستار در سنین ۲ تا ۱۲ روزگی ترشح می ­شود و این محصول  سرشار  از ویتامین­ ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است.

وی ادامه داد: امروزه در اکثر زنبورستان های کشور این فرآورده با وسایل ابتدایی از داخل سلول­ های ملکه  استحصال و در شرایط محیط و یا در داخل یخچال نگهداری و به مصرف کنندگان عرضه می شود که این موضوع باعث می شود بخش عمده ای از خواص غذایی و دارویی این محصول از دست برود.

این محقق اضافه کرد: بنابراین یکی از چالش ­های زنبورداران برای تولید و عرضه ژل رویال، نحوه استحصال از کندو و روش نگهداری مناسب آن در شرایط محیط است زیرا این محصول در حالت طبیعی به سرعت خواص غذایی و دارویی خود را در مجاورت شرایط محیط از دست می ­دهد.

وی گفت: در همین راستا از سال ۱۳۹۸ برای اولین بار در کشور ضمن تهیه پودر ژل رویال موفق به تولید کپسول خوراکی از این محصول شدیم که در این فناوری، برای اولین بار در کشور ژل رویال پس از استحصال از کندو و طی مراحل مختلف آزمایشگاهی از جمله تخلیص و انجماد در شرایط خلع بصورت پودر و در قالب کپسول خوراکی ارائه شده است.

اسدی افزود: بنابراین با کمک این  فناوری، ضمن حفظ خواص ارزشمند ژل رویال، نگهداری و انتقال و توزیع آن بین مصرف کنندگان به سهولت و بدون نیاز به نگهداری در یخچال انجام می ­شود لذا این فناوری در آینده می تواند کمک بزرگی به بهبود اقتصاد زنبورداری کشور نماید بطوریکه با کمک این فناوری و حداقل ۱۰ درصد جمعیت کلنی های زنبور عسل تولید ژل رویال را از کمتر از ۵ تن درسال به ۱۶ تن در سال افزایش داد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نمونه آزمایشگاهی این محصول توسط شرکت ارمغان شهد آفاق از شرکت های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور علوم دامی مستقر در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور،  تولید و آمادگی لازم جهت تولید محصول در سطح انبوه وجود دارد.

رییس بانک ژن موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: این محصول پیش از این موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع  از اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده است ضمن اینکه این محصول در سال ۱۳۹۸ بعنوان دستاورد برتر پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی موفق به دریافت لوح تقدیر از مقام عالی این وزارت گردیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رایزنی ­ها برای انتقال دانش فنی بدست آمده جهت تولید تجاری در دست اقدام می باشد، افزود: متاسفانه بدلیل عدم نظارت های قانونی اخیرا بعضی شرکت های نوپای داخلی اقدام به واردات پودر ژل رویال تقلبی و تهیه محصولاتی از قبیل قرص ژل رویال کرده اند لذا لازم است ضمن حمایت از دستاوردهای علمی محققین داخل کشور و به منظور کمک به بهبود اقتصاد زنبورداری کشور با این افراد سودجو مقابله قانونی صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار