کد خبر: ۱۰۵۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ 13 July 2022

توزیع مویرگی روغن موتور از سوی واحدهای تولیدی/ فروش روغن سوخته به جای روغن موتور

به گزارش «تابناک البرز» تولیدکنندگان روغن موتور برای گران شدن این محصول اقدام به توزیع قطره‌چکانی در بازار کرده‌اند امری که باید توسط نهاد و دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد جدی با آن صورت گیرد.

این روزها بازار البرز با کمبود روغن موتور مواجه و به دلیل عدم توزیع منسجم این محصول بازار آن هم به هم ریخته و در برخی مواقع با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواجه شده است، مسئولان ذی‌ربط این قیمت‌ها را واقعی نمی‌دانند و همین امر را نیز دلیل آن می‌دانند که برخی از فروشندگان حاضر به ارائه فاکتور نیستند.

یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر برای شهروندان دغدغه ایجاد کرده موضوع تهیه روغن موتور است. این محصول جز محصولاتی بود که پیش از تغییرات ارزی نیز قرار بر تغییر قیمت آن بود و در نهایت نیز تغییر ۲۵ درصدی نیز در قیمت آنها اعمال شد اما هنوز تولیدکنندگان این محصول با اذعان به این موضوع که قیمت فروش با قیمت تولید همخوانی ندارد و همچنان در ضرر هستند حاضر به همکاری نیستند، بنابراین محصولات خود را به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کنند که این امر کمبود روغن موتور در بازار را به همراه داشته است.

تولیدکنندگان روغن موتور با این کار به دنبال تغییر قیمت هستند و در حال حاضر همان داشته‌ها را نیز به صورت سبدی توزیع می‌کنند و فروش اجباری انجام می‌دهند، افزایش قیمت فوب خلیج فارس و همچنین کاهش عرضه در سطح بورس از دیگر علت‌های افزایش قیمت روغن موتور در روزها اخیر است.

بازرسان برای کنترل وضعیت راهی بازار شدند

بازرسان صمت و تعزیرات حکومتی هم برای کنترل این وضعیت آشفته مجبور شدند تا راهی بازار شوند تا کمبود و گران شدن روغن موتور را بررسی کنند، سعید نورالهی، معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان البرز در این باره اظهار کرد: اخیراً سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور موافق کرد.

وی بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور به دلیلی اینکه پیشنهاد افزایش قیمت داشتند و این پیشنهاد تا حدود ۷۰ درصد بود اقدام به کاهش تولید کردند.

توزیع مویرگی روغن موتور از سوی واحدهای تولیدی

توزیع مویرگی روغن موتور از سوی واحدهای تولیدی کاهش عرضه در واحدهای توزیعی را سبب شده است. یکی از عاملین توزیع روغن موتور در استان البرز اظهار کرد: ورودی روغن موتور در روز ماشین است در حالی که در سال گذشته از هر شرکت سه تا پنج تا ماشین ورودی داشتیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشتر از یک روغن موتور به مراکز تعویض روغن نمی‌توانیم بدهیم.

یک دیگر عاملین توزیع روغن موتور در استان البرز اظهار کرد: بعضاً تا چند روز روغن موتور برای عرضه نداریم، شرکت‌ها حاضر به دادن روغن موتور به ما نیستند تا قیمت این محصول بالا بکشد.

افشار، رئیس شعبه ۲ گشت تعزیرات استان البرز برخی از مراکز تعویض روغن به دلیل اینکه سهمیه دارند و سهمیه کمی دریافت می‌کنند مجبور هستند تا مازاد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و این بازار آزاد موجب شده است تا این نوسان قیمت به وجود بیاید.

توزیع روغن موتور بالاتر از قیمت مصوبه قانونی در بازار آزاد

در بازار آزاد هم روغن موتور بالاتر از قیمت مصوبه قانونی توزیع می‌شود، یک از بازرسان سازمان صمت اظهار کرد: در برخی موارد مراکز پخش روغن موتور با قیمت ۲۰۴ هزار تومان را به مراکز تعویض روغن به قیمت ۳۰۹ هزار تومان می‌فروشند، باید به جوابگویی به این تخلف به بازرسی صمت مراجعه کنند.

با متخلفان صنفی هم برخورد جدی می‌شود، نورالهی، معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان البرز در این باره اظهار کرد: حداقل جریمه گران‌فروشی در حال حاضر ۱۰ برابر ارزش تخلف است و حداکثر تا ۴۰ برابر، بنابراین این جرایم بسیار سنگین شده است.

وی بیان کرد: ضمن اینکه بر اساس اختیاراتی که مصوبه سران قوا به مجموعه تعزیرات حکومتی در کشور داده است می‌توانیم قبل از صدور حکم بر اساس دستور موقت هم تعطیلی واحد صنفی هم نصب پلاکارد به عنوان متخلف صنفی را تا مدت ۱۰ روز لحاظ بکنیم.

بازار روغن موتور قلابی داغ شد

به دلیل کمبود روغن موتور بازار روغن موتور قلابی داغ شده است، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به این امر اظهار کرد: با اقدامات اطلاعاتی مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان مشخص شد که افرادی در شهرک صنعتی اشتهارد اقدام به تهیه و نگهداری روغن موتور تقلبی می‌کنند، که بررسی موضوع به پلیس آگاهی این شهرستان محول شد.

وی بیان کرد: در این راستا مأموران پلیس آگاهی اشتهارد پس از انجام تحقیقات میدانی ابتدا از صحت موضوع اطمینان یافته و در ادامه با هماهنگی مقام قضائی به انبار مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده انتظامی استان البرز تصریح کرد: مأموران در بازرسی از انبار شناسایی شده، ۲۵ هزار و ۶۲۲ لیتر انواع انواع روغن موتور تقلبی کشف کردند.

وی با اشاره به شناسایی و دستگیری یک نفر در این رابطه گفت: کارشناسان ارزش روغن موتورهای مکشوفه را حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد می‌کنند.

سردار محمدیان با اشاره به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضائی متذکر شد: پلیس با اشرافیت اطلاعاتی خود اجازه نمی‌دهد که افرادی برای کسب منفعت خود عموم مردم را مورد ضرر قرار دهند.

مسئولان نظارت جدی و مردم همکاری کنند

بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن موتور تولید داخلی است در حال حاضر به نظر می‌رسد یک کمبود تصنعی در این زمینه رخ داده است تا تولیدکننده به قیمت مطلوب برسد و محصول را به طور عادی روانه بازار کند، در حالی که تولیدکنندگان روغن موتور در کشور محدود و عاملین توزیع این محصول نیز مشخص هستند، بر این اساس سازمان‌های متولی نظارت باید پای کار آمده جلوی این اقدام خلاف قانون را بگیرند.

توزیع کم روغن موتور در بازار دلیل بر گرانی آن نیست و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی می‌توانند آن را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار