کد خبر: ۱۰۹۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲ 03 April 2023

به گزارش «تابناک البرز» رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی کشور گفت: نزدیک شدن به گوشی باعث می‌شود زوجین از همدیگر فاصله بگیرند و به مرور طلاق عاطفی شکل می‌گیرد.

روح‌الله مؤمن‌نسب، رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی کشور گفت: فضای مجازی به جهت تنوع زیاد و تحولاتی که در آن وجود دارد، باعث می‌شود که ذهن انسان زیاد درگیر آن شود.
وی ادامه داد: معمولاً افرادی که وارد فضای مجازی می‌شوند، به مرور زمان وابستگی تدریجی و افزایشی نسبت به این فضا پیدا می‌کنند به شکلی که بعد از مدتی کوتاه، معتاد به فضای مجازی می‌شوند.
مؤمن نسب افزود: اسمارت‌فون (گوشی‌های هوشمند)، اسمارت‌اپلیکیشن (نرم‌افزار‌های هوشمند) و اسمارت‌مدیا (رسانه‌ای هوشمند)، ابزار‌های هوشمندی هستند و به نوعی طراحی شدند که می‌توانند با هوش مصنوعی که دارند، خلأ‌ها را شناسایی کرده و متناسب با خلأ‌ها برای زندگی افراد مختلف برنامه‌ریزی‌های متفاوت کنند.
دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی تصریح کرد: برای مثال خانمی که همسرش کمتر به او توجه می‌کند، در گوشی مورد توجه بیشتری واقع می‌شود و یا آقایی که دچار نوعی تنوع‌طلبی شده است، طبیعتاً در گوشی خود با افراد متنوعی روبه رو می‌شود و یا خود گوشی، آن آقا را دچار تنوع‌طلبی جنسی و خانم را دچار تنوع‌طلبی عاطفی می‌کند، به مرور زمان جذابیت‌های گوشی باعث می‌شود که افراد از نزدیکان دور و به نوعی به غریبه‌ها نزدیک شوند و غریبه‌ها فقط افراد نیستند و می‌توانند بازی در فضای مجازی یا صفحه و پیجی از فردی که هیچ آشنایی نسبت به او نداریم، باشد.
وی گفت: نزدیک شدن به گوشی و محیط آن باعث می‌شود که زوجین از همدیگر فاصله بگیرند و به مرور زمان طلاق عاطفی در خانواده‌ها شکل می‌گیرد؛ به نوعی این دو رکن خانواده (زن و مرد) به این شرایط عادت می‌کنند.
مؤمن‌نسب ادامه داد: طلاق عاطفی نوعی از طلاق است که بسیار خطرناک بوده و آسیب فرسایشی جدی دارد و یا به این شرایط عادت نکرده و یکی از طرفین مقاومت کرده و منجر به طلاق رسمی می‌شود.
این کارشناس افزود: نمونه‌هایی را خود من بررسی کرده‌‎ام که خانم آن قدر با گوشی خود سرگرم بود که احساس می‌کرد، همسر و فرزند او مزاحم ارتباطش با گوشی هستند و نهایتاً برای اینکه بتواند نزدیکی خود را با گوشی تضمین کند و همسر و فرزندش دست و پای او را نگیرند، درخواست طلاق داده و همسر و فرزندش را از خود جدا کرده و به تنهایی زندگی می‌کند. این‌ها نمونه‌هایی هستند که اتفاق می‌افتاد. به غیر از این موارد، افرادی هستند که در فضای مجازی فریب افراد دیگری را می‌خورند و گاهی بیرون زندگی دیگران را با درون زندگی خود مقایسه می‌کنند و یا دچار انواع تنوع‌طلبی‌هایی می‌شوند که زندگی با یک نفر برایشان سخت، مشکل و یا حتی محال شود.
وی ادامه داد: یکی از راهکار‌های مقابله این است که در جمع کمتر از گوشی‌ها استفاده کنیم، جمع‌های فیزیکی و دید و بازدید‌های حضوری را افزایش دهیم و به ارتباطات مجازی اکتفا نکنیم.
مؤمن‌نسب گفت: در فضای فیزیکی و حضوری از سرگرمی‌های فکری و جمعی مثل ادابازی و بازی‌های جالب دیگر استفاده کنیم، کمتر وارد مباحث حاشیه‌ای شویم و تفریح‌مان، سرگرمی سالم و فیزیکی باشد.
این کارشناس تصریح کرد: فاصله گرفتن از گوشی و فضای مجازی به ما کمک می‌کند که به زیبایی‌های دیگری که وقتی سرمان در گوشی است و توجهی به آن‌ها نداریم، بیشتر توجه کنیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فضای مجازی در خانواده‌ها در ابتدا ممکن است به عنوان یک ابزار مکمل وارد شود، اما به تدریج تبدیل به ابزار اصلی می‌شود. زندگی دومی که به مرور زمان تبدیل به زندگی اصلی شود و افراد وقت اضافه خود را در فضای فیزیکی می‌گذرانند و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی هستند، بنابراین باید برنامه‌ریزی کرده و اجازه ندهیم، فضای مجازی برای ما برنامه‌ریزی کند.
الهه ملاحسینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار