نجفیان به ضرورت تقویت سفره های زیر زمینی استان البرز اشاره کرد و گفت: طرح های مختلفی برای خروج از بحران کم آبی در سفره های زیر زمینی به اجرا درآمده که طرح تغذیه مصنوعی دشت های فردیس و ساوجبلاغ از جمله آنها است.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ 15 March 2023
ذخیره آبی سد کرج ۱۴ درصد؛ طالقان ۳۵ درصد/ طرح جامع آبرسانی البرز به کجار رسید؟
به گزارش «تابناک البرز» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اعلام کرد: طبق آخرین بررسی ها اکنون ذخایر آبی سد کرج ۱۴ درصد و سد طالقان ۳۵ درصد است که ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را می طلبد.
داود نجفیان اظهار کرد: اکنون سد کرج نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد و سد طالقان حدود ۲۰ درصد کاهش ذخیره آبی دارد؛ میزان ذخایر آبی سدهای استان نسبت به مدت مشابه درازمدت ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه بارش های چند روز اخیر تاثیر بسزایی در تغذیه آبخوان های البرز داشت، گفت: امیدواریم با استمرار این بارش ها شاهد تقویت سفره های زیر زمینی و آبهای سطحی باشیم.
ظرفیت سد کرج حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب و سد طالقان حدود ۴۲۰ میلیون متر مکعب است.
بیش از ۱۴ هزار حلقه چاه در مدار فعالیت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز دربخش دیگری از سخنانش به موضوع برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی البرز اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۴ هزارو ۶۴۳ حلقه چاه در استان وجود دارد که معادل ۸۱۲ میلیون متر مکعب در سال برداشت آب از آنها صورت می گیرد.
نجفیان گفت : از این تعداد ، پنج هزارو ۵۷۱ حلقه چاه مجاز و هشت هزارو ۹۰۱ حلقه غیر مجاز است که از تعداد چاه های غیرمجاز سه هزار حلقه آنها مربوط به قبل از سال ۱۳۸۵ هستند که قابلیت تبدیل به چاه مجاز را دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ تا کنون در قالب طرح تعادل بخشی حدود سه هزارو ۹۳۹ حلقه چاه در البرز مسدود شده است که ۶۳۳ حلقه آنها در سال مسدود شد .
وی یادآور شد: از سال ۹۱ تاکنون ۹۰۳ دستگاه حفاری غیر مجاز چاه در استان البرز توقیف شده که۸۱ دستگاه آنها مربوط به امسال است.
هوشمند سازی کنتور آب چاه ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز به موضوع هوشمند سازی چاه های آب اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۳ تا کنون یک هزارو ۴۷۰ حلقه چاه آب در این استان مجهز به کنتور هوشمند شده که ۲۴۳ کنتور آنها مربوط به امسال است.
طرح های تغذیه مصنوعی آب
نجفیان به ضرورت تقویت سفره های زیر زمینی استان البرز اشاره کرد و گفت: طرح های مختلفی برای خروج از بحران کم آبی در سفره های زیر زمینی به اجرا درآمده که طرح تغذیه مصنوعی دشت های فردیس و ساوجبلاغ از جمله آنها است.
وی ادامه داد: ۲ طرح تغذیه مصنوعی دشت های ساوجبلاغ و فردیس از ۲ سال پیش تاکنون وارد فعالیت شده است که طرح تغذیه مصنوعی شهرستان ساوجبلاغ سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب و فردیس سالانه تا ۸۵ میلیون مترمکعب آب به سفره های زمینی تزریق می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز به طرح جامع آبرسانی استان که از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد ، پرداخت و گفت : اکنون شبکه جامع آبرسانی در غرب استان البرز در قالب سه پروژه در حال اجرا است .
این مسوول افزود: این طرح شامل احداث مدول تصفیه خانه شهر جدید مهستان، خط انتقال آب از هشتگرد به نظرآباد و انتقال خط آب از نظرآباد به شهرستان اشتهارد را شامل می شود.احداث مدول تصفیه خانه شهرجدید مهستان حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی، طرح خط انتقال آب هشتگرد به نظرآباد ۴۲ درصد و از نظرآباد به اشتهارد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این مسوول گفت: اعتبار هزینه شده برای تمام این سه پروژه از محل های سفر رییس جمهور ۷۷ میلیارد تومان، از محل استانی ۳۳۰ میلیارد تومان و از محل مسکن مهر هم چهار میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این سه پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر تامین شود سال آینده به اتمام می رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار