کد خبر: ۲۴۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 12 June 2016


رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه طب سنتی در کشورهای مختلف جایگاه خاص خود دارد،گفت: در این حال طب سنتی نباید جایگزین طب کلاسیک شود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد حسن شاپوری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: اکنون هر کشوری در جهان دارای طب سنتی است که در سیستم سلامت آن کشور و با فرهنگ خاص خودش سازگار است .

وی گفت: در ایران هم طب سنتی را به عنوان طب بومی می شناسند.

شاپوری با بیان اینکه طب سنتی را نباید نفی کرد،افزود:در عین حال نیز نباید جایگزین طب کلاسیک شود چرا که حذف طب کلاسیک نه تنها خدمت به جامعه نیست بلکه خیانت به آن جامعه است.

این مسئول طب سنتی را به عنوان شاخه مکمل طب دانست و گفت: طب سنتی در صورتی مورد قبول است که به صورت آکادمیک و دانشگاهی اجرا، تدریس و نظارت شود و فرهنگ جامعه باید به قدری رشد کند که مردم به خاطر درمان درد معده در کنار طب کلاسیک از طب سنتی استفاده کنند.

***سیستم سلامت در کشور به لحاظ زیر ساختی با استاندارد ها فاصله دارد

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان البرز گفت: اکنون سیستم سلامت در کشور به لحاظ زیر ساختاری با استاندارد ها فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت دغدغه جوامع مختلف محسوب می شود، افزود: باید این باور را در جامعه نهادینه کرد، چرا که سلامت ضرورت اول یک جامعه پیشرفته و یا در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه نباید انتظارات مردم را در خصوص سیستم سلامت بالا برد، گفت: می بایست واقعیت ها را لحاظ کرد و اکنون در کشور و استان البرز با توجه به اینکه دیدگاه ها آتی و ایده آل محور باشد باید برای رسیدن به ایده آل ها صبر لازم را در جامعه ایجاد کرد.

وی بیان داشت: وظیفه متولیان سلامت این است که بتوانند تا جایی که در توان دارند به مردم و جامعه خدمت کنند.

وی با اشارها به اینکه اکنون این اتفاق در سیستم سلامت کشور رخ داده است ، افزود: اکنون تا حد زیادی معضل سلامت در کشور نداریم و این نشان از ایثارخاصی است که از جانب سیستم سلامتگران صورت می گیرد.

شاپوری اظهار کرد: اکنون زیر ساخت ها استان البرز ضعیف است اما با این حال معضل سلامت در این استان وجود ندارد.

وی گفت: این وضعیت نشان از کار چند جانبه سیستم سلامتگران در جامعه دارد .

وی با بیان اینکه در این بخش می بایست واقعیت ها انعکاس یابند، اظهار کرد: نارسایی ها و توانمندی ها در کنار یکدیگر بیان شوندتا در راه رفع کاستی ها اقدامات موثر تری صورت بگیرد.

وی گفت: می بایست در جامعه فرهنگ را بسازیم و یکی از زیر ساخت های فرهنگی توسط اصحاب رسانه اتفاق می افتد و می تواند کمک کند تا در جهت نهادینه شدن فرهنگ کمک کند.

***50 درصد عطاری های البرز بدون مجوز هستند

وی گفت: اکنون 50 درصد عطاری های استان البرز بدون مجوز هستند و یکی از عواملی که سبب شده تا این عطاری ها افزایش یابند این است که طب سنتی می تواند بر این بی نظمی ها احاطه کند.

وی افزود: البته فعال شدن مراکزی تحت عنوان سلامتکده طب سنتی سبب می شود نظارت بیشتری صورت گیرد و خطا کمتر اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: در گذشته برخی عطاری ها برای درمان بیماری های مختلف دارو تجویز می کردند که جلوی این کار گرفته شده است .

وی بیان داشت : همچنین در سال های گذشته عطاری ها مجاری ورود بسیاری از مکمل های غیر مجاز بودند.

وی در خصوص فرهنگ سازی و مصونیت در برابر انواع بیماری ها گفت: آگاهی بخشی باید از مقطع خردسالی در انسان ها آغاز شود وبه همین دلیل دراین زمینه نشست هایی با مسئولان آموزش و پرورش استان در مواقع خاص برگزارشد.

شاپوری خاطر نشان کرد: شیوع بیماری های عفونی خطرناک مانند ایدز که به خصوص جوانان را تهدید می کند باعث شد تا اطلاع رسانی از طریق مدارس انجام شود.

وی گفت: این اطلاع رسانی از طریق مدارس به خانواده ها انتقال می یابد و به فرهنگ تبدیل می شود.

***فست فود ها اولین عامل مرگ و میر در جهان

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون فست فود ها اولین عامل مرگ و میر ها را در جهان رقم می زنند، افزود: کشور ما در سال های اخیر مورد هجمه منابع اقتصاد ناسالم در دنیا قرارگرفته است.

وی اظهار کرد: فست فود ها یک فرهنگ ورودی به ایران هستند به طوری که اکنون کودکان با غذاهای سنتی بیگانه اما فست فود ها را به صورت مستمر مصرف می کنند.

وی بیان داشت: همچنان که کودکان بازی های قدیمی را نمی شناسند غذاهای سنتی و قدیمی را هم نمی شناسند .

وی با انتقاد از برخی رسانه ها در خصوص تبلیغ خوراکی های مضر مانند چیپس و پفک گفت: در این رسانه ها به راحتی این مواد مضر تبلیغ می شوند و اگر از رسانه ای درخواست شود که این کار را انجام ندهد امتناع می کند .

وی با بیان اینکه اکنون ما در دهکده جهانی زندگی می کنیم و فرهنگ ها به سرعت در جوامع ورود می کنند، گفت: می بایست در مقابل فرهنگ های ورودی باید فرهنگ تقابل را تقویت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار