مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان در این باره گفت: در این پروژه یکی از موضوعات مهم مقاومت مصالح و دوام بتن بود که متاسفانه در انجام آزمایشات مشخص شد کیفیت لازم را ندارد.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴ 28 November 2022

براساس اطلاعات موجود پل غدیر شهر همدان مشکلات فنی و ایمنی اساسی دارد و براساس نتیجه آزمایشات فنی مهندسی، کیفیت بتن این پل رد شد.

به گزارش تسنیم، با وجود آن که شهردار همدان اخیرا از افتتاح پل غدیر همدان خبر داده بود، اما اعضای کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان به این پروژه ایرادات فنی گرفته و در نهایت منجر به انجام آزمایشات فنی مهندسی دقیق در این باره شد. با اینکه از شروع ساخت این پل در شهر همدان تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده اما همچنان پل غدیر برای بهره‌برداری اندر خم یک کوچه و در جدال کیفیت و سرعت به جا مانده است.

آزمایشات فنی مهندسی کیفیت بتن پل را رد کرد

مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان در این باره گفت: در این پروژه یکی از موضوعات مهم مقاومت مصالح و دوام بتن بود که متاسفانه در انجام آزمایشات مشخص شد کیفیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه باوجود اعلام نیاز به انجام این آزمایش به شهرداری در ۲۳ تیرماه سالجاری بعد از حدود سه ماه یعنی ۲۷ مهرماه بعد از کلی پیگیری این نتایج به دست کمیسیون رسید.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان عنوان کرد: از آنجا که کیفیت بتن و برخی دیگر از مشکلات فنی پل غدیر توسط آزمایشگاه رد شده است بر همین اساس شهرداری همدان موظف است و باید عملیات کری‌گیری پل را متوقف کند.

وی تاکید کرد: بازطراحی پل امکانپذیر است و نیاز به تخریب نیست، اما لازم است شهرداری مدعی باشد نه اینکه در کنار پیمانکار بایستد و مصالح نامرغوب را تایید کند.

حیدری همچنین گفت: ظرفیت یک مقطع اجرا شده به ندرت امکان دارد که دقیقا برابر با بارطراحی شده آن باشد و اینکه در این پروژه محاسبات خمش مقطع بدون هیچ پارامتری انجام شده جای سوال و تامل جدی دارد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان افزود: شرکت هگزا به دلیل تعارض منافع و شراکتی که با پیمانکار دارد صلاحیت لازم را برای باز طراحی دارا نیست و اینکه شهرداری عنوان کرده بازطراحی را به این شرکت سپرده اساسا دارای ایراد و مشکل است.

حیدری با اشاره به موضوع مقاومت مصالح در پروژه‌های عمرانی و طراحی‌ها، خاطرنشان کرد: رده بتن عرشه مدول ۲ در تقاطع غیرهمسطح غدیر طبق نقشه‌ها و اسناد فنی، C۳۰ است یعنی حداقل ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع در نمونه مکعبی، اما تعداد قابل توجهی از نتایج آزمایش مدول ۲ عرشه، کمتر از این مقدار است.

رئیس کمیسیون عمرانی در پایان تاکید کرد: به زودی تمامی موارد و مشکلات طی نامه‌ای کتبی از شورای شهر به منظور دریافت پاسخ به شهرداری ارسال خواهد شد و تا رفع نواقص به هیچ عنوان اجازه بهره برداری نخواهیم داد.

کیفیت پل غدیر را قربانی سرعت کردیم

علی رحیمی‌فر دیگر عضو شورای شهر همدان نیز در این باره گفت: در پروژه‌های عمرانی کیفیت مهم‌ترین مولفه است، اما متاسفانه در پروژه‌های عمرانی شهر از آسفالت و جدول گرفته تا بزرگ‌ترین پروژه‌ها به کیفیت کمتر از هر مولفه دیگری پرداخته می‌شود.

افزود: پل غدیر یک مشاور دارد که با پیمانکار همکاری می‌کند، برای همین نیاز اصلی پروژه داشتن یک مشاور کارفرماست نه مشاوره پیمانکار!

پیشرفت ۲۵ درصدی در کمتر از یک سال و نیم گذشته

حمید بادامی‌نجات رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز گفت: به دلیل بهره‌برداری از پل غدیر شهرداری همدان مابقی پروژه‌ها را هم کنار گذاشته در حالی که در یک سال و نیم گذشته این پروژه تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی این پروژه حتی براساس قرارداد موجود هم از نظر زمان‌بندی عقب است با این حال انتظار داریم شهرداری همدان کیفیت را قربانی سرعت نکند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان افزود: در بلند مدت باید پاسخگوی ضرر و زیان‌های مالی و جانی پل غدیر باشیم بنابراین لازم است که نسبت به رفع مشکلات فنی محرز شد اهتمام ویژه‌تری صورت گیرد. این پل از مهم‌ترین محور‌های عبوری شهر همدان است و نباید با جان مردم بازی شود.

به گزارش، براساس اعلام نتیجه آزمایشات فنی پل غدیر در نبود کیفیت مصالح به کار رفته به نظر می‌رسد مدیریت شهری نسبت به رفع مشکل و تامین امنیت این پروژه باید فارغ از مدت زمان به دنبال اجرای اصولی آن باشد تا پیش از آنکه اتفاقی تلخ به بهای جان افراد را در این پروژه شاهد باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار