رییس حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد استان البرز با اشاره به مشکل آلایندگی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی این شهرستان، گفت: برای رفع این آلایندگی ها واحدهای صنعتی را به سمت شرکت های دانش بنیان هدایت می کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵ 03 August 2022

به گزارش «تابناک البرز» حشمت الله کوثری گفت: شهرستان اشتهارد یکی از شهرستان صنعتی استان است که در حوزه جغرافیایی این شهرستان سه شهرک صنعتی اشتهارد، کوثر و امید البرز فعال است.

وی اظهار داشت: شهرک صنعتی اشتهارد با حدود سه دهه قدمت و یک هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارای یک هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی فعال و نیمه فعال می باشد ضمن اینکه شهرک صنعتی کوثر نیز با بیش از سه دهه قدمت وسعتی حدود ۵۰ هکتار و دارای بیش از ۱۶۰ واحد فعال می باشد.

وی گفت: شهرک صنعتی امید البرز (اشتهارد ۲) با وسعتی بالغ بر ۲۴۰ هکتار فقط دارای یک واحد فعال است که دیگر واحدهای آن نیز تا پایان سال آینده راه اندازی خواهد شد.

کوثری با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مشکلات شهرستان ازحدود ۲ دهه پیش می باشد، افزود: شهرک صنعتی اشتهارد در زمان تاسیس جزو استان تهران بوده که در منتهی الیه شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران تشکیل می شود و خیلی از صنایعی که در حوزه شهر تهران مستقر بودند یا به لحاظ آلایندگی بایستی از حوزه کلانشهر تهران فعالیت کنند به این منطقه گسیل داده می شوند.

وی تصریح کرد: واحدهایی که در این شهرک مستقر هستند سالیان سال است که با آلایندگی برای محیط زیست و منطقه مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد گفت: به همین دلیل در موضوع هوای شهرستان با استفاده از پایش هوا از طریق ایستگاه های سنجش آلودگی هوا که بیشتر ذرات و گازها را سنجش می کند ورود کردیم.

وی ادامه داد: شهرستان اشتهارد در سال گذشته یکی از آلوده ترین شهرستان های البرز بوده که در این راستا پایش و نمونه برداری و سنجش آلاینده های هوا خاک و آب را در دستور کار قرار دادیم به طوریکه در سال گذشته ۲۷۵ واحد پایش و سنجش و نمونه برداری انجام دادیم که ۱۹۲ واحد اخطاریه گرفتند و ۲۱ واحد در این حوزه به مراجع قضایی معرفی شدند .

کوثری با اشاره به اینکه امسال هم برای اینکه به وضعیت و برآیند مثبتی در حوزه هوا برسیم علیرغم کمبود نیروی انسانی پایش واحدهای صنعتی را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: در چهار ماهه سال جاری نیز ۱۷۸ واحد صنعتی و تولیدی پایش شده اکد که ۵۸ مورد اخطاریه و ۱۱ واحد به مراجع قضایی معرفی شدند.

آلایندگی هوا ۲ واحد صنعتی را تعطیل کرد

کوثری  با بیان اینکه ۲ واحد صنعتی بر اثر آلایندگی هوا تعطیل شدند، گفت: این واحدها تا زمانیکه سامانه های نصب کنترل آلودگی هوا را انجام دهند فعالیتی نخواهند داشت.

وی افزود: همچنین به تمام واحدهای ریخته گری و ذوب اخطاریه دادیم که ملزم شوند از سامانه های کنترلی استفاده کنند و واحدهای ایزوگام هم که یکی از مشکلات عمده شهرستان هستند مکلف شدند که از مواد آلاینده ای که معمولا لجن اسیدی و خاک رنگ بر واحدهای تصفیه دوم روغن به عنوان خوراک و مواد اولیه استفاده می کردند دیگر استفاده نکنند.

تاثیر فعالیت ناحیه صنعتی چرمسازی بویین زهرا در کیفیت هوای اشتهارد

کوثری یکی دیگر از مشکلات آلایندگی هوای اشتهارد را وجود ناحیه صنعتی چرمسازی بویین زهرا در استان قزوین دانست و گفت: در این ناحیه صنعتی حدود ۵۰ واحد تصفیه دوم روغن فعالیت می کنند.

وی ذرات گرد و غبار ناشی از بیابان را از دیگر دلایل آلودگی هوای اشتهارد عنوان کرد و افزود: همچنین متاسفانه بیابان زایی منطقه بویین زهرا و منطقه غرب اشتهارد یکی از مشکلات شهرستان در حوزه هوا است که موجب پراکنش ذرات در سطح هوای شهر و منطقه می شود.

وی خاطرنشان کرد که در این راستا منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدامات خوبی در حوزه این شهرستان انجام داده که تثبیت خاک، بوته کاری و نهال کاری از جمله این اقدامات به شمار می رود.

هوای اشتهارد تا پایان سال جاری به وضعیت مطلوب برسد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد گفت:  در تلاش هستیم در سال جاری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای واحدهایی که مشکل آلودگی هوا استفاده کنند تا در پایان سال جاری هوای اشتهارد به نقطه ای برسد که مطلوب محیط زیست و مردم باشد.

وی افزود: بیشتر شرکت هایی که مشکل زیست محیطی دارند و اخطاریه دریافت می کنند سعی می کنیم آن ها را به سمت پارک علم و فناوری استان هدایت کنیم تا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در سامانه های کنترل آلودگی هوا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: یکی از بخش هایی که به شرکت های دانش بنیان معرفی شده اند و سعی شده از ظرفیت اساتید دانشگاهی بهره ببریم، تصفیه خانه شهرک صنعتی  اشتهارد است زیرا متاسفانه بوی بد و مشمئز کننده آن مردم را آزار می دهد.

کوثری گفت: هفته گذشته گروهی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس در محل تصفیه خانه شهرک صنعتی حضور یافتند که پیشنهادات خود را برای موضوع رفع آلودگی و رفع بوی شهرک ارایه و از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه هوا با اقدامات انجام شده وضع کیفی هوا نسبت به سنوات گذشته خیلی بهتر شده، افزود: ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

قدردانی از مسوولان برای بهبود کیفیت هوای اشتهارد

کوثری در ادامه از فرماندار، دادستان عمومی و انقلاب و اعضای شورای تامین و کنشگران محیط زیستی به خاطر تلاش هایی که برای رفع آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای این شهرستان داشته اند، قدردانی کرد و گفت: اگر حمایت و پیگیری های این افراد نبود شاید خیلی از اقدامات ما به نتیجه نمی رسید.

وی افزود: حدود سه دهه با یکی از مشکلات اصلی شهرک صنعتی اشتهارد که همان موضوع تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی می باشد دست به گریبان هستیم که این شهرک به روش بی هوازی کار می کند ولی کارآیی لازم که یک خروجی استاندارد را به محیط هدایت کند ندارد.

وی تصریح کرد: در این راستا اقدامات نظارتی و پایشی در دو سال گذشته شدت پیدا کرده به خصوص امسال و سال گذشته با حمایت دستگاه قضا سعی شده در محاکم قضایی بر علیه مدیرعامل شهرک های صنعتی استان و مدیرعامل شرکت خدماتی طرح دعوا شود.

کوثری گفت: در این راستا شروع به بهینه سازی و تجهیز امکانات سخت افزاری کرده اند ولی خروجی تصفیه خانه بالاتر از استانداردهای زیست محیطی است و متاسفانه این فاضلاب از طریق یک خط انتقال به زهکش رودخانه شور منتقل می شود ضمن اینکه در بعضی از حوزه ها اراضی کشاورزی پایین دست نیز از آن استفاده می کنند که به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کردیم از کشاورزی با آب های غیرمتعارف جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: تیم پایش و نظارت آلاینده های زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان بصورت شبانه روزی واحدهای آلاینده را رصد کرده وبه مراجع قضایی معرفی خواهند نمود ضمن اینکه به صنعتگران هم توصیه می شود نسبت به رعایت الزامات وقوانین محیط زیست اهتمام ویژه داشته باشند.

کوثری اضافه کرد: مردم نیز درصورت مشاهده هر گونه آلودگی موارد را از طریق خط ارتباطی ۱۵۴۰به محیط زیست استان البرز اطلاع دهند.

اجرای طرح پایش از مبدا واحدهای صنعتی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد گفت: شرکت شهرک های صنعتی استان متعهد شده است تا ۴۵ روز آینده طی یک برنامه منسجم طرح پایش از مبداء را در شهرک صنعتی اشتهارد اجرا کند.

وی افزود: در اجرای این طرح قرار شده تا واحدهایی که بر اساس استانداردها عمل نکرده و مشکل پساب خروجی دارند را در یک اقدام ضربتی ۴۵ روزه شناسایی کرده و فاضلاب آن ها سنجش شود و تصفیه خانه به روزرسانی شود تا از ورود پساب آلاینده تصفیه خانه پیش از استانداردسازی آن جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: پسابی که آلاینده است حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین و سموم است که مشکلاتی را برای حوزه های پایین دست ایجاد می کند.

شهرستان ۳۵ هزار نفری اشتهارد در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار