لاریجانی در نخستین همایش تجلیل از نخبگان استان قم:
درشرایط کنونی وضعیت کشور در حال بهتر شدن است و امیدوارم با تغییر وضعیت به حوزه نخبگان و ارتباطات بخش های مختلف توجه ویژه شود تا با تغییر اوضاع نخبگان دیگر درگیری ذهنی ومعیشتی نداشته باشند.
کد خبر: ۱۷۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸ 03 February 2016
به گزارش تابناک قم، علی لاریجانی در نخستین همایش تجلیل از نخبگان، سرآمدان و مستعدان استان قم که عصر امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، بر لزوم حمایت از نخبگان کشور تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی وضعیت نخبگان در کشور مساعد نیست البته تمام توجهات نباید به حمایت های دولت و مجلس معطوف شود بلکه باید راهکار اساسی برای حمایت از این قشر اندیشیده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأسیس بنیاد نخبگان را مثبت و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این بنیاد در چند سال اخیر توانسته بخشی از جمعیت نخبگان را حمایت کند از طرفی دیگر مجلس و دولت اعتبارات مناسبی را برای حمایت از این بنیاد و قشر نخبه کشور اختصاص داده به طوری که در لایحه بودجه سال 94 اعتباری حدود 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نخبگان در نظر گرفته شده است.

لاریجانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت حمایت از نخبگان تصریح کرد: رهبری بارها فرموده اند که پس از انقلاب این تفکر شکل گرفت که کشور از آن مردم بوده و باید با همدلی و خرد جمعی مشکلات را حل کرد البته قبل از انقلاب واگرایی بسیار در این حوزه وجود داشت اما خوشبختانه این مسائل و واگرایی ها پس از انقلاب رفع شد.

وی با بیان اینکه همگان باید برای حل مشکلات حوزه نخبگان آموزش و دانشگاه ها تلاش کنند گفت: این تفکر باید وجود داشته باشد که تمام مردم و مسئولان از هر زمینه ای برای پیشرفت کشور استفاده کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مرتبط با نخبگان مربوط به دستگاه های حکومتی است از این رو برای حمایت از نخبگان باید مجموعه ای منسجم تشکیل شود که در شرایط کنونی بخشی از آن در بنیاد نخبگان انجام می شود.

وی افزود: یکی از مسائل موضوع ارتباط سیستماتیک دانشگاه ها با بخش و نیاز های کشور است که در این رابطه تا کنون راه های مختلفی تجربه شد اما متأسفانه هیچکدام موفق نبود که علت این مسئله آن است که تا زمانی که دانشگاه ها احساس نیاز نکنند به سمت تولید نمی روند و همچنین تا زمانی که تولید احساس نیاز به دانشگاه ها نکند به سمت این حوزه سوق پیدا نمی کند.

لاریجانی تصریح کرد: به طور حتم اگر دانشگاه ها احساس کنند که بخشی از درآمدشان از طریق کارهای تحقیقاتی تأمین می شود قطعا آن زمان تمام برنامه ریزی ها و کارهای تحقیقاتی دانشگاه ها به سمت نیازهای کشور می رود این در حالی است که در سایر کشورها حجم زیادی از کارها و اقدامات به وسیله ارتباط بخش های مختلف انجام می شود که این مسئله برای تحقق در کشور ما نیز نیازمند ایجاد ساز و کار مناسبی است که باید طراحی شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها درآمدهای نفتی ندارند اما همواره رو به پیشرفت و توسعه بوده و در بسیاری از آنها در بخش تحقیق و توسعه از ما بسیار جلوتر هستند به طوری که براساس آمارها 98 درصد از اعتبارات تحقیق و توسعه مربوط به چند کشور توسعه یافته می شود.

رئیس مجلس عملکرد بنیاد نخبگان استان قم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درشرایط کنونی وضعیت کشور در حال بهتر شدن است و امیدوارم با تغییر وضعیت به حوزه نخبگان و ارتباطات بخش های مختلف توجه ویژه شود تا با تغییر اوضاع نخبگان دیگر درگیری ذهنی ومعیشتی نداشته باشند.

در پایان این مراسم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از جمعی از نخبگان در حوزه هنر، صنعت، ورزش، دانشگاه و حوزه علوم با ارائه لوحی تقدیر شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار