رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از نوسازی 60 دستگاه آمبولانس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۵۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 30 December 2015

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از نوسازی 60 دستگاه آمبولانس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش فارس ، حبیب معصومی با اشاره به وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی همدان، اظهار کرد: مرکز مدیریت و حوادث فوریت‌های همدان با 45 باب پایگاه زمینی، یک پایگاه اورژانس هوایی، 79 آمبولانس، چهار دستگاه موتولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس اتاق عمل و یک باب بیمارستان صحرایی 25 تخته به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه این مرکز انتقال مصدوم یا بیمار از منزل یا صحنه حادثه به بیمارستان‌های استان است، گفت: در 9 ماهه امسال 17 هزار و 730 مورد مأموریت شهری در استان انجام شده که عمدتاً در منازل بوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه در این مدت، 4 هزار و 198 مورد مأموریت جاده‌ای بیشتر مربوط به حوادث ترافیکی بوده است، خاطرنشان کرد: 658 مورد مأموریت انتقال بین مراکز، از درمانگاه به بیمارستان‌ها یا از بیمارستان‌های شهرستان به مرکز استان انجام شده است.

*انجام 22 هزار و 586 ماموریت توسط اورژانس 115

با بیان اینکه مجموع مأموریت‌های انجام شده طی امسال 22 هزار و 586 مورد بوده است، گفت: سال گذشته این تعداد 21 هزار و 340 مأموریت بود که امسال رشد 6 درصدی داشت.

معصومی با بیان اینکه 16 ماه است که جزو استان‌های دارای بالگرد هستیم، گفت: در این مدت با یک میلیارد تومان 58 مورد مأموریت اورژانس هوایی صورت گرفته که در نقاط مختلف استان و حتی استان‌های مجاور خدمات ارائه شده است.

وی ادامه داد: پس از تجهیز استان به پایگاه هوایی تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی کشور به 14 مورد رسید و هم‌اکنون تعداد آن به 19 پایگاه رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه یکی از وظایف مرکز این است که در هر ساعت از شبانه‌روز حوادث استان را به ‌E0C وزارت بهداشت گزارش دهد، تصریح کرد: تصادفات زنجیره‌ای، در راهماندگان، سقوط هواپیما، مسمومیت غذایی و ... بلافاصله به تهران گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت سرویس از بخش پیش‌بیمارستانی با شماره 115 امکان‌پذیر است که در شهر همدان هشت خط 115 راه‌اندازی شده که به طور همزمان هشت نفر می‌توانند با این مرکز تماس بگیرند و در هر شهرستان نیز چهار خط 115 وجود دارد.

معصومی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 308 هزار تماس از 9 شهرستان به 115 شده است، افزود: به طور میانگین مردم همدان ماهانه 34 هزار تماس، با این مرکز دارند.

وی با اشاره به مزاحم‌های تلفنی با اورژانس 115، گفت: متأسفانه درصد بالایی از تماس‌ها با این مرکز را مزاحم‌های تلفنی شامل می‌شوند که سعی کردیم آنها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه بیش از 10 نفر مزاحم تلفنی به زندان روانه شدند، گفت: در قهاوند مأموریتی منجر به تخریب محیطی و تهدید نیروهای مرکز از سوی یکی از افراد شد که این فرد محکوم به سه سال حبس و پرداخت دیه و بازسازی محیط شد.

وی ادامه داد: فردی که بیش از 300 مورد مزاحمت تلفنی داشت نیز با پیگیرها متوجه شدیم که مشکل روحی و روانی داشته است.

معصومی با بیان اینکه 90 درصد تماس‌های تلفنی متفرقه بوده و فقط 10 درصد منجر به مأموریت می‌شود، افزود: 50 درصد از تماس‌ها توسط افراد مزاحم ثبت شده و 40 درصد نیز سئوال‌هایی می‌شود که مربوط به این مرکز نبوده است.

وی با اشاره به مدت زمان رسیدن بر بالین مصدوم در همدان، گفت: در شهرها این زمان 5.91 دقیقه و در جاده‌ها 7.77 دقیقه ثبت شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه 30 درصد مأموریت‌های مرکز مربوط به تصادفات است، افزود: مابقی نیز مربوط به سکته قلبی و مغزی و... بوده است.

وی با بیان اینکه 395 نفر در هشت ماهه امسال به علت حوادث ترافیکی فوت کردند، گفت: این تعداد در سال 93، 412 مورد بوده و 17 مورد به نسبت مشابه سال گذشته کاهش فوتی داشته‌ایم.

معصومی با بیان اینکه تعداد مصدومین که در هشت ماهه امسال در بیمارستان بستری شدند 9 هزار و 842 نفر بود، افزود: 50 درصد فوتی‌های حوادث ترافیکی در صحنه حادثه، هشت درصد حین انتقال به بیمارستان و 42 درصد در بیمارستان فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای بیمارانی که بخواهند از بیمارستان شهرستان به استان پذیرش شوند و یا از همدان به بیمارستان کرمانشاه یا تهران منتقل شوند، هماهنگی از سوی ستاد هدایت دانشگاه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: 4 هزار و 128 پذیرش از هشت شهرستان به استان و 94 مورد از استان مجاور به همدان انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان ادامه داد: در این مدت 129 بیمار نیز از همدان به تهران منتقل شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 19 دستگاه آمبولانس به استان اضافه شده و تا پایان سال 60 آمبولانس‌ پیش‌بیمارستانی استان نوسازی خواهد شد، گفت: وزارت بهداشت تقریباً هر 8 یا 10 سال یک بار اقدام به بازسازی آمبولانس‌ها می‌کند و امسال 2 هزار دستگاه جدید خریداری شده که سهم استان تاکنون 19 آمبولانس بوده است.

معصومی با بیان اینکه پرسنل مرکز مرتب در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، گفت: در 9 ماهه امسال 41 دوره آموزش حضوری برگزار شده که در هر دوره 60 تا 100 نفر شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از سوی کارشناسان مرکز کمک‌های اولیه به گروه‌های هدف آموزش داده می‌شود، افزود: تاکنون 3 هزار و 200 نفر توسط این افراد آموزش‌های کمک‌های اولیه را دیده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه امسال 130 هزار مشاهده از سایت مرکز حوادث و مدیریت حوادث پزشکی ثبت شده است، یادآور شد: سال گذشته 70 هزار نفر از این سایت بازدید کردند.

*علوم پزشکی همدان دارنده رتبه سوم ارزشیابی برنامه‌های مقابله با بحران

وی با بیان اینکه در سال 93 روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان در بین 60 روابط عمومی کشور جزو چهار روابط عمومی برتر شناخته شد، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در ارتباط با ارزشیابی برنامه‌‌های مقابله با بحران نمره 75 را از 100 کسب کرد و در بین 60 دانشگاه رتبه سوم کشوری را کسب کردیم.

معصومی ادامه داد: هم‌اکنون تنها اورژانس بیمارستانی هستیم که گواهینامه ایزو را دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک ساختمان در رزن آماده افتتاح برای افزایش پایگاه‌ها داریم، گفت: کار سه ساختمان نیز با پیشرفت 50 درصدی ادامه دارد و 9 پایگاه برنامه‌ریزی شده که برای امسال و سال آینده اضافه شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه بر اساس جمعیت شهر‌ها پایگاه‌ها اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: در جاده‌های اصلی و فرعی نیز به ازای هر 40 کیلومتر یک پایگاه باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در بحث پدافند غیر عامل از سال 85 اقدام به برگزاری مانورها کرده‌ایم، گفت: از جمله مانورهای انجام شده «لحظه صفر» بوده است.

معصومی افزود: تمام بیمارستان‌ها از نظر مشعل دوگانه سوز، سوخت شهری، آب اضطراری و ... چک شده تا در برابر حوادث احتمالی ایمن شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای مدیریت بحران اقدام به تهیه داروخانه سیار کرده است، افزود: در این داروخانه 320 قلم دارو دپو شده تا در صورت بروز حادثه به محل اعزام شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه باید بیمارستان‌های استان را در مقابله با بحران به پد فرود بالگرد مجهز کرد، گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های بعثت، قلب فرشچیان و آتیه مجهز به این پد هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان دارای 12 خط موبایل ماهواره‌ای است تا در مواقع بحران، خدمات از این طریق ارائه شود، تصریح کرد: یکی از دیگر از کارهای مهم دانشگاه علوم پزشکی در پدافند غیر عامل، نفوذ به سیستم رایانه‌ای بوده است.

معصومی با بیان اینکه بر اساس شاخص وزارت بهداشت 5 تا 10 درصد آمبولانس‌های کشور باید تیپ ‌C باشد و 40 درصد آمبولانس‌ها دی سی شوک داشته باشند، گفت: آمبولانس‌های استان از تیپ A و B است و نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار است تا آمبولانس‌ها را تبدیل به تیپ C کنیم.

*بیش از سه سال است ممنوعیت جذب نیرو داریم

با اشاره به اینکه بیش از سه سال است ممنوعیت جذب نیرو داریم، خاطرنشان کرد: حداقل 100 نفر نیروی انسانی در مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان نیاز است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه نیروهای جدید که جذب می‌شوند یا برای گذران طرح وارد شده‌اند یا سرباز هستند، گفت: به دنبال جذب نیروی قراردادی هستیم و منتظر گرفتن مجوز برای اضافه شدن 100 نفر نیرو هستیم.

وی با اشاره به آمار خودکشی در استان که آمارهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد، افزود: ماهانه 10 تا 14 مورد اقدام به خودکشی با ما تماس می‌گیرند که نیمی از آنها خودکشی موفق بوده است.

معصومی با بیان اینکه نهاوند و اسدآباد بیشترین آمار خودکشی را دارد، گفت: در میان خانم‌ها اقدام به خودکشی و در میان آقایان خودکشی موفق آمار بیشتری دارد و نیاز به برنامه مداخله‌ای در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان اینکه خودکشی حلقآویز و مصرف قرص برنج بیشترین آمار را در همدان دارد، افزود: سال گذشته 120 مورد مأموریت مربوط به خودکشی انجام شد که 60 مورد آنها موفق به خودکشی بوده است.

*شرکت مخابرات مشکل آنتن‌دهی را رفع کند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه مسمومیت با گاز CO در آبان و آذر امسال به شدت افزایش داشته است، گفت: این تعداد تا 15 آبان نسبت به سال قبل کمتر بوده اما به یک باره افزایش داشته است.

وی با اشاره به مشکل آنتن‌دهی خطوط که در این رابطه جلساتی در استانداری برگزار شده تا مخابرات اقدام به رفع مشکل کند، افزود: با پیگیری‌های انجام شده فقط تا حدودی این مشکلات رفع شده و 80 درصد مشکلات هنوز باقی مانده است.

معصومی با بیان اینکه شرکت مخابرات باید دکل «بی.تی.اس» بزند و این نواقص را رفع کند، افزود: همچنان مشکلاتی نظیر نقطه کور و سوئیچینگ استانی وجود دارد و باید این شرکت آنها را رفع کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار