مرحوم آیت الله واعظ طبسی از انقلابی های مجاهد در طول زندگی بود
کد خبر: ۱۹۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 04 March 2016
به گزارش تابناک رضوی ؛ عباس واعظ طبسی در بهمن 1314 در یک خانواده مذهبی در مشهد به دنیا آمد. پدرش شیخ غلامرضا از وعاظ مشهور بود که آوازه‌اش در همه کشورهای اسلامی پیچیده بود. شیخ غلامرضا تنها یک سال بعد از تولد فرزندش وقتی برای سخنرانی به تهران می‌رفت در سبزوار به طرز مشکوکی از دنیا رفت.

واعظ طبسی تا مقطع تحصیلی اول دبیرستان در مدرسه ابن‌یمین به تحصیلات جدید پرداخت و برخلاف میل خانواده که می‌خواستند در علوم پزشکی ادامه تحصیل دهد، علاقه‌اش به علوم دینی او را به حوزه علمیه مشهد کشاند. وی  آغاز جامع‌المقدمات را در محضر استاد خالقی، سیوطی را در محضر شیخ عباس جاویدی و منطق، سیوطی، مغنی باب‌الول، رابع، مطول، معانی و بیان را در محضر ادیب نیشابوری (ادیب ثانی) گذراند.
 
آیت‌الله میلانی، احمد مدرس یزدی، شیخ مجتبی قزوینی و هاشم قزوینی از دیگر اساتید او در حوزه مشهد بودند. با سخنرانی نواب صفوی در مشهد (1330)، جرقه‌های حرکت انقلابی در سر واعظ زده شد و از 1335 مبارزات علنی خود را علیه رژیم شاه آغاز کرد.
 
طبسی در 1336 با امام (ره) آشنا شد و نخستین سخنرانی ضد رژیم پهلوی را در منزل میراحمدی انجام داد . وی پیش از انقلاب چندین بار به زندان افتاد.  
 
در 1341  در ادامه سخنرانی برضد رفراندوم فرمایشی شاه به زندان افتاد اما در سال 42 راهپیمایی 15 خرداد را در مشهد سازماندهی کرد و پس از آن به نمایندگی از حوزه علمیه مشهد برای بیعت به قم و نزد امام (ره) رفت. در همانجا بود که از او خواسته شد در حضور امام و مردم صحبت‌هایی را مطرح کند . پس از این  سخنرانی ، اعضای ساواک شیخ عباس واعظ طبسی را در راه‌آهن دستگیر و زندانی کردند.
 
طبسی در 1344 و بعد از یک سلسله سخنرانی در رفسنجان دوباره سر از زندان ساواک درآورد و تا سقوط رژیم پهلوی ممنوع‌المنبر بود.
 
عباس واعظ طبسی پس از آن علاوه بر تحصیل و تدریس در حوزه مشهد، نماینده وجوهات شرعیه امام در خراسان و رابط بین امام خمینی و مردم بود. در این سال‌ها بارها به زندان افتاد. در سال 1346 نیز به همراه  رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای و شهید هاشمی‌نژاد به کمک مردم زلزله‌زده فردوس، کاخک و گناباد شتافت.
 
او در سال 1354 باز هم دستگیر و به یک سال و نیم حبس محکوم و پس از انتقال به زندان قزل‌حصار با شهید باهنر آشنا شد. پس از آزادی  از زندان همچنان به مبارزات علیه رژیم پهلوی ادامه داد و در 1356 به دستور امام تظاهرات گسترده زنان محجبه در مشهد را سازماندهی کرد. در سال 57 به همرا دو یار قسم‌خورده خود ستاد مسجد کرامت را تشکیل داد و با حمله عوامل شاه به بیمارستان امام رضا(ع) با سازماندهی مردم این بیمارستان را از مزدوران رژیم پس گرفت.
آیت الله واعظ طبسی در آخرین اقدام خود برای کمک به نظام، صبح جمعه 7 اسفند آرای خود را در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت و پس از آن، ظهر همان روز به دلیل سکته مغزی و مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد.
 
تعداد زیادی از بزرگان نظام از جمله  رئیس دفتر مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ،  معاون اول رییس جمهور  ، و بسیاری دیگر از بزرگان در طول این یک هفته از آیت‌الله عباس واعظ طبسی عیادت کردند.

همچنین دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی - وزیر بهداشت - بر بالین شیخ خراسان حاضر شد و از نزدیک در جریان بیماری و اقدامات درمانی تیم پزشکی بیمارستان قرار گرفت .
 
به هر روی آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو چهار دوره پیشین مجلس خبرگان رهبری پس از یک دوره بیماری و یک هفته کما، بامداد روز جمعه 14 اسفند در 81 سالگی به دیار باقی شتافت تا اهالی خراسان در سوگ این مجاهد نستوه عزادار شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار