کد خبر: ۲۳۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳ 30 May 2016


مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع ایران با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی‌ ایران گفت: ‌در حال حاضر سالانه بیش از ۶ میلیارد مترمکعب مخازن آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، محمد حاج‌رسولی‌ها در حاشیه نخستین گردهمایی توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت منابع آبی و ‌بارندگی 226 میلی‌متر سال جاری اظهار داشت: میزان بارندگی امسال 2 درصد از میزان نرمال کمتر بود، اما‌ نسبت به سال گذشته شاهد 23 درصد افزایش هستیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع ایران با بیان اینکه بارندگی که در حد نرمال سال جاری اتفاق افتاده سبب شده که ذخایر سدهای کشور شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشد، افزود: بیش از 60 درصد ورودی به سدهای کشور نسبت به سال گذشته بیشتر است و در اکثر نقاط کشور به جز 2 سد بقیه شرایط مناسبی دارند.

وی با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی‌ ایران گفت: ‌در حال حاضر سالانه بیش از 6 میلیارد مترمکعب مخازن آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب‌های زیرزمینی، طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به منظور حفظ صیانت از این منابع استراتژیک کشور است، افزود: در این راستا پروژه‌هایی چون پر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب ابزارهای اندازه‌گیری در برنامه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این پروژه‌ها بحث آگاهی رسانی و استفاده از ظرفیت‌های مردم نهاد در جهت مدیریت بهتر منابع آب زیرزمینی است، گفت: استان البرز به عنوان یکی از استان‌هایی که در این زمینه فعالیت خوبی دارد، پیشگام شد که امروز نخستین گردهمایی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع ایران با بیان اینکه برداشت از منابع آب زیرزمینی نزدیک به 48 میلیارد مترمکعب است، افزود: این میزان در حال حاضر نزدیک به 6 میلیارد اضافه برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 500 هزار حلقه چاه مجاز وجود دارد، گفت: نزدیک به 300 هزار حلقه غیرمجاز وجود دارد که در 2 بخش چاه‌های عمیق بالای عمق 50 الی 200 و دیگری چاه کم عمق در حاشیه رودخانه‌ها هستند.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه چاه‌های کم عمق عمدتا از منابع آب سطحی برداشت غیرمجاز می‌کنند، افزود: این چاه‌ها به نسبت یک سوم چاه‌های عمیق و دو سوم چاه‌های نیمه عمیق هستند که در مدیریت آب‌های سطحی ایجاد تنش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله بحران‌هایی را در نقاط مختلف کشور به وجودآورده است و به یک باره اعلام خشک شدن آب رودخانه‌ای را اعلام می‌کنند، گفت: گاهی تا میزان چند کیلومتر این چاه‌ها روی جریانات سطحی اثرگذار هستند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع ایران با بیان اینکه طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در سال جاری در کل کشور پیاده‌سازی می‌شود، افزود: نزدیک به 609 محدوده مطالعاتی دشت در کشور وجود دارد که در 84 دشت کشور که بحرانی‌ترین دشت‌های کشور هستند، این طرح به صورت پایلوت به استان‌ها تکلیف شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار