کد خبر: ۲۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 27 May 2016


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بر ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی البرز تاکید کرد و گفت: بالغ بر ۲۲ هزار همیار طبیعت در استان البرز فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حامد فرضی در مراسم کارگاه اطفای حریق که پیش از ظهر امروز در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کرج برگزار شد، اظهار داشت: استان البرز محل تردد و پذیرش گردشگر و مسافران زیادی از سراسر ایران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه دستور‌العملی از سوی سازمان جنگل‌ها به ادارات کل منابع طبیعی ابلاغ شده است، بیان کرد: در این بخشنامه و دستورالعمل تاکید بر کنترل و اطفای حریق به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و پیامد این دستورالعمل خوشبختانه جلسات متعددی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی در البرز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه استان‌های همجوار نیز در این کارگاه شرکت می‌کنند، گفت: البرز به واسطه اقدامات پیشگیرانه در مورد مدیریت چرا با سطح پوشش گیاهی در مراتع به صورت بسیار مطلوبی بوده و این موضوع هم بسیار خوب بوده و در برخی اوقات می تواند در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب خطرآفرین باشد.

فرضی با بیان اینکه خطر حریق در این شرایط دور از انتظار نیست، تصریح کرد: متاسفانه اکثر آتش‌سوزی در منابع طبیعی از باغات و مستثنیات مردم بوده و غالبا به صورت ناخواسته این اتفاق رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی در اکثر اوقات در مناطق صعب العبور و دور از شهر بوده و امکان تردد وسیله نقلیه در آن نیست، گفت: از همه مردم استان البرز می‌خواهیم که اگر به قصد تفرج به طبیعت می‌روند بعد از برگشت از طبیعت آتش را خاموش کنند.

فرضی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی اظهار داشت: بالغ بر 22 هزار همیار طبیعت در استان البرز فعالیت می‌کنند که همیشه در کنار ما کمک کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با مقایسه آمار حریق در سال گذشته با سال 93، گفت: آمار حریق در سال 93 حدود 90 هکتار بوده که با تمهیدات انجام شده این آمار به 16 فقره آتش سوزی در حدود 45 هکتار در سال 94 کاهش یافته که در مجموع حدود 50 درصد از آتش سوزی در سال گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه لازم است که این میزان آتش سوزی در منابع طبیعی کاهش یابد، گفت: تخریب و آتش سوزی یک مرتع آثار و تبعات فراوانی را به دنبال دارد و یک کبریت زدن می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیر در زمان آتش‌سوزی در البرز شناسایی شده است، گفت: نقشه مناطق بحران در زمینه حریق در استان آماده شده و در حال حاضر می‌دانیم که در کدام قسمت از استان بیشترین تعداد حریق را داریم.

وی عنوان کرد: با شناسایی مناطق مستعد آتش‌سوزی امکاناتی در اختیار برخی از دهیاران و بخشداران مناطق البرز قرار گرفته تا در کمترین زمان بتوانند در امر اظطفای حریق با پرسنل منابع طبیعی مشارکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار