کد خبر: ۲۴۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 12 June 2016

ماه مبارک رمضان که از آن به نام ماه مهمانی خدا یاد می شود، یکی از فرصت های استثنایی، گرانمایه و ناب برای پاک شدن از گناهان و سبز شدنی دوباره در زندگی است.
وقتی دفتر زندگی را ورق می زنیم و به روزها، ماه ها و سال های گذشته فکر می کنیم، به این نتیجه می رسیم که اگر در فلان روز یا مرحله از زندگی فرصت تازه ای به دست می آوردیم، کاری می کردیم کارستان و یا افسوس می خوریم چرا قدر آن قرصت ها را ندانستیم و خیلی راحت از آنها گذشتیم.
ماه مبارک رمضان یکی از این فرصت های استثنایی در زندگی است که اگر قدر آن را ندانیم ، بعدها افسوس آن را می خوریم زیرا یک فرصت ایده آل و بی نظیر را که خداوند مهربان در اختیار ما گذاشته بود از دست داده ایم در حالی که این فرصت گرانمایه را نباید آسان از دست بدهیم.
رمضان ماه مهمانی خداست چراکه او بهترین میزبان است و ما هم باید با زلالی و پاکی هر چه بهتر بر سر سفره اش بنشینیم و از رحمت و نعمت بی حد و اندازه اش بهره ها ببریم.
رمضان تلنگری است بر شیشه دل و جانمان تا به خود بیایم و قدم در راه راست برداریم و در این راه سرود تقوی و پرهیزگاری سر دهیم تا به معبود هستی نزدیک و نزدیک تر شویم.
رمضان فرصتی دوباره برای بیدار شدن از خواب غفلت و باز کردن پنجره های جانمان به سوی صحن و سرای ملکوت است برای بستن عهدی دوباره با پروردگار مهربان هستی.
در این ماه عزیز که هر ثانیه آن برای روزه دار عبادت محسوب می شود باید به خود قول دهیم که مهربان باشیم، دروغ نگوئیم، تهمت نزنیم، حق دیگران را پایمال نکنیم، دست نیاز مندان را بگیریم زیرا رمضان می تواند ما را با خدا آشتی دهد و توفیق یک توبه حقیقی را نصیبمان کند.
حجت الاسلام حسین میرزایی از کارشناسان علوم دینی و قرآنی البرز در این زمینه به ایرنا گفت: ماه مبارک رمضان ، ماه صیام ، نزول قرآن ، رحمت و مغفرت الهی است که عظمت و منزلت این ماه از ماه های دیگر با لقب گرفتن ' شهر الله ' متمایز است.
وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های این ماه ' روزه ' آن است که در قرآن آمده است: ' هر کس ماه رمضان را درک کند لازم است روزه بگیرد. '
وی با اشاره به اینکه روزه تنها در دیانت اسلامی نیست بلکه در ادیان پیشین نیز تکلیف روزه وارد بوده است خاطرنشان شد: قران بر روزه به دلیل نقش مهم آن در پرورش روح تقوی و پرهیزگاری در انسان تاکید دارد.
میرزایی نزول قرآن را یکی دیگر از دلایل عظمت ماه مبارک رمضان یاد کرد و یاداور شد: قرآن کتاب هدایت است که با آیات روشن ، دلایل استوار و محکم برای هدایت بشر نازل شده است.
وی بیان کرد: آثار جزئی و عینی روزه را به لحاظ تربیتی ، اخلاقی ، اعتقادی و حتی بهداشتی و پزشکی به وضوح در زندگی می بینیم و بسیاری از صاحب نظران در این باره سخنان قابل توجه و نوشته های مفصل ارائه کرده اند.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در وجه تسمیه رمضان سخنی لطیف دارند که می فرمایند: رمضان در لغت به معنای سوزاندن است و علت نامگذاری این ماه به رمضان به حاطر این است که خداوند گناهان بندگان را می سوزاند.
میرزایی گفت: خداوند رحمان و رحیم که این ماه راه ماه رحمت و مغقرت قرار داده ، چنان گناهان بندگان را می آمرزد که نه دیگران پی به آمرزش گناهان او در این دنیا می برند و نه در روز قیامت از آن اثری می ماند که بنده از سابقه خود سر افکنده شود.
حجت الاسلام قادر محمدی امام جمعه چهارباغ البرز هم در این زمینه به ایرنا گفت: رمضان در خود لیلة القدر را دارد که شب
نزول فرشتگان رحمت و شب تقدیر انسان هاست.
وی اظهار کرد: در آموزه های دینی به ماه آموخته اند که شب های لیالی قدر را احیاء بگیریم و با شب زنده داری از آن نجلیل کنیم چرا که همین شب ، شب نزول قرآن است.
محمدی گفت: شب نزول قرآن یعنی شب نزول قانون زندگی ، قانون هدایت و کمال انسان می باشد که در این شب خداوند بنده اش را به امن و رحمت بشارت می دهدکه این مهم از مناجات ، ادعیه ، نمازهای مستحبی این شب به خوبی فهمیده می شود.
وی ماه رمضان را ماه اجتماع و گردآمدن امت اسلامی در اماکن مقدسه و مساجد دانست و یادآور شد: این گردهمایی ، فرصتی مناسب برای بحث ،بررسی ، گفت و شنود درباره مسائل جامعه اسلامی است.
وی بیان نکات آموزشی - تربیتی ، ارتقاء دانش عمومی - تخصصی ، تصحیح افکار ، رفتار و اخلاق آحاد جامعه را از دیگر محورهای اثر گذار ماه مبارک رمضان در جامعه برشمرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه گفت: بیان آرزوها و آرمان های اعتقادی ، اجتماعی ، سیاسی و حتی اقتصادی در قالب مناجات و ادعیه است که به این درخواست ها رنگ ، و صبغه الهی می دهد و در انگیزش رفتار مومنین موثر است.
مسعود مهرانی نیا اظهار کرد: ماه رمضان فرصتی برای همدردی و همراهی برای نیازمندان ، مستمندان و فقیران است زیرا گرسنگی و تشنگی علاوه بر تاثیرات متعددی که در جان و تن انسان دارد به لحاظ چشیدن طعم گرسنگی ، مقدمه درک و فهم مزه نداشتن را برای کسی که در طول سال به وفور و راحتی زندگی کرده فراهم می کند لذا دل ها برای کمک کردن و یاری رساندن آماده تر می شود.
وی با اشاره به اینکه رمضان فرصتی برای تامل و اندیشیدن در قرآن کریم است خاطر نشان شد: قرائت قرآن در این ماه با توجه به ذکر ثوابی که برای آن شده است، در میان جوامع اسلامی بیش از پیش در این ماه معمول است.
وی گفت: این ماه فرصتی نیکو برای تدبر و تعقل در آیات حق است زیرا جان آدمی زلال و باصفا می شود.
وی تاکید کرد: رمضان بالاتر از همه این ها ، مرحله آماده سازی و پرورش روح شکیبایی و استقامت در آحاد مردم است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار