خبرگزاری شبستان:روسیه و ایران؛پیروز جنگ سوریه،سفر مخفیانه رییس موساد به واشنگتن،دفاع مرکل از توافق هسته ای ایران،تشدید نزاع ایران و عربستان در عرصه رسانه،دبه آمریکا در لغو تحریم‌های بانکی ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاریها بود.
کد خبر: ۱۸۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 15 February 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: روسیه و ایران در جنگ سوریه پیروز شدند، سفر مخفیانه رییس موساد به واشنگتن، دفاع مرکل از توافق هسته ای ایران، تشدید نزاع ایران و عربستان در عرصه رسانه، دبه جدید آمریکا در لغو تحریم‌های بانکی ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

مصائب تجارت با ایران همچنان پابرجاست

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره شرایط بین المللی تجارت با ایران بعد از رفع تحریمها نوشت: خوشبینی ها درباره اینکه اقتصاد ایران بعد از رفع تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا به سرعت به روی تجارت و سرمایه گذاری خارجی باز می شود به دنبال محدودیتها موجود نقش بر آب شده است.

این گزارش افزود: نهادهای مالی وابسته به دولت ایران بعد از لغو تحریمها سریعا به سمت سرمایه گذاری پیش میروند اما تجار و سرمایه گذاران کوچکتر به دلیل عدم تضمین امنیت همچنان با مشکلاتی در عملیاتهای مالی خود مواجه هستند.

بانکداران آمریکایی و ایرانی در منطقه میگویند که بعضی از بانکهای آمریکایی به بانکهای اروپا، آسیا و حاورمیانه هشدار داده اند که اگر با ایران تجارت کنند حسابهای دلاری آنها ممکن است با خطر بررسی و تحقیق دقیق و موشکافانه مواجه شوند.

این هشدار، که اخیرا از سوی وزارت خزانه داری آمریکا نیز تکرار شده است، از آغاز دوباره تراکنشهای مالی با ایران که برخی از محدویتهای آن اخیرا با لغو تحریمها برداشته شده بود جلوگیری می کند.

یک مقام ارشد بانکی مستقر در دوبی می گوید: برای بانکهای آمریکا هیچ چیزی تغییر نکرده است و عواقب همچنان پابرجاست.

به دنبال توافق ایران و گروه 1+5 در ماه جولای 2015، بعضی از تحریمهای تجاری و اقتصادی ایران رفع شد اما ادامه بعضی از تحریمهای ایران در ارتباط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بعضی از بانکهای بین المللی را نگران کرده است که اگر با افراد و نهادهای مالی ایران تجارت کنند ممکن است مورد جریمه قرار بگیرند.

برخی از بانکدارهای آمریکایی می گویند که رعابت الزامات برای پایان دادن به روابط خود با افراد و مشتریانی که با کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و سوریه مرتبط هستند همچنان پابرجاست. این مقررات همچنین با بانکهایی که با دلار آمریکا عملیات مالی انجام می دهند حکمفرماست که تقریبا همه نهادهای مالی ایرانی که با شرکتهای خارجی کار می کنند را شامل می شود.

یک بانکداری ارشد ایرانی گفت: با هر بانکی که ما در اروپا، آسیا و یا حتی در منطقه مانند ترکیه، عمان و امارات تماس گرفتیم به ما گفتند که از سوی بانکهای آمریکایی به آنها گفته شده است که با هر ارزی که بخواهند عملیاتهای مالی ایران را انجام دهند حسابهای دلاری آنها مورد بررسی دوباره و سه باره قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همه بانکها می ترسند که تراکنشهای مالی آنها به این دلیل با تاخیر مواجه شود و می گویند که ما دوست داریم با شما همکاری کنیم اما نمی توانیم حسابهای دلاری خود با بانکهای آمریکایی را به خطر بیندازیم.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران، به پاریس و امضای قراردادهایی با شرکت ایرباس و پژو نوشت: روحانی از بانکهای فرانسوی خواست که از این قراردادها حمایت کنند. با این حال مقامات غربی می گویند که بانکهای فرانسوی مایل به حمایت از فرصتهای جدید سرمایه گذاری در ایران هستند اما ریسک تحریمهای آمریکا بسیار بالاست.

براساس ایت گزارش، بانک BNP در سال 2014 به دلیل روابط مالی با ایران، سودان و کوبا با جریمه سنکین 9 میلیارد دلاری روبرو شد و این مساله نگرانی بانکهای اروپایی را همچنان حفظ کرده است.

«پاتریک مورفی» مشاور حقوقی شرکت Clyde & Co مستقر در دوبی می گوید: بانکهای آمریکایی نگران خطر معامله با نهادهای تجاری هستند که با ایران مرتبطند چرا که همه نهادهای مالی خارجی هنوز موضوع بانک BNP را به خاطر دارند.

بعضی از تحلیلگران معتقدند که از وقتی که تحریمهای ایران لغو شده اند ساعت به عقب و به قبل از سال 2010 بازگشته است که نهادهای مالی غیرآمریکایی خود را آماده می کردند که با ارزهایی غیر از دلار مانند یورو با ایران معامله کنند اما موضوع جریمه بانک BNP همچنان خطر این نوع معامله را نیز بالا نگه داشته است.

فایننشال تایمز ادامه داد؛ بانکهای ایرانی می گویند که بعد از رفع تحریمها برای اتصال مجدد به سیستم سوئیفت هیج مشکلی ندارند اما از دیگر مزایا همچنان بی بهره هستند.

یک بانکدار دیگر ایرانی نیز می گوید که "واضح است که استفاده از سیستم بانکی بین المللی بیش از زمانی که ما انتظار داشتیم طول خواهد کشید.ما به تدریج مشکلات را حل خواهیم کرد اما هیج کس نمی داند که این مساله چقدر زمان خواهد برد".

روسیه و ایران در جنگ سوریه پیروز شدند

«پاتریک کاکبرن» تحلیلگر برجسته امور خاورمیانه در یادداشتی با عنوان «برندگان و بازندگان جنگ سوریه در حال مشخص شدن هستند»، به بررسی روند رخدادهای سوریه پرداخته و ایران و روسیه را برندگان این منازعه دانسته و نوشته است که حامیان گروه‌های مسلح فعال در سوریه از جمله عربستان، ترکیه و قطر به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند.

در ادامه متن کامل این یادداشت آمده است:

در مراحل ابتدایی جنگ در سوریه، یک مقام عراقی در دیدار با یک فرمانده ناتو، از او پرسید: «چه تفاوتی بین رخدادهای سوریه و لیبی (جایی که معمر قذافی تازه سرنگون شده بود) وجود دارد؟» و ژنرال ناتو پاسخی رک و صریح به او داد: «روسیه پشت ماجراست.»

روز 12 فوریه در مونیخ، حیات مجدد روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ روشن شد، زمانی که جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه طرحی برای انتقال کمک به شهرهای تحت محاصره سوریه و «توقف مخاصمات» و پس از آن یک آتش‌بس رسمی‌تر را اعلام کردند. روسیه و ایالات متحده این قدرت را دارند که اتفاقی را در سوریه رقم بزنند یا از بروز آن جلوگیری کنند؛ قدرتی که مطلق نیست، اما بیشتر از هرکس دیگری است.

رسانه‌ها و دیپلمات‌ها به سرعت با بدبینی به این بیانیه واکنش نشان داده و فورا به حفره‌های موجود در توافقنامه و مسائل متعددی که می‌تواند اوضاع را به نحوی دیگر پیش ببرد، اشاره کردند. اما احتمالا تردیدهای ایجاد شده، اغراق شده هستند چراکه رخدادهای نظامی و دیپلماتیک در سوریه، در حال تقویت یکدیگر هستند. مداخله نظامی روسیه به این معنی است که رئیس‌جمهور بشار اسد قرار نیست در جنگ شکست بخورد و به سختی می‌توان تصور کرد که نیروهای معارض بتوانند به تنهایی ارتش سوریه را که مورد روسیه قرار دارد و با محور شیعه به رهبری ایران هم ائتلاف کرده، شکست دهند. رئیس‌جمهور بشار اسد می‌گویند که به دنبال پیروزی است، اما بعید است که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش شکست کامل را بپذیرند.

گسترش نقش روسیه و ایران در جنگ، غافلگیرکننده نیست. از حدود سال 2012، مشخص شد که روسیه و محور شیعی اجازه سرنگونی بشار اسد را نخواهند داد و با هر درگیری‌‌ای که ترکیه، عربستان سعودی و قدرت‌های سنی ایجاد کنند، مقابله خواهند کرد. این امر سال گذشته، زمانی که گروه‌های مسلح داخل سوریه به رهبری گروه النصره وابسته به القاعده و احرار الشام توانستند چند پروزی در استان ادلب در شمال سوریه به دست آورند، رخ داد. موفقیت‌های آن‌ها، روسیه را واداشت که در روز 30 سپتامبر مداخله نظامی‌ای را آغاز کند که موازنه قوا در جنگ را به نفع اسد تغییر داد، تا جایی که این موازنه تنها با مداخله مستقیم ارتش ترکیه قابل تغییر است.

اما حالا حتی برای این کار هم کمی دیر شده است. روز 2 فوریه، ارتش سوریه با کمک حملات سنگین هوایی روسیه، جاده بین حلب و ترکیه را قطع کرد. دولت‌های روسیه و سوریه با همراهی ضمنی کردهایی که از سمت شرق در حال پیشروی هستند، در آستانه مسدود کردن کامل دسترسی شمال سوریه به ترکیه هستند. جنگ به مراحل تعیین‌کننده‌ای رسیده و ترکیه و عربستان هم در حال بحث در مورد مداخله نظامی هستند.

یک جنبه قابل توجه تهاجم روسیه-سوری-ایرانی، پاسخ کم رمقی است که تاکنون ایالات متحده و متحدانش به آن داده‌اند.

سفر مخفیانه رییس موساد به واشنگتن و دیدار با رییس سیا

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز یکشنبه از سفر مخفیانه رییس موساد به آمریکا خبر داد و نوشت: «یوسی کوهن» رییس جدید موساد 10 روز قبل مخفیانه به واشنگتن سفر کرده و با مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا و «جان برنان» رییس سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) دیدار و گفت‌وگو نمود.

وی در این دیدارها، که اولین جلسه او با مقام‌های آمریکایی بعد از انتصاب به این سمت بود، در زمینه مباحث امنیتی بین اسرائیل و آمریکا به رایزنی پرداخته است.

کوهن که در ششم ژانویه به سمت رییس موساد رسید، با «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدار کرده است. وی همچنین با برخی از اعضای سنا و گروهی از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت‌وگو کرده است.

هاآرتص در توصیف این دیدار مخفیانه نوشت: موضوع اصلی در گفت‌وگوهای کوهن در واشنگتن تعامل ایران با قدرت‌های جهانی در پسا برجام، رصد اجرای توافق و یافتن تخلفات در این زمینه بود.

کوهن در مراسم ادای سوگند خود به سمت ریاست موساد نیز درباره ایران گفته بود: «ایران همچنان  خواهان نابودی اسرائیل است و به توسعه قابلیت‌های نظامی خود می‌پردازد و در نواحی ما مواضع برپا می‌دارد.»

رییس موساد مدعی شده بود که «تروریست‌های مسلح مورد حمایت ایران» وسیله‌ای برای رسیدن این کشور به چنین اهدافی هستند.

زوما دو هفته دیگر در تهران

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه توئیتر شخصی خود از سفر جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران در دو هفته آینده خبر داد و با اشاره به سفر رئیس جمهور غنا به تهران که شب گذشته انجام شد، نوشت: رئیس جمهور آفریقای جنوبی به فاصله 15 روز از سفر رئیس جمهور غنا به تهران می‌آید.

براساس این گزارش، رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است نیمه اول اسفند ماه به تهران بیاید.

رئیس جمهور غنا شب گذشته برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ به دعوت حسن روحانی همتای ایرانی خود وارد تهران شد و امروز مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری ایران قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت ایران در ماه‌های پایانی تصدی این سمت در فروردین ماه سال 1392 در سفر به قاره سیاه به غنا نیز سفر کرده بود.

مهر:

دفاع مرکل از توافق هسته ای ایران

«آنگلا مرکل» در برابر انتقادها‌ی نخست وزیر اسرائیل، از توافق هسته‌ای غرب با ایران دفاع کرد و در یک پادکست تصویری گفت: دولت آلمان و سایر مذاکره‌کنندگان پس از روندی دشوار و سنگین به این نتیجه رسیدند که این توافق، می‌تواند نظارت، نفوذ و شفافیت بیشتری (در برنامه اتمی ایران) به ارمغان آورد.

مرکل افزود بدون این تصمیم‌گیری، ساده‌انگاری بود که فکر کنیم همه‌چیز به خودی خود حل خواهد شد.

صدراعظم آلمان اضافه کرد که اینک فرصت نظارتی دقیق (بر برنامه اتمی ایران) فراهم شده و او در این زمینه با نتانیاهو گفتگو خواهد کرد.

دویچه وله در این رابطه می نویسد: نخست وزیر اسرائیل بیم دارد که توافق اتمی با ایران و لغو تحریم‌های غرب علیه تهران، فرصتی برای ایران فراهم سازد تا برنامه ساخت بمب اتمی را به پیش ببرد. نتانیاهو نگرانی خود از توافق هسته‌ای را به کرات و به اشکال مختلف بیان کرده و این توافق را خطای تاریخی غرب خوانده است. نتانایهو از جمله در نطقی در ماه اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به ببری تشبیه کرد که هیچ‌گاه گربه نخواهد شد.

پیام ویدئویی آنگلا مرکل کمی پیش از ملاقات‌های منظم و ادواری رهبران دولتی آلمان و رژیم صهیونیستی منتشر شد. نتانیاهو قرار است روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن برای ششمین دیدار مشورتی با مرکل، وارد برلین شود.

آنگلا مرکل در پیام خود، به برخی از تفاوت‌ دیدگاه‌ها در مسائل مهم سیاسی طرفین اشاره کرد. او علاوه بر بیان برآورد آلمان از توافق اتمی با ایران، موضوع احداث شهرک های یهودی‌نشین در کرانه غربی رود اردن را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد که در روند صلح خاورمیانه پرسش‌‌هایی وجود دارند که در ملاقات با بنیامین نتانیاهو آنها را مطرح خواهد کرد.

صدراعظم آلمان در بیان این پرسش‌‌ها، به نکاتی چون ایستا بودن فرآیند صلح خاورمیانه و راه‌کار دو کشور مستقل و هم‌جوار اشاره کرد و ادامه ساخت شهرکهای یهودی‌نشین را موضوعی کلیدی در این عرصه دانست. آنگلا مرکل افزود که در مناسبات دو کشور دمکراتیک، این نکات باید به صورتی شفاف و روشن مورد بحث قرار گیرند.

بر اساس این گزارش در ششمین دیدار نتانیاهو و مرکل در برلین، هیات‌هایی از وزرای دو کشور نیز حضور خواهند داشت.

ایران هنوز در دسترس بانک های آمریکایی نیست

با وجود اینکه پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بعضی از تحریمهای آمریکا علیه ایران لغو شده اند اما هنوز ایران برای تعامل با بانکهای آمریکایی محدودیتهایی دارد.

دولت اوباما در اواسط ژانویه برخی از محدودیت‌های تجاری با ایران را کاهش داد از جمله تحریم های ثانویه قبلی که بر اساس آن شرکت های خارجی که با ایران وارد تعاملات تجاری می شدند مورد تهدید قرار می گرفتند و نیز بر اساس این تحریم ها محدودیت هایی برای اشخاص آمریکایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را داشتند، اعمال می شد.

با این حال بیشتر تحریمهای اولیه که بر اساس اتهام حمایت ایران از تروریسم بود هنوز پا برجاست که بر اساس این تحریم  ها راه پیوستن شرکت های آمریکایی به غیر آمریکایی با هدف تجارت با ایران بسته میشد.

این بدین معناست که بانکهای آمریکایی در مقایسه با دیگر رقبایشان در کشورهای دیگر دسترسی کمتری به کشور نفت خیز ایران دارند.

بانک های آمریکایی عموما نمیتوانند معاملاتی که بین آمریکا و شرکتهای که در ایران مشغول فعالیت هستند را انجام دهند،و دولت ایران و نهادهای خصوصی آن نمیتوانند در بانکهای آمریکایی حساب باز کنند.

جان اسمیت،  سرپرست دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به کمیته روابط خارجه کنگره گفت عموما تحریم های بازرگانی اولیه آمریکا علیه ایران هنوز پابرجاست.

تحریمهایی که به توافق هسته‌ای مربوط نیستن بلکه مربوط به تروریسم و حقوق بشر هستند هنور برقرار هستند.

یک مقام رسمی یک بانک بزرگ در نیویورک که نخواست نامش فاش شود، گفت:این بدین معناست که لغو تحریمهای ایران که از زمان توافق هسته ای صورت گرفته اند تاثیری برما نداشته است. ما به استثنا  مواردی محدود هنوز از فعالیتهای تجاری با ایران منع شده‌ایم.

بنا بر این گزارش بسیاری از بانک های بزرگ آمریکایی علاقمند هستند تا از فرصت های ایجاد شده در پی لغو تحریم های ایران استفاده لازم را ببرند.

تشدید نزاع ایران و عربستان در عرصه رسانه

روزنامه السفیر در یادداشتی نوشت: به نظر می رسد كه همه طرف ها درخاورمیانه، خط قرمزها را پشت سرگذاشته اند و درگیری ها دراین منطقه آن ها را به لبه پرتگاه رسانده است و این وضعیت درواقع تجسمی از واقعیت طرف هایی است كه نبردها و درگیری ها در منطقه را تغذیه و تامین مالی و تسلیحاتی می كنند، مادامیكه حمایت های مالی و تسلیحاتی و تامین نیرو برای طرف ها درگیر درجبهه های مختلف صورت می گیرد، درگیریها همچنان ادامه دارد

ایران و عربستان؛ دو طرف درگیر در نبرد بزرگ

به نوشته السفیر، ترسیم تصویری واضح و آشكار از «نبرد بزرگ» در منطقه نشان می دهد كه دو طرف این درگیری، ایران و عربستان سعودی هستند كه فراز و نشیب و خط سیر این درگیری ها را تعیین می كنند و تا حد زیادی، خواسته های خود را بر روند درگیری ها و رهبران  آن ها اعم از اینكه نظامی یا شبه نظامی یا تروریست باشند، تحمیل می كنند.

از زمان شروع انقلاب در كشورهای عربی یا حتی چند سال قبل از آن، تهران و ریاض با توجه به حجم تحولاتی كه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران درسال ۱۹۷۹ روی داد تا زمان سقوط نظام صدام با حمله آمریكا كه با حمایت مستقیم عربستان و كشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفت، در آستانه ورود به درگیری و كشمكش طبیعی قرار گرفتند.

نویسنده السفیر ادامه داد: ضربه هایی كه از اوایل قرن جاری به پیكره نظام های عربی وارد شد تا تحولات عظیم سال ۲۰۱۱ و پس از آن، شكاف هایی سیاسی و امنیتی و اجتماعی و حتی اخلاقی را در پیكره كشورهای عربی به وجود آورد كه زمینه ساز درگیری های فعلی در منطقه شد.

درچنین وضعیت و شرایط ناآرامی درمنطقه كه همه انتظار داشتند كه آمریكا از منطقه برود و چرخشی به سمت اقیانوس آرام داشته باشد، این چرخش از سوی هم پیمانان واشنگتن در منطقه با سرعت مطلوب صورت نگرفت و از سوی دیگر ایران به عنوان رقیب عمده و حامی اصلی نظام های عراق و سوریه و سپس ائتلاف میان حوثی ها و علی عبدالله صالح در یمن، آمادگی بیشتری را برای اجرای طرح های فراگیر به شكل تدریجی با هدف حفظ ساختار این نظام ها اعلام كرد.

رسانه‌ها وارد عرصۀ نزاع می‌شوند..

السفیر در ادامه می نویسد: ایران مانند عربستان و دیگر كشورهای عربی و خاورمیانه نبود، كشوری نبود كه فقط نظاره گر تحولات منطقه باشد، سیر تحولات و برخی از نتایج اولیه درگیری ها درمناطق مختلف كشورهای عربی نشان داد كه این درگیری ها به طور واقعی حاصل طرح های برخی طرف های منطقه ای در سطوح مختلف است و دو رسانه كه مقرشان در كشورهای حوزه خلیج فارس است، و به همراه آن ها مراكز تصمیم ساز سیاسی تا حدود زیادی با اتخاذ مواضع آشكار، این تحولات را همراهی می كنند به جای اینكه صرفاً تبلیغ كننده آن باشند، آن را هدایت و سازماندهی می كنند و این گونه بود كه وضعیت از حد میانه گذر كرد و شعار "هر كسی با ما نیست علیه  ماست" از اجرایی ترین اصولی شد كه از سوی اعراب خلیج فارس، به ویژه در سوریه، عراق و یمن به اجرا درآمد.

به عقیده نویسنده السفیر، انقلاب امام خمینی در ایران، تناقض ها را با شعار «جمهوری اسلامی» پشت سرگذاشت، عربستان در این زمینه از ایران بلندپروازتر بود، دمشق به عنوان دشمن سرسخت همیشگی ریاض، در خصوص همه موضوع ها از فلسطین گرفته تا لبنان و عراق در طرف مقابل آن قرار داشت و به ویژه درعراق، عربستان با حمایت آشكار از طرف های دولت مركزی در مركز و شمال عراق، حركتی برخلاف سوریه را طی می كرد.

این گونه بود كه عربستان و ایران به مرحله حمایت مستقیم از درگیری ها و طرف های درگیر رسیدند، عربستان خواهان گسترش دامنه هم پیمانان و به دست آوردن دوستان جدید و ایجاد منطقه میان مرزهایش و "مرزهای ناآرامی" است ؛ این درحالیست كه ایران درصدد حفظ دوستان خود تا حد ممكن و حمایت از  «محور مقاومت» بوده و این دو رویكرد متفاوت، باعث شد كه این درگیری ها دوجنبه پیدا كند، یكی جنبه میدانی و پیوست های سیاسی آن و دیگری جنبه رسانه ای.

دبه جدید آمریکا در لغو تحریم‌های بانکی ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های بانکی و سیاسی می‌گوید هرچند تحریم‌های اتمی رفع شده‌اند، اما تحریم‌های مربوط به «تروریسم» و «حقوق بشر»، ایران را همچنان از محدوده فعالیت‌های بانک‌های آمریکایی دور نگه می‌دارد.

این محدودیت‌ها بر بانک‌های خارجی فعال در ایالات متحده نیز تاثیر خواهد گذاشت. در همین رابطه «جان اسمیث» مدیر دفتر «کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در جریان نشستی در کنگره آن کشور گفته است «به طور کلی، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، در جای خود قرار دارند».

تحریم‌هایی که اسمیث از آن‌ها سخن گفته به طور عمده مربوط به اتهامات و ادعاهای آمریکا در مورد «حمایت دولتی از تروریسم» و نیز «نقض حقوق بشر» است. در عین حال واشنگتن به اعمال تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی نیز ادامه داده است.

تهران اتهام حمایت از اقدامات تروریستی را رد کرده است. ایران همواره گزارش‌های سالیانه ایالات متحده و سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در این کشور را نیز رد کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش ۲۵ بهمن ماه خود گفته است تحریم‌ها علیه فهرستی بالغ بر ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی از «بلوکه‌شده‌ها» همچنان در جریان است.

یک مقام رسمی بانکی بزرگ در نیویورک که نامش فاش نشده به رویترز گفته است رفع تحریم‌های اتمی، «هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد». به گفته این مقام بانکی «به جز برخی فعالیت‌های بسیار محدود، ما همچنان از داد و ستد با ایران منع شده‌ایم».

با این همه برخی اقدامات حقوقی برای پیدا کردن راه‌حل‌های قانونی که بتواند فرصت‌هایی را در اختیار بانک‌های آمریکایی بگذارد نیز در حال انجام است.

کامران ممتاز، سخنگوی «سیتی‌گروپ»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان، به رویترز گفته است «ما همچنان مشغول رصد رخدادهای مربوط به ایران هستیم».

محدودیت‌های بانکی اما تنها به بانک‌های آمریکایی مربوط نخواهد شد و بر فعالیت بانک‌های خارجی در آمریکا را نیز تاثیر می‌گذارد. چراکه این بانک‌ها نیز قادر نخواهند بود در داد و ستدهای مربوط به ایران، از طریق سیستم بانکی ایالات متحده، دست به نقل و انتقال دلار بزنند.

بانک‌های خارجی که اقدام به انجام معاملاتی با افراد حقیقی و حقوق تحریم‌شده ایرانی بکنند، نیز مانند گذشته در خطر اقدامات حقوقی واشنگتن و پرداخت جریمه‌های سنگین قرار خواهند گرفت.

در سال ۱۳۹۳ بانک فرانسوی « ب ان پ پاریبا »، به خاطر معاملاتش از جمله با ایران، نزدیک به ۹ میلیارد دلار جریمه به آمریکا، پرداخت کرد. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که تهران برای کاستن از وابستگی خود به دلار قصد دارد پرداخت‌های به تاخير افتاده نفتی و نیز بهای محموله‌های جدید را به «یورو» دریافت کند.

در عین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اواسط بهمن ماه از آمریکا خواسته بود به بانک‌های اروپایی تضمین دهد که در صورت انجام معاملات مشروع و قانونی خود با ایران مجازات نخواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:

رسانه روسی: ایران در صادرات نفت به ژاپن عربستان را پشت سر گذاشت

اسپوتنیک در تحلیلی از افزایش صادرات نفت ایران نوشت: در کنار کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن هم یکی از بازارهای سنتی و راهبردی نفتی ایران در دوران پساتحریم به شمار می رود و آمارهای جدید از ثبت بالاترین میزان فروش نفت ایران به پالایشگران ژاپنی در سایه رقابت کشورهای عربی عضو اوپک حکایت دارد.

این خبرگزاری روسی افزود: بر این اساس، در دسامبر سال 2015 میلادی و در حالی هنوز تحریم‌های نفتی ایران به طور رسمی لغو نشده بود، صادرات نفت ایران به ژاپن در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده نفت همچون عربستان، قطر، امارات، روسیه و کویت بیشترین میزان را به نام خود به ثبت رسانده است.

اسپوتنیک گفت در این مدت در حالی رشد صادرات نفت برخی از کشورهای عربی همچون امارات متحده عربی و کویت منفی شده و فروش نفت عربستان هم فقط 5 درصد افزایش یافته که صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی از رشد 34 درصدی برخوردار بوده است.

این رسانه روسی خاطرنشان کرد وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن هم با انتشار گزارشی با تایید جهش حدود 34 درصدی واردات نفت خام از ایران در دسامبر سال 2015 میلادی، اعلام کرده است در این مدت، بیش از 175 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد ژاپن شده است.

اسپوتنیک افزود: از سوی دیگر برآوردها نشان می دهد با لغو تحریم‌های بانکی و به ویژه از سرگیری همکاری‌های بانکی بین ایران و بانک «توکیو میتسوبیشی یو. اف. جی» به عنوان بزرگترین بانک ژاپن، حجم فروش نفت خام ایران به این کشور صنعتی در ماه‌های پیش روی با افزایش بیشتری همراه شود.

این رسانه روسی ادامه داد با وجود تلاش مقامات عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک برای حفظ تولید نفت خود به منظور عدم بازگشت ایران به بازار، اما ایران موفق شده است که به ثبت رکورد جدید فروش نفت به پالایشگران ژاپنی دست یابد.

اسپوتنیک با قید این که در دسامبر حجم فروش نفت امارات متحده عربی و کویت به ترتیب با 3 و 2 درصد کاهش به 780 و 320 هزار بشکه در روز رسیده است، اضافه کرد: اکنون حدود 32 درصد بازار نفت ژاپن در اختیار عربستان سعودی بوده و سهم کشورهای امارات 22.4 درصد، کویت 9.1 درصد، قطر 8.3 درصد، روسیه 8 درصد و مکزیک 2.73 درصد بوده، این در حالی است که اکنون ایران از سهمی حدود 5 درصدی در این بازار برخوردار است.

در این گزارش آمده است یکی از برنامه‌های کلان شرکت ملی نفت ایران در اختیار گرفتن سهمی حدود 10 درصدی و معادل 350 هزار بشکه نفت خام در روز بوده که در صورت تحقق این برنامه، ایران به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت خام ژاپنی ها تبدیل خواهد شد.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی به ویژه در دوران پساتحریم، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود 5 میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود 3 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

خبرگزاری روسی خاطرنشان کرد یکی از مهمترین برگ برنده‌های نفت ایران در بازار ژاپن، سازگاری استاندارد و کیفیت طلای سیاه ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب به ویژه نفت تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، ضمن آنکه ایران تامین کننده مطمئن و پایدار نفت خام پالایشگران ژاپنی حتی در بدترین شرایط ژئوپولیتیکی و طبیعی به شمار می رود.

اسپوتنیک در پایان نوشت: ایران افزایش صادرات نفت خود به ژاپن به سقف روزانه 350 هزار بشکه را هدف قرار داده و برای این منظور برنامه ریزی کرده است.

رویترز : سرمایه گذاری در معادن ایران برای سرمایه داران وسوسه کننده است

رویترز نوشته است سرمایه گذاری در منابع سرشار ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها برای سرمایه داران وسوسه کننده است. ایران ذخیره گاه 68 گونه کان سنگ، مجموعا به وزن 43 میلیارد تن و به ارزش 700 میلیارد دلار است.

به نوشته رویترز، ایران اکنون دارای 7 هزار معدن است که 70 درصد از آن فعالیت دارد. بیش از 620 هزار نفر در معدن‌های ایران کار می کنند.

رویترز همچنین به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع در ایران نوشت: مهمترین کان سنگ‌های ایران شامل موارد زیر است.

** سنگ آهن: ایران در سال 2014 میلادی، 34 میلیون تن سنگ آهن تولید کرد و قصد دارد این میزان را تا سال 2025 به 52 میلیون تن برساند.

** طلا: ایران 250 تن (معادل 8.04 میلیون اونس) ذخیره طلا دارد. ایران در سال 2014 کارخانه زرشوران را تاسیس کرد که بزرگترین مجموعه فرآوری طلا در خاورمیانه است.

** مس: ایران سال 2014 میلادی، 194 هزار تن مس کاتدی تولید کرد و می خواهد این تولید را تا سال 2025 به 800 هزار تن افزایش دهد. این کشور 2.6 میلیارد تن ذخیر مس دارد. معدن سرچشمه در جنوب شرقی استان کرمان، یکی از بزرگترین معدن‌های ایران است.

** روی: ایران 11 میلیون تن ذخیره روی دارد. پروژه مهدی آباد که یکی از بزرگترین ذخایر روی جهان شمرده می شود، از دهه 90 میلادی در دست ساخت و توسعه بوده است.

ایرنا:

رئیس توسعه تجارت خارجی مالزی: لغو تحریم ها تجارت دوجانبه با ایران را افزایش می دهد

شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) اعلام کرد لغو تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران می تواند تجارت دو جانبه را افزایش داده و باعث بازشدن درها برای کارآفرینان داخلی در بخش هایی غیر از محصولات روغن پالم شود.

'ذوالکیفلی محمود' مدیر عامل شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی، گفت که تجارت دو جانبه بین این کشور و ایران طی سال گذشته میلادی به دلیل کاهش واردات فرآورده های نفتی از ایران و همچنین کاهش صادرات مالزی و برخی مسائل مربوط به پرداخت های مالی اندکی با افت همراه شد.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'مالیزیا اینسایدر'، وی عمده واردات مالزی از ایران را نفت خام و عمدتا قیر اعلام کرد و گفت که 'ماترید' به سازماندهی ماموریت تجاری خود ده ها میلیون مصرف کننده در ایران ادامه خواهد داد.

وی گفت که مالزی باید فراتر از روغن پالم به تجارت با ایران نگاه کند، چرا که برای این محصول نوسانات زیادی در بازار وجود دارد، در حالی که بخش های دیگر و یا محصولاتی مانند قطعات و تجهزات و ماشین آلات با افت و خیز زیادی مواجه نیستند.

براساس آماری که مدیر عامل شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی ارائه داد، کل صادرات این کشور به ایران در سال گذشته میلادی به یک میلیارد و 950 میلیون رینگیت (بیش از 470 میلیون دلار) رسید، در حالی که این میزان در سال 2014 دو میلیارد و 180 میلیون رینگیت (بیش از 530 میلیون دلار) بود که کاهش 10.6 درصدی را نشان می دهد.

این آمار نشان می دهد کل واردات مالزی از ایران در سال گذشته میلادی 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (بیش از 34 میلیون دلار) بوده که نسبت به سال 2014 به ارزش 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 45 میلیون و 700 هزار دلار) 25.6 درصد کاهش داشته است.

صادرات روغن پالم مالزی به ایران نیز از 635 هزار و 258 تن سال 2013 به 447 هزار و 58 تن در سال 2014 رسید و 42.1 درصد کاهش یافته است.

آمار دولت مالزی نشان می دهد کشورمان طی هشت ماه از اول ژانویه تا پایان اوت سال 2014 میلادی287 هزار و 945 تن روغن پالم از این کشور وارد کرد که این میزان در مدت مشابه سال 2015 با کاهش97 هزار و 311 تنی روبرو شد و به 190 هزار و 634 تن رسید. این میزان کاهشی برابر با 33.79 درصد داشت.

صادرات محصولات پالم مالزی به ایران نیز با توجه به اعمال تحریم ها علیه ایران و سیاست های کشورمان در مورد کاهش واردات روغن پالم در سال 2014 میلادی به 515 هزار و 231 تن رسید که کاهش 36 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.

'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی نیز با تاکید بر فراهم شدن فرصت های همکاری بین دو کشور، اظهار امیدواری کرده است کوالالامپور و تهران روابط دوجانبه را بیش از پیش گسترش دهند.

وی گفت فرصت های زیادی برای همکاری بین ایران و مالزی وجود دارد و شرایط و اشتیاق دو طرف برای همکاری ها مناسب است.

افخم خواستار افزایش حجم روابط تجاری بین دو کشور شد و گفت که لغو تحریم ها امکان گسترش روابط بین کوالالامپور و تهران را فراهم کرده است و 'من همه تلاش خود را برای تحقق این هدف بکار خواهم گرفت'.

'عقیل فیصل' رئیس سازمان کارآفرینان جوان مالزی نیز اخیرا در گفت وگو با ایرنا با استقبال از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های ایران، گفت که اکنون موانع همکاری های تجاری بین ایران و مالزی برداشته شده و ما خواستار افزایش تعاملات تجاری با تهران هستیم.

وی گفت که این سازمان پس از لغو تحریم های ایران با داشتن پنجهزار عضو خواستار شناسایی فرصت های تجاری با تهران است تا از این طریق تعاملات مالزی با ایران افزایش یابد.

اسپوتنیک: ایران درصدد به روز کردن ناوگان هوایی و دریایی خود است

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: وزیر دفاع ایران با هدف گسترش همکاری های نظامی کشورش با روسیه و به روز کردن ناوگان هوایی و دریایی ایران به مسکو سفر می کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به سفر رسمی «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران به مسکو به نقل از روابط عمومی سفارت ایران در روسیه نوشت، انتظار می رود دهقان در این سفر دو روزه با «دیمتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه و «ولادیمیر کوشین» مشاور «ولادیمیر پوتین» درباره همکاری های نظامی - فنی گفت وگو کند.

موضوعات مورد مذاکره در این سفر تا کنون اعلام نشده است اما، طبق گفته «عماد آبشناس» سردبیر روزنامه «ایران نیوز» وزیر دفاع ایران حامل پیشنهادهایی مشخص در رابطه با گسترش همکاری نظامی ایران با روسیه است.

به گفته آبشناس، دستور کار مذاکرات نه تنها در ارتباط با اجرای قرارداد فروش سامانه های پدافند موشکی است بلکه به آمادگی ایران برای خرید جنگنده های «سوخو- 30» روسیه نیز برمی گردد.

وی افزود: همکاری نظامی ایران و روسیه طی 3 تا 4 سال گذشته افزایش پیدا کرد. کاملا منطقی است که دهقان در این سفر به دنبال تقویت این همکاری باشد. گستره وسیعی از موضوعات وجود دارد. ایران پس از شروع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم ها تصمیم دارد ناوگان هوایی خود را به روز کند.

آبشناس خاطر نشان کرد، ایران روسیه را به عنوان شریک راهبردی سال های بعد محسوب می کند. تهران برای خرید سامانه های پدافند هوایی و دفاع موشکی از روسیه ابراز تمایل کرده است. زیردریایی های ایران نیز باید به روز رسانی شوند. حل چنین مساله ای مستلزم خرید تسلیحات مدرن تخصصی است و روسیه در این زمینه چیزی برای ارایه دارد.

به گفته وی، در دیدار دهقان و مقامات روسیه احتمالا مساله خرید سامانه «اس-400» و مدل های به روز آن و نیز تانک های روسی «تی-90» و «تی 95» مطرح می شود. در کل، باید گفت، ایران درصدد است به روسیه پیشنهاد همکاری در زمینه بخش نظامی- صنعتی برای ساخت مشترک تانک، تسلیحات موشکی و سامانه های ناوگان دریایی بدهد. از این رو، باید دید که کدام یک از توافقنامه های دهقان در این سفر به نتیجه خواهد رسید. می توان تصور کرد که قراردادهایی در این سفر امضا شود.

دهقان در آوریل 2015 نیز در سفری رسمی به مسکو، در کنفرانس بین المللی امنیتی شرکت کرد. در این دیدار دو طرف (ایران و روسیه) درباره قرارداد واگذاری سامانه های پدافند هوایی «اس-300» به ایران گفت وگو کرده بودند.

رسانه روسی: ایران در فروش نفت به ژاپن از عربستان پیشی گرفت

خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه در تحلیلی از افزایش صادرات نفت ایران نوشت: در کنار کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن هم یکی از بازارهای سنتی و راهبردی نفتی ایران در دوران پساتحریم به شمار می رود و آمارهای جدید از ثبت بالاترین میزان فروش نفت ایران به پالایشگران ژاپنی در سایه رقابت کشورهای عربی عضو اوپک حکایت دارد.

خبرگزاری روسی افزود: بر این اساس، در دسامبر سال 2015 میلادی و در حالی هنوز تحریم های نفتی ایران به طور رسمی لغو نشده بود، صادرات نفت ایران به ژاپن در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده نفت همچون عربستان، قطر، امارات، روسیه و کویت بیشترین میزان را به نام خود به ثبت رسانده است.

اسپوتنیک نوشت: در این مدت در حالی رشد صادرات نفت برخی از کشورهای عربی همچون امارات متحده عربی و کویت منفی شده و فروش نفت عربستان هم فقط پنج درصد افزایش یافته که صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی از رشد 34 درصدی برخوردار بوده است.

این رسانه روسی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن هم با انتشار گزارشی با تایید جهش حدود 34 درصدی واردات نفت خام از ایران در دسامبر سال 2015 میلادی، اعلام کرده است در این مدت، بیش از 175 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد ژاپن شده است.

اسپوتنیک افزود: «از سوی دیگر برآوردها نشان می دهد با لغو تحریم های بانکی و به ویژه از سرگیری همکاری های بانکی بین ایران و بانک «توکیو میتسوبیشی یو. اف. جی» به عنوان بزرگترین بانک ژاپن، حجم فروش نفت خام ایران به این کشور صنعتی در ماه های پیش روی با افزایش بیشتری همراه شود.»

رسانه روسی ادامه داد: با وجود تلاش مقامات عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک برای حفظ تولید نفت خود به منظور عدم بازگشت ایران به بازار، اما ایران موفق شده است که به ثبت رکورد جدید فروش نفت به پالایشگران ژاپنی دست یابد.

اسپوتنیک با قید این که در دسامبر حجم فروش نفت امارات متحده عربی و کویت به ترتیب با سه و دو درصد کاهش به 780 و 320 هزار بشکه در روز رسیده است، اضافه کرد: اکنون حدود 32 درصد بازار نفت ژاپن در اختیار عربستان سعودی بوده و سهم کشورهای امارات 22.4 درصد، کویت 9.1 درصد، قطر 8.3 درصد، روسیه هشت درصد و مکزیک 2.73 درصد بوده، این در حالی است که اکنون ایران از سهمی حدود 5 درصدی در این بازار برخوردار است.

در این گزارش آمده است: یکی از برنامه های کلان شرکت ملی نفت ایران در اختیار گرفتن سهمی حدود 10 درصدی و معادل 350 هزار بشکه نفت خام در روز بوده که در صورت تحقق این برنامه، ایران به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت خام ژاپنی ها تبدیل خواهد شد.

«یکی از مهمترین چالش های پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی به ویژه در دوران پساتحریم، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.»

خبرگزاری روسی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برگ برنده های نفت ایران در بازار ژاپن، سازگاری استاندارد و کیفیت طلای سیاه ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب به ویژه نفت تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، ضمن آنکه ایران تامین کننده مطمئن و پایدار نفت خام پالایشگران ژاپنی حتی در بدترین شرایط ژئوپولیتیکی و طبیعی به شمار می رود.

اسپوتنیک در پایان نوشت: ایران افزایش صادرات نفت خود به ژاپن به سقف روزانه 350 هزار بشکه را هدف قرار داده و برای این منظور برنامه ریزی کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار