کد خبر: ۲۳۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 23 May 2016

«مسافرم و در این شهر غریب هستم»، «کیف پولم را زده‌اند، کرایه راه ندارم، لطفا به من کمک کنید»، «بچه‌ام مریضه و توی بیمارستان بستری است، شوهرم مرده و مستأجرم، برای رضای خدا کمکم کنید»، «کلیه‌هایم عفونت کرده و دیالیزی هستم، با مادر مریضم در گوشه‌ای از خرابه‌های شهر روزگار می‌گذرانیم، هیچ سرپناهی نداریم، الهی پول دوا و دکتر ندهید، به ما کمک کنید»، «تو را به خدا یک بسته دستمال کاغذی با فال حافظ بخرید. این مطالب تنها بخشی از نیازهای متکدیانی است  که هرروز درگوشه و کناراین شهر می بینیم.
امروزه گدایی به منبع درآمد عده‌ای تبدیل شده که با سوء استفاده از احساسات مردم به راحت‌ترین شکل روزگار می‌گذرانند و بدون این که ناچار به تولید یا ارائه خدمتی باشند جیب‌های خود را پرپول می‌کنند. این افراد گاه به صورت ثابت و گاه چرخشی در مناطقی از شهر مستقر می‌شوند و  بدون هیچ مزاحمی روز را به شب می‌رسانند. اکثر این افراد نه از نیروهای شهرداری هراسی دارند و نه دیدن ماموران  پلیس نگرانشان می‌کند چون که خوب می‌دانند کرج مرکز نگهداری از متکدیان ندارد و اگر امروز دستگیر شوند، فردا آزاد شده و کار خود را ازسرمی‌گیرند.آنها خوب می‌دانند طرح‌هایی که برای  جمع آوری متکدیان درکرج  اجرایی می‌شود بیشتر نمادین است و خروجی ملموسی ندارد.
متکدیان کرج به این باور رسیده‌اند که هیچ طرحی جلودار آنها نیست و به راحتی می‌توانند  با القای حس بدبختی و خشک کردن ریشه امید دردل‌های مردم به کار خود ادامه دهند .
هر چند شاید تکدی گری موضوعی تکراری و کهنه شده باشد، اما همچنان در گوشه و کنار شهر، در سر چهارراه‌ها، معابر و پیاده‌روها شاهد حضور متکدیانی هستیم که علاوه بر زشت نمودن چهره شهر، آسیب‌های اجتماعی زیادی به خود و جامعه وارد می‌سازند و به انواع مختلف با سوءاستفاده از احساسات مردم به گدایی در سطح شهر می‌پردازند و این موضوع دقت نظر و توجه بیشتر مسئولان ذیربط را در برخورد و ساماندهی با این معضل و پدیده زشت و ناهنجار اجتماعی می‌طلبد، و به آسیب شناسی‌های جدی‌تری نیاز دارد.
وجود بیش از 10 هزار متکدی در کرج
داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل  بهزیستی البرز در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به معضل وجود متکدیان در کرج اظهار کرد: هرچند آمار مشخصی از تعداد واقعی متکدیان کرج نداریم ولی بررسی‌های انجام شده از وجود بیش از 10 هزار متکدی دراین شهرستان خبر می‌دهد.
وی  ادامه داد: مهاجر پذیری بالا و وجود جمعیت شناور در کرج  ازدلایلی است که دستیابی به آمار واقعی  متکدیان این شهرستان را دشوار می‌کند.
بیات‌نژاد خاطرنشان کرد: بدون شک آمارمجموع  متکدیان البرز بیش از 10 هزار نفر است؛ چراکه درسایر شهرستان‌های استان نیز با پدیده تکدی گری مواجه  هستیم.
بیشتر متکدیان البرز در کرج متمرکز شده‌اند
وی گفت: بیشتر متکدیان استان در کرج متمرکز شده‌اند بنابراین اگر با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های موثر بتوانیم تعدادی ازاین افراد ساماندهی کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات استان دراین حوزه مرتفع خواهد شد.
این مسئول درادامه به نقش بهزیستی در ساماندهی متکدیان استان اشاره کرد وافزود: بهزیستی در کنار فرمانداری، شهرداری و نیروی انتظامی بخشی از وظیفه ساماندهی متکدیان استان را به عهده دارد.
وی با اشاره به عضویت بهزیستی در کمیته ساماندهی متکدیان استان ابراز کرد: بهزیستی با عضویت دراین ستاد وظیفه تامین نیروی انسانی جهت ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به متکدیان را به عهده دارد و به هیچ وجه در حوزه جمع آوری آنها دخالتی نمی‌کند.
بیات‌نژاد توضیح داد: وظیفه جمع آوری متکدیان با شهرداری و نیروی انتظامی است و بهزیستی دراین خصوص مسئولیت اجرایی ندارد.
وی تصریح کرد: در شرایط استاندارد پس از این که متکدیان توسط ماموران شهرداری و نیروی انتظامی جمع آوری شدند، می‌بایست به مراکز نگهداری ویژه منتقل شوند تا تیم تخصصی بهزیستی بتواند فرایند خدمات رسانی خود را آغاز کند.
مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید براین که با همه متکدیان نباید به صورت یکسان برخورد کرد، افزود: همه متکدیان از شرایط یکسانی برخوردار نیستند و نمی‌توان با همه آنها به یک شکل برخورد کرد.
وی ابراز کرد: بدون شک در میان متکدیان زنان بدسرپرست ، افراد مسن، کودکان بی‌سرپرست، معتادین پرخطر و ... وجود دارند که برای هریک ازآنها می‌بایست نسخه‌ای متفاوت ارائه داد.
ارائه خدمات مشاوره به متکدیان
وی خاطرنشان کرد: بهزیستی وظیفه دارد پس از پذیرش و مصاحبه مددکاری ازاین افراد آنان را به مراکز نگهداری خاص خودشان معرفی کند .
بیات نژاد اضافه کرد: بدون شک یک معتاد پرخطر پس از انجام مصاحبه مددکاری باید به مرکز ترک اعتیاد معرفی شود؛چرا که نگهداری این فرد درکنار کودکان بدسرپرست آسیب‌های جدی ای به همراه خواهد داشت
وی با اشاره به این که امکان بازگشت برخی از این متکدیان به کانون خانواده وجود دارد، اظهار کرد: برخی از این متکدیان به دلایلی از خانه فرار کرده‌اند ولی دوست دارند مجددا به کانون خانواده بازگردند .
این مسئول یادآورشد: دراین شرایط بهزیستی سعی می‌کند با برگزاری جلسات مشاوره برای اعضای خانواده این افراد، شرایط پذیرش فرد متکدی به کانون خانواده‌اش را فراهم کند.
عدم موجود مراکز نگهداری از متکدیان درالبرز
مدیرکل بهزیستی استان البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گلایه از عدم وجود مراکز مناسب برای نگهداری موقت متکدیان گفت: متاسفانه درالبرز مرکزی نگهداری متکدیان وجود ندارد و همین باعث شده دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی این افراد نتوانند وظیفه خودرا به خوبی انجام دهند.
این مسئول توضیح داد: بدون شک بدون وجود مراکز نگهداری از متکدیان،بهزیستی نیز نمی‌تواند خدمات تخصصی خود را برای حل ریشه‌ای این معضل در استان ارائه دهد.
وی ادامه داد: اگر شهرداری فضای مناسب برای نگهداری متکدیان را فراهم کند بهزیستی  با تمام نیرو وتوان کارشناسی وارد میدان می‌شودتا وظیفه خود برای ساماندهی این افراد را انجام دهد.
وی افزود: اسلام بیشترین حرمت را برای کرامت انسانی قائل است و درست نیست درجامعه اسلامی شاهد حضور متکدیان درگوشه و کنار خیابان و معابر باشیم .
بیات نژاد گفت: متکدیانی که درکوچه و خیابان سرگردانند علاوه براین که از زیبایی بصری شهر می‌کاهند باعث تضعیف روحیه مردم شده و روح نشاط را از جامعه می‌گیرند.
وی افزود: ساماندهی متکدیان صرفا از عهده یک دستگاه و نهاد برنمی‌آید ودر این حوزه همه دستگاههای مسئول باید جهادی وارد عمل شوند.
تکدی‌گری جرم است
سرهنگ رضا مظلومی، رئیس پلیس پیشگیری البرز با اشاره به این که تکدی‌گری در قانون به عنوان جرم تعریف شده گفت: درقانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم بوده و متکدیان نیز مجرم هستند .
وی افزود: ساماندهی متکدیان استان به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که بخشی از آنها هنوز ایجاد نشده است .
مظلومی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی آمادگی دارد که همه متکدیان استان را درکمتر از یک هفته جمع آوری کند ولی آیا محل مناسبی برای نگهداری این افراد دراستان وجود دارد؟
انتقال متکدیان معتاد به کمپ‌های اعتیاد
وی توضیح داد: وجود متکدیان از یک طرف باعث کاهش امنیت اجتماعی دراستان  می‌شود و از سوی دیگر انگیزه و امید به زندگی را از مردم می‌گیرد به همین دلیل برای ساماندهی این افراد باید به صورت جدی‌تری وارد عمل شد.
این مسئول با تاکید براین که متکدیانی که جزء دسته معتادین پرخطر قرار می‌گیرند به کمپ‌های ترک  اعتیاد معرفی می‎شوند، ادامه داد: همه متکدیان شرایط یکسانی ندارند و برخی از آنها معتادینی هستند که برای تامین هزینه خرید مواد به تکدی گری روی آورده‌اند.
مظلومی ابراز کرد: نیروی انتظامی پس از شناسایی این افراد آنان را به کمپ‌های اعتیاد انتقال می‌دهدتا بتوانند مواد مخدر را کنار بگذارند.
این مسئول تصریح کرد: بدون شک کمپ  به تنهایی توان پذیرش این تعداد معتاد را ندارد به همین دلیل نیروی انتظامی برای ساماندهی این افراد از تعدادی از کمپ‌های خصوصی استان نیز کمک می‌گیرد.
وی درادامه با اشاره به معرفی برخی از متکدیان استان به اداره آسیب دیدگان بهزیستی گفت: متکدیان استان را تنها معتادین پرخطرتشکیل نداده‌اند بلکه تعدادی از این افراد زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند.
ظرفیت مرکز آسیب دیدگان بهزیستی محدود است
رئیس پلیس پیشگیری استان ابراز کرد: این افراد پس از شناسایی به مرکز آسیب دیدگان بهزیستی معرفی شوند تا اقدامات حمایتی در خصوص آنان انجام بگیرد.
وی توضیح داد: باید پذیرفت ستاد آسیب دیدگان نیز ظرفیت محدودی دارد و نمی‌تواند پاسخ گوی همه افرادی باشد که به این محل ارجاع داده می‌شوند.
این مقام انتظامی درادامه با اشاره به نبود مراکز خاص برای نگهداری متکدیان استان افزود: کودکی که به دلایل مختلف دست به تکدی گری می‌زند باید پس از جمع آوری به محل مناسبی انتقال داده شود چون در غیر این صورت جز آسیب ناشی از تکدی گری آسیب‌های دیگری نیز می‌بیند.
وی توضیح داد:‌ متاسفانه نبود مراکز تخصصی نگداری متکدیان یکی از مشکلاتی است که روند ساماندهی این افراد دراستان را با مشکل مواجه ساخته است.
متکدیان خارجی به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند
سرهنگ مظلومی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود تعدادی متکدی خارجی دراستان نیز اشاره کرد و گفت: اتباع بیگانه‌ای که درالبرز تکدی گری می‌کنند مشمول قانون خاصی بوده و پس از شناسایی شرایط ترد از مرزآنها فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده اتباع بیگانه‌ای که در البرز تکدی‌گری می‌کنند به مرکزی در ورامین انتقال داده می‌شوند تا پس از غربالگری به کشورشان بازگردانده شوند.
ورود متکدیان از شرق کشور به البرز
این مسئول افزود: متاسفانه بسیاری از متکدیانی که اکثر مردم به عنوان اتباع بیگانه می‌شناسند ایرانی بوده و ازشرق کشور به البرز مهاجرت کرده‌اند.
وی ابراز کرد: متکدیانی که از شرق کشور وارد البرز می‌شوند غالبا دارای معلولیت‌های جسمی بوده و از لحاظ ظاهری نیز به اتباع بیگانه شبیه هستند.
آمادگی نیروی انتظامی برای جمع آوری متکدیان
سرهنگ مظلومی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به ابلاغ دستورالعمل  ویژه به کلیه کلانتری‌های استان مبنی بر جمع آوری متکدیان اشاره کرد و افزود: تمام کلانتری‌ها موظف به جمع آوری متکدیان مستقر در حوزه استحفاظی خود هستند .
رئیس پلیس پیشگیری استان اظهار کرد: اگر شهرداری مراکز مورد نیاز برای نگهداری متکدیان را ایجاد کند نیروی انتظامی توان این را دارد که در طرح‌های روزانه نسبت به جمع آوری متکدیان از مناطق مختلف استان اقدام کند.
وی گفت: اگر زیرساخت‌های فیزیکی لازم برای ساماندهی متکدیان فراهم باشد نیروی انتظامی توان این را دارد که در کمتر از یک هفته تمامی این افراد را از سطح معابر و خیابان ها جمع آوری کند.
انتقال متکدیان خارجی به اردوگاه عسگرآباد ورامین
اصغر نصیری، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج با اشاره به انتقال تعدادی از متکدیان کرج به شهرستان ورامین گفت: طی هفته‌های گذشته تعدادی از اتباع بیگانه‌ای که درکرج اقدام به تکدی گری می‌کردند به اردوگاه عسگر آباد شهرستان ورامین منتقل شده‌اند.
وی توضیح داد: این اقدام بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین شهرداری کرج و شهرداری ورامین منعقد شده صورت گرفته است.
وی ابراز کرد: انتقال این نوع متکدیان به این مرکز اقدام تازه‌ای نیست و تاکنون بارها وبارها صورت گرفته است.
این مسئول تصریح کرد: اتباع بیگانه‌ای که ازکرج جمع آوری می‌شوند به این اردوگاه انتقال داده می‌شوند تا پس از غربالگری عملیات  ساماندهی و طرد از مرز آنها صورت بگیرد .
راه اندازی مرکز نگهداری از متکدیان درحلقه دره درآینده‌ای نزدیک
قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج افزود: بدون شک اگر اردوگاه و مرکزی برای نگهداری متکدیان درکرج راه اندازی شود؛ روند انتقال این افراد به اردوگاه عسگرآباد ورامین متوقف می‌شود.
وی ادامه داد: متکدیانی که به این اردوگاه منتقل می‌شوند همگی اتباع بیگانه هستند و هیچ فرد ایرانی در میان آنها نیست.
این مسئول دربخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای راه‌اندازی مرکزی در حلقه دره برای ساماندهی متکدیان کرج اشاره کرد و گفت: سوله‌ای دراین منطقه درنظرگرفته شده تا پس از تجهیز برای نگهداری متکدیان مورد استفاده قرار بگیرد.
وی گفت: خوشبختانه استاندار البرز با این تجهیز این سوله در این منطقه موافت کرده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
نصیری در پایان ابراز کرد: با ایجاد این سوله فرایند ساماندهی متکدیان استان با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار