کد خبر: ۲۴۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 11 June 2016

دیوارها گاهی می توانند یک حصار محدود کننده به شمار نیایند، آنها می توانند گاهی منظره ای باشند که ما را از یک دریچه و جایگاه، به روزنه ای تازه رهنمون کند، از شهر به طبیعت، از طبیعت به تاریخ، از تاریخ به شعر و ...
دیوارها در شهر نقشی فراتر از مرزهای تعیین کننده محدوده شهری یا حدودی برای جدا سازی منازل مسکونی، تجاری و ... دارند.
امروزه نقاشی دیواری از نظر توانایی در ایجاد تأثیرات قوی بصری و آفرینش‌ زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم، نقش ارزشمندی در آثار معماری و زیباسازی شهری دارد. این رشته هنری اگر به درستی شناخته شود و به درستی به اجرا درآید، با توجه به فضاهای زیبا و باشکوهی که به وجود می‌آورد می‌تواند با هنر معماری تلفیق شود، همچنین این توان و اهمیت را در خود دارد که با فرهنگ و هنر هر ملتی در آمیخته و به آن ارزش و اعتبار والایی دهد.
نقاشي هاي ديواري که نمادي از پويايي و نشاط يك شهر هستند، تصاویری را بر چهره دیوارهای فرسوده می نشانند که به واسطه آن فضای شهر دچار دگرگونی های دلنشینی می شود؛ با این عمل علاوه بر جذاب تر شدن فضاهای بصری، شهر را برای شهروندان خاطره انگیز می کند.
همچنین نقاشی های دیواری می توانند آموزشی باشد و آموزش را در قالب زیبایی به شهروندان ارائه دهد، در واقع فرهنگ سازی به وسیله نقاشی دیواری ممکن است.
گاهی نقاشی دیواری به شهر هویت می بخشد و گاهی می تواند یادآور خاطرات قدیمی شهروندان باشد؛ تناسب نقاشی دیواری با محیط اطراف آن دیوار نقش بسزایی در تنوع بخشیدن به محیط و ایجاد هماهنگی بین مبلمان شهری دارد.
در خصوص تاثیر عوامل متعدد در نقاشی دیواری و نقش آن در خلق زیبایی می توان به رنگها اشاره کرد، رنگها یکی از عوامل موثر در زیباسازی شهری هستند و ترکیب آنها در نقاشی دیواری فضای شهر را دگرگون می سازند و علاوه بر جذاب تر شدن، آن را برای شهروندان خاطره انگیز می کند.
امروزه هنر نقاشی دیواری در کلانشهر کرج با توجه به بازخوردهای مثبتی که در شهر ایجاد می کند مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گرفته به گونه ای که برای طراحی یک دیوار، محیط اطراف و تناسب رنگ به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج در تعریفي از نقاشی دیواری اظهارداشت: هرگونه عملیات بر روی دیوارها که جهت ارتقاء زیبایی های سیما و منظر شهری باشد و آلودگی های زائد و بصری را حذف نماید و در راستای تلطیف روحیه و بالابردن نشاط خاطر شهروندان ایجاد شوی نقاشی دیواری محسوب مي شود.
الهام باقری به نگاه نوین سازمان زیباسازی به نقاشی دیواری در سطح شهر اشاره و بیان کرد: نقاشی دیواری در قالب طرح های ایرانی اسلامی در اکثر نقاط شهر از اقدامات اخیر این سازمان در خصوص زیباسازی شهری بوده است.
به گفته وی، توجه به تلطیف فضای شهری و امحاء آثار نامطلوب روی دیوارها، شهروندان را از استرس و نا آرامی ذهنی دور می کند و سازمان زیباسازی این مهم را در اولویت های کاری خود قرار داده است. اجرای هزار و 400 متر باتیس کاری (طرح آجر) در خیابان شهید بهشتی و بلوار مظاهری از نمونه اقدامات سازمان زیباسازی در این زمینه است.
این مسئول عنوان كرد: باید استراتژی خود را در توسعه فضاها و تناسب در ایجاد دیوارهای نقاشی شده  افزایش دهیم؛ تا مناظر شهری به تناسب در نقاط مختلف شهر پراکنده شوند.
موضوع دیگری که در نقاشی های دیواری به عنوان یکی از عناصر مبلمان شهری مورد توجه است بهره گیری و مشارکت طراحان هر شهر با شهرداری ها است، و قطعاً بهره گیری از ایده های جوانان هنرمند در این زمینه راهگشا خواهد بود، بارها وبارها شنیده ایم که کرج شهر هنرمندان است و خود هنرمند پرور و درحالی که تعداد بیشماری هنرمند، نقاش و طراح زبده در این شهر وجود دارد و می توان از استعدادهای آنها دراین زمینه بهره جست.
انتخاب صحیح در مواد و رنگ ها برای اجرای نقاشی های دیواری موضوع دیگری است که در زمینه های مختلف مانند ماندگاری، قابل شستشو بودن و جلوه بخشیدن به اثر باید مورد بررسی قرار گرفته و مطابق با استانداردهای موجود باشد.
باقری در پایان استفاده از روش های نوین در نقاشی دیواری را یکی از اقدامات سازمان در راستای تحقق موارد فوق نام برد و افزود: استانداردهای موجود در تمام اقدامات سازمان زیباسازی لحاظ می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار