کد خبر: ۲۱۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 23 April 2016

گرچه دين مبين اسلام تاكيدات بسياري براي انفاق و صدقه دارد و كمك به ديگران را از صفات پسنديده معرفي مي كند، اما برخي كمك كردن هاي نابجا نيز دروغ، فريب و بيكاري را ترويج داده و چهره زشت براي شهرمان رقم مي زند.

در اين خصوص سوالي از مقام معظم رهبري شده است كه توجه به پاسخ ايشان سوالات در اين زمينه را جواب مي دهد.

كمك به كساني كه در كوچه و خيابان تكدي‏گري (گدايي) مي‏كنند چه حكمي‏ دارد؟

جواب: اگر اين عمل ترويج دروغ، بيكاري و تكدي‏گري و تخلف از قانون باشد، بايد از آن اجتناب شود. مي‏توانيد صدقات و تبرعات را به مؤسسات مورد اطميناني كه در اين زمينه فعال هستند بدهيد. (پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، پرسش هاي متداول)

دست هايي كه كفش پوشيده و پا مي شوند، شيرخواراني كه با لباس كهنه در آغوش مادران خود مي گريند، جوانان بدون دست و پا كه خود را برروي زمين مي كشند، همه تصاويري از شيوه هاي نوين تكدي گري در كلانشهر كرج هستند كه از سوي افراد سودجو به نمايش گذاشته شده و شهروندان را به شدت آزار مي دهد.

امروزه تكدي گري به سبك هاي قديمي از قبيل مسافرم و در اين شهر غريبم، كيف پولم را زده اند، كرايه راه ندارم، بچه ام بيمار است و در بيمارستان بستري است، ديگر جايي ندارد و اين متكديان به شيوه هايي نوين ترحمي روي آورده اند كه لكه سياهي بر سيماي شهري شده و عواطف شهروندان را جريحه دار مي كند.

هر روز بر شمار اين متكديان كه بين آنها از مليت هاي غيرايراني هم هستند، افزوده مي شود و برغم اجراي طرح هاي جمع آوري و ساماندهي متكديان همچنان حضور آنان سيماي شهري را دگرگون كرده و حتي در پاره‌اي از مواقع تكدي‌گري در چهارراه‌ها و خيابان‌ها به دست فروشي ، فروش فال، بادكنك، دعا، تميز كردن به اجبار شيشه خودروها همراه شده است.

هر چند علت كشيده شدن بعضي افراد به تكدي گري فقر و نياز مالي آنها و بيكاري مي باشد، اما آنچه مشخص است در واقع درصد كمي از روي احتياج به تكدي گري روي مي آورند كه لازم است با اتخاذ تدابير جدي پس از آسيب شناسي هاي مختلف دراين زمينه براي ريشه كني اين معضل اجتماعي گام هاي اساسي را برداشت.

اما دراين بين عامل ريشه كني اين پديده زشت اجتماعي بارها از سوي كارشناسان فرهنگسازي دركمك نكردن به متكديان عنوان و از مردم درخواست شده تا بر احساسات خود در برابر شيوه هاي ترحم آميز اين افراد غلبه كنند.

مديركل اموراجتماعي و فرهنگي استانداري البرز نيز با اعلام ساماندهي سه هزار و 500 متكدي در سال گذشته گفت: 95 درصد متكديان را گدايان پاكستاني و تبعه خارجي تشكيل مي دادند.

حميدرضا عسگري مورودي افزود: 35 درصد كودكان هستند كه اغلب آنان مريض و داراي جسمي ضعيف بوده تا از احساسات مردم نهايت بهره برداري صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: كودكان فعال در شبكه هاي تكدي گري بيش از وجه، نياز به توجه دارند و اين نيازمندي با وجوهات نقدي مردم كه حتي دقايقي نيز در دستان اين كودكان نمي ماند، نه تنها تأمين نمي شود كه گاهي احساس حقارت و كِهتري را در وجود آنان نهادينه مي سازد.

عسگري تاكيد كرد: بنابراين مردم نوعدوست البرز با به همراه داشتن خوراكي هاي سلامت از جمله ميوه بجاي دادن پول هم به حس انسان دوستانه خود عمل كنند و هم از پر شدن جيب اين كودكان كه معمولا ازسوي باندها حمايت مي شوند ، جلوگيري كنند .

وي با تأكيد بر هوشياري مردم در قبال موضوع تكدي‌گري، يادآور شد: در كمك و ياري رساني به متكديان، شناخت نيازمندان واقعي مهمترين ركن ساماندهي اين مسئله اجتماعي است.

عسگري مورودي با برشمردن ترفندها و شگردهاي افراد شيّاد، تصريح كرد: گاهي برخي افراد با بهره گيري از شيوه هاي گوناگون از جمله ارائۀ نسخه درماني و يا اظهار در راه‌ماندگي و درخواست مساعدت مالي براي عزيمت به شهر و ديار خود و ده ها روش ماهرانه ديگر، با سوءاستفاده از احساسات عالي انساني و عقايد مردم، به نيّات سودجويانه خود دست مي يابند كه در اين گونه مواقع با اندكي تأمل مي توان منطقي ترين راه را براي كمك و مساعدت انتخاب كرد.

وي گفت: مثلاً به جاي پرداخت وجه نقد به فرد گِدا نما و سائل پيشه كه با ارائه نسخه درماني درخواست كمك مالي دارد، دارو در اختيارش قرار داد و يا در عوض پرداخت پول، خوراكي سالم و مقوّي به كودكان متكدي تقديم كرد.

اصغر نصيري جانشين معاون خدمات شهري شهرداري كرج با اعلام اينكه در روزهاي پاياني سال و تعطيلات نوروز بازهم شاهد رشد فزاينده متكديان به ويژه تبعه خارجي بوديم گفت: اقدامات لازم دراين زمينه بعمل آمد و 56 نفر از مناطق 12گانه شهر كرج جمع آوري شدند و به اردوگاه نگهداري شهر ورامين انتقال يافتند .

وي افزود: جمع آوري قابل توجهي در حوزه متكديان درشهر كرج صورت گرفت اما براساس قانون افراد متكدي تبعه خارجي بايد حتما براي طرد شدن از كشور با هدف بازگشت به كشور خود حتما يك مرد همراه آنان باشد و به دليل اينكه جمعيت جمع آوري شده اغلب زنان و كودكان بودند با مشكل جدي دراين زمينه مواجه شديم .

به گزارش ایرنا نصيري ادامه داد: متكديان داخل كشور حتي خانم ها نيز براساس مواد قانوني مجازات اسلامي يك تا سه ماه حبس دارند و براين اساس ماده 16 مبارزه با مواد مخدر هركسي كه اعتياد داشت باشد را در اردوگاهي نگهداري مي كند .

وي خاطرنشان كرد: شهروندان نبايد هيچ كمكي به اين افراد داشته باشند چراكه اجراي موفقيت آميز طرح هاي جمع آوري و ساماندهي منوط به كمك نكردن مردم به متكديان است و دراين زمينه بايد اين نكته را مورد تاكيد قرار داد كه فرهنگسازي نقش مهمي را ايفاء مي كند .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار