کد خبر: ۲۱۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 26 April 2016


اردوگاه هاي ترك اعتياد در صورتي كه وظايف تعريف شده خود را به درستي انجام دهندتاثيرشگرفي در زدودن پديده شوم اعتياد از جامعه خواهند داشت،اماهرگونه اهمال و اشتباه و نظارت نشدن بر رفتارآنها،مي تواند ضربه اي مهلك بر روح و روان فردمعتادبرجا گذارد و آنها را از نجات دوركند.
گر چه اعتياد خطر جدي براي جامعه محسوب مي شود اما نوع برخورد و بازپروري فرد گرفتار شده در دام اعتياد، در آينده او بسيار تاثيرگذار است و در اين بين نوع رفتارهايي كه با معتادان در اردوگاه هاي ترك اعتياد صورت مي گيرد نيز از عوامل تعيين كننده محسوب مي شود.
اين خطر تشديد مي شود وقتي كه جوانان و نوجوانان نيز هدف اصلي در اين مسير تاريك قرار مي گيرند تا اين سرمايه هاي انساني به نابودي كشانده شوند و به يقين در اين صورت نوع رفتارها بايد كاملا عالمانه و بر اساس چارچوب هاي معقول و منطقي باشد.
مراكزي با عنوان اردوگاه هاي ترك اعتياد ايجاد شده كه برخي از آنها قانوني و داراي مجوز از سازمان بهزيستي است، اما تعدادي از آنها نيز به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند كه به هيچ عنوان فعاليت غيرقانوني اين مراكز قابل توجيه نيست.
مراكز قانوني ترك اعتياد خود نياز به نظارت و پايش مستمر دارند چه رسد به اينكه مراكزي باشند كه به طور غيرقانوني در اين امر خطير فعاليت كنند كه نه تنها مشكلي را حل نمي كنند بلكه مشكلات ديگري را نيز براي جامعه ايجاد مي كنند.
نظارت نداشتن بر اين مراكز و گاهي استفاده از روش هاي درماني تاييد نشده حتي ممكن است زيان هاي جسماني به بار آورده و منجر به مرگ فرد معتاد نيز شود.
استان البرز نيز مانند ساير استان هاي كشور از معضل اعتياد و تاثيرات ناشي از مصرف مواد مخدر بي نصيب نبوده است، اما بايد براي ريشه كني اين پديده شوم اجتماعي به گونه اي چاره انديشيد تا از بروز پديده منفي ديگر يعني نابودي سرمايه هاي انساني جلوگيري كرد.
مديركل بهزيستي استان البرز معتقد است پيشگيري و ساماندهي در بحث اعتياد جامع و كامل نيست.
داريوش بيات نژاد به خبرنگار ايرنا گفت: براي اقدام در اين زمينه با محدوديت هاي اجباري مواجه مي شويم. يكي از دغدغه ها در زمينه ترك اعتياد اشتغال افراد بهبود يافته است تا دوباره گرفتار اين بلاي شوم نشوند.
وي خاطرنشان كرد: سن مصرف مواد مخدر رو به كاهش است و در ترك اعتياد نيز مشكل نخست اين است كه اراده فرد قوي نيست، علاوه بر اين نگاه جامعه و حتي خانواده به او بدبينانه است و آشنايي كم با خطرات اعتياد دربين افراد جامعه نيز بر مشكلات مي افزايد.
مديركل بهزيستي استان البرز گفت: مراكز بهزيستي كه مسيربهبودي را براي افراد خودمعرف براي ترك اعتياد هموار مي سازد، دوره درماني معمولا 90 روزه دارد كه بين دو تا سه ماه از دوره درمان اقامتي است.
وي اضافه كرد: اكنون در البرز 120كمپ ترك اعتياد به متقاضيان خدمات ارائه مي دهند كه 10 كمپ در سه ماه گذشته در اجراي طرح هاي نظارتي بهزيستي غيرمجاز شناخته و از فعاليت آنها جلوگيري به عمل آمده است.
وي يادآورشد: دركمپ هاي ترك اعتياد علاوه براقدامات درماني،كارگاه هاي اشتغالزايي هم ايجاد شده تا زمينه براي افزايش توان فرد معتاد خودمعرف فراهم شود.
بيات نژاد گفت: براي تعطيلي يك كمپ در ابتدا اخطارهاي لازم داده مي شود و درصورت بي توجهي از فعاليت آن جلوگيري خواهد شد.
موضوع فعاليت 18 كمپ در منطقه كمالشهر كه اين منطقه 130هزار نفر جمعيت دارد و برخي از مراكز بازپروري در كنار مدارس قرار گرفته را نيز از مديركل بهزيستي جويا شديم كه وي در پاسخ گفت: اين موضوع با اعتراض هايي ازسوي آموزش و پرورش استان همراه بود كه پس از نشست هاي مختلف اين امر به تاييد رسيد كه فعاليت اين كمپ ها مشكلي را براي مراكز آموزشي منطقه ايجاد نمي كند.
وي خاطرنشان كرد: علت اينكه كمپ هاي ترك اعتياد بيشتر در منطقه كمالشهر هستند به آن دليل است كه دراين منطقه بيشترين آمار اعتياد را شاهد هستيم و در اين كمپ ها استاندارد رعايت شده و مزاحمتي براي مراكز آموزشي ندارند.
دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان البرز نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: دريك دوره شاهد شكل گيري قارچ گونه مراكز ترك اعتياد بوديم كه با اجراي طرح هاي ساماندهي شمار آنها به 120 مركز رسيد.
علي اسديان افزود: با هماهنگي بهزيستي، دانشگاه علوم پزشكي، نيروي انتظامي و مراجع قضايي عملكرد مراكز ترك اعتياد تحت نظارت مستمر و كامل قرار دارد و اين مراكز از يك نگاه فرصت است چراكه سياست برون سپاري به بخش خصوصي براي كمك به مراكز ماده 16 كه دولتي است صورت مي گيرد و ازسوي ديگر درصورت نظارت بيشتر مي توان دراين زمينه گام هاي موثرتري را برداشت.
وي با اشاره به اينكه سال گذشته جلسات متعدد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با دستگاه‌هاي مختلف برگزار شد، گفت: در حوزه مبارزه با مواد و درمان معتادان مواد مخدر كلاس‌هاي آموزش و پيشگيري متعددي برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه قانونگذار به جهت اينكه همه دستگاه‌ها در زمينه مبارزه با مواد مخدر همكاري كنند، شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر را تشكيل داده است، گفت: بخشي از اعتبارات شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر در زمينه آموزش مصرف مي شود كه دراين زمينه درسال گذشته چهار هزار و 100 دانشجو ، 30 هزار دانش آموز ، 47هزار نفر از والدين آموزش هاي لازم را گرفتند.
اسديان گفت: شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان البرز در مناطقي كه خطرات بيشتري دانش‌آموزان را تهديد مي‌كند آموزش و پيشگيري از اعتياد به موادمخدر را با جديت در دستور كار خود قرار داده است.
وي تاكيد كرد: مجوز جديد براي فعاليت كمپ ها داده نخواهد شد و با توجه به موضوع فعاليت 18 كمپ در منطقه كمالشهر با هماهنگي آموزش و پرورش درصدد آن هستيم تا مشكلات برطرف شود و درصورت عدم حل نسبت به جابجايي اقدام خواهد شد .
دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان البرز يادآورشد: در يك مقطعي قرار گرفتن كمپها در مجاورت مراكز آموزشي اجتناب ناپذير بود اما اگر مشكلي دراين زمينه بوجود آيد قطعا پيگيري مي شود و در كميسيون هاي اين شورا جانمايي اين مراكز تحت كنترل قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار