به فاصله چند روز از وقوع سیلاب در خوزستان و چند استان دیگر
از شوشتر خبر می‌رسد 4 روستا در منطقه شعیبیه غرق شده و 13 روستای دیگر این شهرستان نیز در خطر زیر آب رفتن و غرق شدن هستند. اوضاع وخیمی که هنوز ادامه دارد و خواب را از چشم اهالی این روستاها ربوده است
کد خبر: ۲۱۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴ 18 April 2016
از جاری شدن سیلاب در برخی استان های کشورمان چند روز می‌گذرد اما همچنان خبر می‌رسد که چند روستا در محاصره سیل قرار دارند و از آن عجیب تر، تعدادی روستا در معرض غرق شدن در سیلاب هستند.

به گزارش «تابناک»، سید فتح الله هاشم نژاد، رئیس هلال احمر اهواز با اعلام اینکه سطح آب در روستاهای این شهرستان پایین نیامده و حتی بالاتر رفته، از محاصره برخی روستاهای منطقه در سیل خبر داده و می‌گوید: با وجود تمام تلاش اداره راه و سایر دستگاه ها، هنوز برخی روستاها از جمله «سید زاهد» و «سید یدیم» در محاصره آب هستند و هنوز تلاش‌ها برای ساختن سد هم نتوانسته به بازشدن راه های مسدود شده روستایی منجر شود.

او در ادامه با اشاره به تخلیه این روستاها به مانند برخی دیگر از روستاهای منطقه با استفاده از قایق و انتقال امداددیدگان به اردوگاه های تدارک دیده شده برایشان، از اعزام محموله های غذایی و حتی پزشک به این روستاهای محاصره شده خبر می‌دهد و می‌گوید: امدادرسانی ها به خوبی در حال انجام است. به عنوان مثال در روستای سید یدیم دو بیمار داشتیم که آنها را برای مداوا از روستا منتقل کردیم.
هنوز ده ها روستا در محاصره سیل و در خطر غرق شدن قرار دارند!
هاشم نژاد در ادامه از تخلیه ۱۰ روستای در معرض خطر در بخش سادات جعاوله و انتقال اهالی به اردوگاه خبر می‌دهد، اما اوضاع وخیم تر از این حرف هاست چراکه جز این شهرستان، در برخی مناطق دیگر کشورمان هم هستند روستانشینانی که هنوز در محاصره سیل قرار دارند.

از جمله 4 روستا در شهرستان شوش که تا این لحظه هنوز در محاصره سیل قرار دارند و تلاش برای بازگشایی راه های ارتباطی شان به ثمر نرسیده است. روستاهای «زبید دبات»، «بیت محارب»، «بیت غانم» و روستای «مزرعه 3» كه از روز شنبه در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و آن گونه که مسئولان می‌گویند، افزایش دبی رود دز مانع از آن شده که راه ارتباطی شان بازگشایی شود.

رضا نجاتی، رئیس ستاد بحران شوش در این باره می‌گوید: تلاش برای بازگشایی مسیر این روستاها با بسیج امكانات و تجهیزات راهداری آغاز شده و ادامه دارد. 14 روستای این شهرستان در جریان طغیان رودخانه دز در محاصره سیلاب قرار گرفته یا دچار خسارت شدند كه ساكنان آنها به اردوگاه های موقت منتقل شده و خدمات رسانی به آنان در حال انجام است.

وی در ادامه حجم خسارت های وارد آمده به زیرساخت ها، مزارع كشاورزی، دام ها و تاسیسات آبرسانی روستاهای سیل زده را بسیار سنگین عنوان كرده و اظهار نظر دقیق در این خصوص را به بررسی اوضاع این روستاها پس از فروکش کردن سیل موکول می‌کند.

البته شمار روستاهای در محاصره سیل بیش از این و اوضاع برای برخی روستاها نیز وخیم تر از توضیحات ارائه شده است، به گونه‌ای که می‌بینیم در برخی مناطق، احتمال غرق شدن شماری از روستاها، آن هم به فاصله چندین روز از وقوع سیلاب بسیار زیاد است.
هنوز ده ها روستا در محاصره سیل و در خطر غرق شدن قرار دارند!
به عنوان مثال، از شوشتر خبر می‌رسد 4 روستا غرق شده و 13 روستای دیگر این شهرستان نیز در خطر زیر آب رفتن و غرق شدن هستند. وضعیت عجیبی که حیدر نجفی، فرماندار شوشتر در توضیح آن می‌گوید: تاکنون 21 روستای شهرستان شوشتر در آب محاصره شده اند، چهار روستای منطقه شعیبیه به طور کامل غرق شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که 13 روستای دیگر این شهرستان زیر آب بروند. 

همه این ها در حالی است که در برخی دیگر از استان های متاثر از سیلاب اخیر نیز، شماری از روستاها در محاصره سیل قرار گرفته و خسارات زیادی دیده‌اند. روستاهایی که برخی شان تخلیه شده‌اند، برخی شان به تازگی از محاصره در آمده یا هنوز در محاصره سیل قرار دارند و... .

روستاهایی که اگر تخلیه شده باشند، اهالی شان نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان قرار دارد و چگونه خواهند توانست خسارات متحمل شده در سیلاب اخیر را جبران نمایند و اگر تخلیه نشده باشند، نگرانی از محاصره سیلاب و احتمال غرق شدن را هم می‌بایست علاوه بر دیگر مسائل، تاب بیاورند. به این امید که به زودی تدابیر مسئولان برای رهایی شان از وضعیت پیش آمده نتیجه خواهد داد.

تدابیری از جنس ساخت پل‌های موقت، بندها و سدهای موقت، احداث کانال های انحراف آب، خاکریزی و... که خیلی هایمان توقع داشتیم زودتر از اینها به ثمر نشسته و نگرانی از گسترش خسارت های سیلاب و غرق شدن روستاها را مرتفع نموده باشند اما اینچنین نشده است؛ شاید به این دلیل که همگی با روحیه مثال زدنی ایرانیان در زمان جنگ تحمیلی به صف مشکلات نزده‌ و به یاری مردمان جنگ زده غرب و جنوب غرب کشور نشتافته‌ایم!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار