کد خبر: ۲۳۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 25 May 2016


مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برنامه اقدام و عمل جهت حفاظت از تنوع زیستی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، اصغر مبارکی در مراسم آئین بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی که صبح امروز در مجموعه فرهنگی ایثار کردان در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین اقدام در سال جدید بحث تهیه برنامه اقدام و عمل جهت حفاظت از تنوع زیستی است.

مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی افزود: این کار یک وظیفه ملی و مسئولیت بین‌المللی است.

مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با بیان اینکه براثر برداشت بی‌رویه با از بین رفتن جنگل‌ها مواجه هستیم، افزود: ارزش‌های علمی و فرهنگی که منابع و گونه‌های مختلف و تنوع محیط زیستی برای ما دارد بخشی از اهمیت تنوع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه از نظر صرفه اقتصادی و ادامه حیات جوامع بشری به‌ویژه در جوامع سنتی و محلی معیشت مردم وابسته به تنوع منابع محیط زیستی است، گفت: آسیب‌های از بین رفتن جمعیت یا گونه‌های گرده افشان در سطح کشور خودمان و کشورهای اروپایی در اثر استفاده بی‌رویه بوده است.

مبارکی با بیان اینکه برای بازسازی خدمات نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت است، افزود: باید نگرش نسبت به منابع محیط زیستی تغییر کند.

مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به اینکه ایران خاستگاه ژنتیکی بسیاری از گونه‌هایی است که در حال حاضر به صورت اقتصادی از آن استفاده می‌شود، گفت: بیش از 1150 گونه گیاهی در استان البرز وجود دارد که به سبب شناسایی گونه‌های مختلف، تغییر می‌کند.

مبارکی با بیان اینکه با وجود تمامی پیشرفت‌ها برای مبارزه با خشکسالی از ژن‌های گونه‌ای وحشی استفاده می‌کنیم، افزود: آمار عوامل تهدیدکننده عمده تنوع محیط زیست در سال 2014، برداشت مستقیم از گونه‌ها و تخریب زیستگاه‌ها بوده است.

وی گفت: ایران زمانی بزرگترین صادر کننده خاویار بوده که در حال حاضر به سبب بهره‌برداری بی‌رویه و قاچاق بیش از حد این گونه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار