کد خبر: ۲۳۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 15 May 2016
 استان البرز به دلیل اقلیم و شرایط جغرافیایی، محیطی مناسب برای گسترش تولید محصولات کشاورزی است و به دلیل دارا بودن تنها فرودگاه هواپیماهای باری کشور توانائی تبدیل شدن به قطب صادرات این محصولات را دارد که البته تا کنون به دلیل مشکلاتی به این جایگاه دست نیافته است.
سید احمد میرجلیلی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز می گوید که پیچ و خم های اداری در مسیر صدور گواهی بهداشت نباتی صادرات سبزی وصیفی جات صادرگنندگان این استان را با مشکل اتلاف وقت و سرگردانی مواجه کرده است.
البرز برغم ظرفیت هایی که دارد به دلیل مشکلاتی که در پیچ و خم های اداری وجود دارد و فعال نبودن فرودگاه پیام، تنها 3.2 درصد سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده است.
در دوران پساتحریم نگاه اقتصادی دولت و بخش خصوصی به ایجاد واحدهای تولیدی مشترک با توجه به موقعیت های مناسب کشور در حوزه های جغرافیایی مد نظر قرار گرفت و استان البرز نیز که دارای مزیت های بسیاری در حوزه های کشاورزی و صنعتی است، می تواند در دستیابی به این هدف، جایگاه ویژه ای داشته باشد.
توجه به صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مولفه های مهم در ایجاد درآمد و اشتغال با هدف کاهش آمار بیکاری و مشکلات جانبی آن کشور را در مسیر توسعه قرار می دهد که درسال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تکاپوی استان ها برای ظرفیت شناسی دراین حوزه آغاز شده است.
البرز هم که زمانی باغ شهر بوده است، امروز با وجود پتانسیل هایی مانند فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی در تلاش برای همراهی با دولت تدبیر و امید است تا توانایی های خود را در کشور بیشتر اجرایی کند.
اما یکی از ظرفیت های مهم البرز نوپا تولیدات و محصولات کشاورزی است که به لحاظ پتانسیل های اقلیمی توانسته در سطح ملی و بین الملل عرض اندام کند .
برای صادارات این محصولات مشکلات و موانعی در حوزه تولید است که از جمله آن به ایجاد پایانه صادرات کشاورزی برای رقابت در عرصه ملی و بین الملل می توان اشاره کرد که این مهم در سالجاری از سوی متولیان اقتصادی و دست اندرکاران صادرات مورد توجه قرار گرفته است.
حبیب الله لواء مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی البرز می گوید: استان البرز برغم اینکه کوچکترین استان کشور از لحاظ مساحت است، اما ظرفیت های مناسبی در حوزه تولید و سردخانه ای دارد که توانایی های استان در صادرات را افزایش داده است.
وی اظهار داشت: البرز دارای ظرفیت 130 هزار تنی سردخانه ای است به طوریکه در سال گذشته با سهم 3.2 درصدی صادرات کشور توانست بیش از پنج هزار و710 دستگاه کانتینر یخچال دار به وزن 168 هزار تن انواع میوه و صیفی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند.
وی همچنین به صادرات محصولات دامی نیز اشاره کرد و گفت: البرز با تولید 11 درصد تخم مرغ کشور به میزان 95 هزار تن در سال توانسته در سال گذشته 6 هزارو 120 هزار تن تخم مرغ را به کشورهای همسایه صادر کند.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت 165 هزار قطعه پولت تخم گذار، 8 هزارو 850 راس گوسفند، 32 راس تلیسه گاو شیری، هفت تن شاه میگو، یک هزارو 200 تن قارچ خوراکی و تعداد زیادی گل های شاخه بریده و ماهیان زینتی صادر شده است.
لواء با اشاره به اینکه 20 صادر کننده عمده در استان البرز فعال هستند، افزود: ارزآوری این میزان صادرات برای کشور 175 میلیون دلار است.
وی به ایجاد مسیرهای جدید صادراتی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: این مسیر جدید در مسیر دریای خزر به وجود آمده که فضای خوبی را برای صادرات ایجاد کرده و پیش بینی می شود میزان صادرات در سال جاری افزایش خوبی داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی، گفت: بزرگترین مشکلات در این حوزه، حمل و نقل محصولات و هزینه های گمرکی و تعرفه های وارداتی کشورهای مقصد است که بایستی تعدیل شود.
سید احمد میرجلیلی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز به خبرنگار ایرنا گفت که در صورتی که صدور گواهی صادرت در گمرک با حضور مسئولان قرنطینه انجام پذیرد، صادرکنندگان مجبور به دوندگی و اتلاف وقت برای دریافت این گواهی نخواهند شد.
وی اضافه کرد: تحقق این مهم باعث می شود سبزی و صیفی جات با مشکل فاسد شدن مواجه نشده و بستر برای افزایش صادرات محصول فراهم خواهد شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز بیان داشت: استان البرز به عنوان اولین صادر کننده 'تره بار' کشور با وجود مشکلات فراوان، از بدو ورود به بحث صادرات تا به اکنون همواره توانسته جایگاه مناسب و سهم بالای در صادرات محصولات کشاورزی در بازار کشورهای همسایه کسب کند.
وی ادامه داد: استان البرز سال گذشته با 6 هزارو 300 کانتینر سبزی و صیفی جات به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس توانسته 80 درصد از صادرات محصولات کشاورزی کشور را در این بخش به خود اختصاص دهد.
میرجلیلی خاطرنشان کرد: آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، باعث شده که این استان همواره، جزو استان‌های با مزیت بالا در حوزه کشاورزی کشور مطرح باشد.
میر جلیلی در بخش دیگر اظهاراتش گفت: جایگاه و تاثیرگذاری محصولات کشاورزی و تره بار استان البرز در بازارهای حوزه خلیج فارس، به ویژه کشور عربی امارات متحده به اندازه ایست که سکویی اختصاصی در بازارها به محصولات کشاورزی ایران که بیش از 90 درصد آن از استان البرز صادر می‌شود اختصاص داده‌اند.
وی اضافه کرد: اگر به دلایلی بار صادراتی از کشور ایران با تاخیر وارد بازار این کشور شود، این محصولات در کشور امارات با نوسانات شدید قیمتی روبرو خواهند شد.
میر جلیلی تصریح کرد: استان البرز از پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است که می‌طلبد مسئولان امر در این استان همیاری و حمایت بیشتری از کشاورزان این منطقه داشته باشند.
مدیرکل اموراقتصادی و هماهنگی امور بین الملل استانداری البرز نیز یکی از مشکلات در زمینه صادرات میوه و محصولات کشاورزی را قوانین دست و پا گیر گمرک معرفی کرد.
صمد بهزاد افزود: با تلاش های صورت گرفته توانستیم اقداماتی را در زمینه موانع و تاخیر تولیدات میوه در گمرک مورد پیگیری قرار دهیم به طوری که این مشکلات اکنون به حداقل رسیده است .
وی ادامه داد: باید این قوانین با توجه به نقش موثر صادرات در بهبود هرچه بیشتر چرخه اقتصادی تسهیل شود بازنگری در این قوانین صورت گیرد .
مدیرکل اموراقتصادی و هماهنگی امور بین الملل استانداری البرز گفت: اگرچه اقداماتی در گذشته دراستان البرز در زمینه پایانه صادرات صورت گرفته ولی کافی نیست چراکه پایانه ها یکی از شاخص های صادرات میوه است و با توجه به راندمان کیفی و تولیدی این استان یک امر مهم است .
وی خاطرنشان کرد: درسال گذشته 20هزار تن میوه صادر شد که میوه های سردرختی شامل هلو ، سیب ، شلیل ، زرد آلو ،گلابی و گیلاس بوده است .
اما ، بهزاد بیشترین محصول که مورد توجه در صادرات قرار گرفته گیلاس عنوان کرد که امروز به محصولی برتر در کشور تبدیل شده است .
وی یادآور شد: از ابتدای سالجاری با توجه به پیگیری ویژه استاندار البرز در حوزه اقتصاد مدیریت ها با بازدیدهای میدانی بسیاری از مشکلات را دراین حوزه از جمله صادرات شناسایی و رصد کرده اند که نتیجه بخشی آنها مستلزم تلاش بیشتر و زمان است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار