ایرانگردی را از اصفهان گردی آغاز کنیم؛
تابناک: چند ضلعی های خانه زنبوری متشکله در آن که بصورت طبیعی و به سپیدی برف دیوارهای آن تا ارتفاع 20 سانتیمتری از کریستالهای نمک بوجود می آید منظره ای جادوئی و رویائی در پیش چشم بازدید کنندگان مجسم می سازد.
کد خبر: ۲۱۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 22 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، یکی از دیدنیهای استثنائی و منحصر به فرد طبیعی موجود در کشور عزیزمان،دریاچه نمک است.که با وسعتی در حدود 2500 کیلو متر مربع بین استانهای اصفهان – سمنان - قم قرار گرفته است لکن بهترین و آسانترین مسیر دسترسی و بهره برداری از آن، از طریق شهر آران و بید گل میسر می باشد.به ویژه که کاروانسرای تاریخی مرنجاب نیز بعنوان یک اقامتگاه مناسب کویری در مجاورت آن قرار دارد.

این دریاچه از قدیم الایام جهت تامین نمک طعام (که بدون هیچگونه فرآوری خاصی بسهولت از سطح دریاچه برداشت می شود) مورد بهره برداری بوده است،لکن چند ضلعی های خانه زنبوری متشکله در آن که بصورت طبیعی و به سپیدی برف دیوارهای آن تا  ارتفاع 20 سانتیمتری از کریستالهای نمک بوجود می آید منظره ای جادوئی و رویائی در پیش چشم بازدید کنندگان مجسم می سازد و این دریاچه را به یکی از جاذبه های بدیع و استثنائی طبیعی مبدل ساخته است .جالب است که در بعضی از سالها در اوایل پائیز، گروهی از فلامینگوهای مهاجر نیز در این دریاچه اطراق می نمایند و مناظری غیر قابل وصف بوجود می آورند.برگزاری همه ساله مسابقات رالی(اتو مبیل رانی) در سطح دریاچه نیز بر جذابیت های آن افزوده است.


زمینهای اطراف این دریاچه بشدت باتلاقی می باشند که وسعت باتلاقها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیعتر از مناطق دیگر آن است . از جمله مناطق باتلاقی این دریاچه می توان به حوض قیلوقه در شرق و یا باتلاق دو کویری در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد .
از جمله مناطق دیدنی این دریاچه جزیره سرگردان می باشد که در قسمت جنوبی جزیره واقع است . ارتفاع متوسط دریاچه نمک از سطح دریا 707 متر می باشد . قسمتهای شمالی دریاچه از ارتفاع کمتری برخوردار هستند .


دریاچه نمک آران در اکثر ماه های سال خشک و پوشیده از نمک است . در ماه های بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به 2 سانتی متر میرسد ولی پس از تابش خورشید به سرعت تبخیر می شود . رودهای مهمی که به این دریاچه وارد می شوند در سمت شمال و مغرب قرار دارند و عبارتند از: رود شور، رود کرج، جاجرود، حبله رود و قره سو. مهمترین ترکیباتی که در دریاچه ی نمک وجود دارد عبارتنداز: کلرید سدیم،سولفات سدیم، کلرید منیزیم، سولفات منیزیم و ...
جهانگردان زیادی به نام این دریاچه اشاره کرده اند که از آن جمله می توان به مارکوپلو , لرد کرزن و ... اشاره کرد .




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار