کمال خرازی:
رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: همانطور كه در جنگ جسورانه می جنگیدند ما هم احتیاج به نیروهای قابل و جسور داریم تا درست پیش بینی كنند، دشمن را خوب بشناسند.
کد خبر: ۲۲۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 09 May 2016
كمال خرازی روز شنبه در نشستی كه با حضور جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تكمیلی علوم سیاسی و روابط بین الملل برگزار شد با اشاره به متونی كه دانشجویان علوم سیاسی مطالعه می كنند، اظهار داشت: برای تحلیل پدیده های سیاسی علاوه بر اینها نیازمند عوامل دیگری هم هستیم.

وی افزود: ایرادی كه علوم انسانی با آن مواجه هستند این است كه این علوم برخاسته از محیط غرب است و دانشمندان غربی واضع این ادبیات هستند و متاسفانه جوامع اسلامی تلاش ناچیزی كردند تا نظریات قابل اعتنادی در حوزه علوم انسانی بیافرینند و عمدتا استفاده كننده نظریاتی بوده اند كه با ارزشها و تفكرات آنها منطبق نیست.

او ادامه داد: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینكه اغلب نظریات ارایه شده در غرب توسعه پیدا كرده و ما صرفا بازگو كننده این نظریات هستیم، گفت: این مساله ایرادی ندارد اما باید با كسب این ابزار به سمت ابداع نظریات بومی حركت كنیم.

وی با اشاره به اینكه ما در تحلیل مسایل سیاسی جمهوری اسلامی و منطقه نمی توانیم به نظریات غربی بسنده كنیم، افزود: اگر اینگونه بود خود غربی ها باید بهتر می توانستند حوادث منطقه را تحلیل كنند در حالیكه نمی توانند پدیده های منطقه را به درستی تبیین كنند.

خرازی ادامه داد: از سوی دیگر نباید فراموش كرد صرف یادگیری این نظریات و ادبیات سیاسی كافی نیست و حتی اگر ما نظریات بومی هم داشته باشیم، آنچه می تواند درست تحلیل كند و قدرت پیش بینی داشته باشد، استعداد و هوشمندی خاصی است كه در میان افراد متفاوت است و لذا مشاهده می شود چهره های سیاسی موفق الزاما علوم سیاسی نخوانده اند ولی هوشمندی سیاسی را داشته اند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه كرد: اگر این هوشمندی با ادبیات سیاسی جمع شود می تواند كارساز باشد.

او ادامه داد: بنابراین نباید صرفا به نظریات غربی كه مربوط به سرزمین و منطقه ما نیست بسنده كرد بلكه باید نظریات جدیدی ارایه كرد و به سمت انباشت نظریات بومی حركت كرد.

وی در ادامه با بیان اینكه ما به افرادی نیاز داریم كه دید بومی داشته باشند، اظهار داشت: مساله دیگر آینده پژوهی است و باید مبنای آن نظریات بومی باشد و بر اساس آن سناریوهای محتمل را ارایه كرد.

کمال خرازی در بخش دیگر از سخنان خود ضمن مقایسه سیاست خارجی با پدیده جنگ، گفت: همانطور كه در جنگ احتیاج به نیروی انسانی جسور و توانمند هست در سیاست خارجی و روابط بین الملل هم همینطور می باشد و همانطور كه در جنگ نیاز به طراحی عملیات هست و صحنه رقابت جدی است در روابط بین الملل نیز چنین است و نیاز به آینده نگری دارید.

وی افزود: ما باید خودمان را آماده كنیم و این با چند كتاب و یادگیری نظریات كفایت نمی كند بلكه همانطور كه در جنگ جسورانه می جنگیدند ما هم احتیاج به نیروهای قابل و جسور داریم تا درست پیش بینی كنند، دشمن را خوب بشناسند و طراحی كنند كه چگونه بر دشمن پیروز شوند.

رئیس شورای روابط راهبردی در عین حال گفت: این صحنه و انقلاب اسلامی فرایندی ادامه دار است و مصاف ما هم ادامه خواهد داشت، بنابراین باید بلند مدت اندیشید و باید دید چگونه می توان دیدگاه خود را برای پیروزی بیشتر مشخص كرد.

همچنین در این نشست محمد باقر خرمشاد معاون شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تبیین اهداف راه اندازی شوراهای راهبردی در كشورهای مختلف و نقش اتاق های فكر در تبیین سیاست خارجی كشورها، اظهار داشت: شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۸۴ با حكم مقام معظم رهبری ایجاد شد و انتظاری كه ایشان داشتند نشان دادن افق های نو در روابط خارجی بود.

وی با اشاره به درگیری مسئولین سیاست خارجی اظهار داشت: وظیفه چنین نهادهایی درجه بندی اولویتها است و اینكه پاسخ های لازم را به مسایل پیش روی سیاست خارجی داشته باشند.

در این نشست تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار