کد خبر: ۲۴۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ 15 June 2016

رضا گل‌محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز میهمان دفتر تابناک البرز بود و در گفت‌وگویی که حدود دو ساعت به طول انجامید، پاسخ‌های صریحی ارائه کرد که نشان دهنده صراحت لحجه او است.
وی در این گفت‌وگو حرف‌های خود را به صورت صریح بیان می‌کرد و در برابر سوالات بی‌پرده خبرنگار تابناک ناراحتی در چهره‌اش مشخص نمی‌شد.

گویی آمده بود تا مسائل مبهم در اتفاقات ورزش استان البرز از رفتن سایپا گرفته تا انتخاب افراد غیرورزشی به ریاست هیئت‌های ورزشی را شفاف‌سازی کند.

وی سخنان خود را با تاکید بر ضرورت حفظ کرامت انسانی و شرافت بشری آغاز کرد. موضوعی که انتظار نداشتیم یک مدیر با سابقه ورزشی در ابتدا به آن اشاره کند، اما اشتباه از ما بود و انتظار از ورزشکاران ایرانی که همواره به مولا علی (ع) اقتدا می‌کنند، جز این نیست.
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در ابتدا تاکید کرد که
متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از افراد با چنگ زدن به مواهب دنیوی به جای تلاش برای زندگی سلامت، به دنبال نهادینه کردن فرهنگ تملق و چاپلوسی هستند و سعی دارند از طریق غیر استاندارد و غیر معمول به ثروت و مقام و شهرت دست یابند که به طور قطع این معضل یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی ما به شمار می‌آید.
این افراد به جای خدمت صادقانه و ترقی معمول و با حفظ کرامت انسانی می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کرده و با نگاه کردن به ظواهر اشکال‌دار جامعه، مانند فاصله طبقاتی که متاسفانه به سرعت حاصل شده، برخی از افراد سعی می‌کنند که خودشان را به صورت ناصحیح در جامعه بالا بکشند.
گل‌محمدی می‌گفت: در این زمینه وظیفه همه ما حفظ کرامت‌ انسانی و حفظ شرافت بشری است و انجام این وظیفه مهم تاریخی، شغل و گروه سیاسی و جنسیت نمی‌شناسند و همه باید در این مسیر گام برداریم.
ما نباید بگوییم که فلان فرد یک‌شبه وضع مالی خوبی پیدا کرده و من نیز باید با دست زدن به هر کاری مانند او ثروتمند شده یا به مقام و شهرت دست‌یابم. در روز قیامت به طور قطع همه مردم در پیشگاه عدل الهی یکسان هستند و به طور یکسان به پرونده عملکرد آنها در دنیای فانی توجه می‌شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز افزود: امروز ما وظیفه داریم که هم خودمان این مهم را رعایت کرده و هم افرادی که دقت بسیاری در حفظ کرامت انسانی و حفظ شرافت بشری دارند را مورد حمایت قرار داده و آنها را در این راه تشویق کنیم.
مسئولیت خبرگزاری‌ها و به طور کلی رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و رسانه در این زمینه بسیار مهم و خطیر است و آنها می‌توانند در جامعه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند.

وی افزود: از سوی دیگر اعتقاد دارم که رسانه‌ها و اصحاب رسانه رکن چهارم دموکراسی هستند و به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه هم در انتقال مسائل و مشکلات جامعه و هم در اطلاع‌رسانی عملکرد متولیان جامعه و مسؤولان نقش بسیار مهم و خطیری را بر عهده دارند؛ بنابراین باید هم مردم و مسؤولان باید به اصحاب رسانه احترام گذاشته و هم خبرنگاران قدر این موهبت و نعمتی که خداوند در اختیار آنها قرار داده را بدانند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز تأکید کرد: اینکه می‌گوییم رسانه‌ها و اصحاب رسانه باید قدر موقعیت خود را بدانند به این معنی است که باید بیش از دیگران در جهت حفظ کرامت و شرافت انسانی تلاش کنند.

در زیر متن این گفت‌وگوی مفصل را با هم می‌خوانیم:

* با توجه به اینکه حوزه مسؤولیت شما در دو بخش بسیار مهم و حساس ورزش و همچنین جوانان قرار دارد، اجازه می‌خواهیم که سئوالات صریح و شفافی را مطرح کنیم.

وقتی یک مدیر در رسانه‌ای حضور می‌یابد، یعنی آمادگی دارد که پرسش‌های خبرنگاران که نماینده افکار عمومی هستند را پاسخ دهد و انتظار من این است که تمام سئوالاتی که در ذهن دارد را بدون هیچ پرده‌پوشی مطرح کرده و آماده پاسخ‌گویی هستم.

* برای پرسش نخست جایگاه ورزش استان البرز را با تمام محدودیت‌ها و کاستی‌های که وجود دارد، چگونه ارزیابی می‌کنید و اگر بخواهید البرز را از این نظر با دیگر استان‌ها مقایسه کنید، چه جایگاه را به آن می‌دهید؟

برای قضاوت در هر امری باید ببینیم که چه داشته‌هایی در اختیار داریم. استان البرز به لحاظ زیرساخت‌ها، محروم‌ترین نقطه کشور است و این امر را آمارها ثابت می‌کند. اما از نظر داشتن پتانسیل نیروی انسانی جزو استان‌های سرآمد کشور به شمار می‌آید.

البرز به تازگی تبدیل به استان شده و بنابراین هم جمعیت جوانی داریم و هم استان ما جوان‌ترین استان کشور است. تفکر مدیریتی حاکم بر استان هم هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده و در بسیاری از زمینه‌های مدیریتی، برخی مدیران ما پایین‌تر از سطح استانی فکر می‌کنند و نگاه استانی ندارند. یکی از این حوزه‌ها مربوط به نگاه مدیران استان به ورزش است.

به عنوان نمونه در تمام استان‌ها، بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها خود را متولی امر ورزش می‌دانند، اما در البرز بسیاری از دستگاه‌ها توقع دارند که ورزش به آنها کمک کند و این نقطه ضعف بزرگ استان البرز است.

در 70 درصد استان‌ها دستگاه‌ها خودشان را یاری دهنده ورزش می‌دانند، اما طی سال 94 تنها یک دستگاه یک درصد از اعتبارات ورزشی خود را پرداخت کرده است.

به عبارتی از 120 دستگاه، تنها یک دستگاه یک درصد حق ورزش را پرداخت کرده است. حال شما قضاوت کنید که با این تفکر ما چگونه می‌توانیم وظائف و مسؤولیت‌های خود را عملیاتی کنیم.

البته در حال حاضر نگاه مسؤولان ارشد استان البرز به ورزش نگاه خوبی است که این امر نیز ثمره تلاش‌هایی دو سال اخیر اداره کل ورزش و جوانان است.

ما جلسات خوبی با استانداری و مدیران ارشد استانداری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و شهرداری‌ها داشتیم و توانستیم تعامل خوبی را میان اداره کل ورزش با مدیران ارشد برقرار کنیم.

خوشبختانه امروز شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها به ویژه در کرج نگاه خوبی به ورزش و به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها دارند، اما نگرانی‌ها به واسطه کمبودهایی که داریم همچنان پا برجا است.

در استان البرز به دلیل سرعت رشد جمعیت در بسیاری از حوزه‌ها با کمبودهای بسیاری روبه‌رو هستیم. زیرا سرعت احداث زیرساخت‌ها نسبت به سرعت رشد جمعیت کمتر است.

به همین دلیل است که می‌بینیم در بخش‌های مختلف به ویژه ورزش، آموزش، کلاس درس و بهداشت و درمان با کمبودهای جدی روبه‌رو هستیم.

متأسفانه البرز تبدیل به یک استان شد، اما نگاه استانی به ما ندارند. به عنوان نمونه زمانی که البرز در تقسیمات کشوری به عنوان استان مستقلی شناخته شد، بودجه استانی به ما ندادند. به عبارتی نخستین میخ البرز به خوبی کوبیده نشد و از همان روز نخست مثل یک استان به ما نگاه نکردند.

*چرا معتقدید که نگاه خوبی به البرز وجود ندارد؟

من اعتقاد دارم از ابتدا به البرز مانند یک استان مستقل نگاه نشد. ممکن است برخی بگویند که این اعتقاد بر اساس دیدگاه‌های سیاسی مطرح می‌شود، اما اینگونه نیست.

اطلاع دقیق و قطعی دارم زمانی که البرز تشکیل شد، استاندار وقت بودجه عمرانی شهر کرج که حدود 16 میلیارد تومان بود را پرداخت نکرد و این بودجه‌ای که حق کرج بود را به پروژه‌های عمرانی استان تهران تزریق کرد.

از سوی دیگر تمام مسؤولان استان و کارشناسان می‌گویند که از همان ابتدا ظرف بودجه استان البرز بسیار کوچک در نظر گرفته شد و به همان میزان بودجه ورزش این استان نیز اندک است.

همین بودجه اندک هم در سال 94 به طور کامل جذب نشد و تنها 21 درصد از بودجه مصوب ورزش و جوانان البرز تخصیص یافت و این یک فاجعه برای اعتبارات عمرانی ورزش است.

ما برای رفع این کمبودها در سال گذشته مجبور شدیم از اعتبارات ملی به البرز بیاوریم و این در حالی است که سال گذشته سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بعد از انقلاب اسلامی بود.

* سال گذشته چه میزان اعتبار ملی برای ورزش و جوانان البرز تخصیص یافت؟

اعتبارات ملی که برای پروژه‌ها در سال 94 جذب کردیم، در مجموع حدود6 میلیارد تومان بود. این در حالی است که در سال 92 بودجه‌ای که جذب کردیم یک میلیارد و 700 میلیون تومان بود. اگر این سال‌ها را با هم مقایسه کنیم،‌ می‌بینیم که رشد خوبی در جذب اعتبارات داشتیم، اما واقعیت این است که نیاز ما حداقل 20 میلیارد تومان بود.

برخی اوقات مدیران ما به طور مداوم از کمبود بودجه‌ها گلایه می‌کنند. این در حالی است که ما شرایط اقتصادی سختی را تحمل می‌کنیم و به همین دلیل است که مقام عظمای ولایت بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید می‌فرمایند. آیا هنر مدیران در این نیست که بتوانند با وجود کمبودها، کار را به صورت مطلوبی پیش ببرند؟

چون شما سئوال کردید که چقدر بودجه دارید این آمارها را بیان کردم، در غیراینصورت ما نیز اعتقاد نداریم که باید تمام شرایط فراهم بوده و پول زیاد داشته باشیم و پس از آن کار کنیم.

اتفاقا در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طرح‌های خوبی در دستور کار داریم که یکی از این طرح‌ها انجام واگذاری‌ها به بخش خصوصی است.

در این راستا اقداماتی انجام دادیم از جمله آنها می‌توان به جذب مشارکت بیشتر خیرین ورزش برای دریافت کمک‌های نقدی آنها در جهت تکمیل پروژه‌های ورزشی اشاره کرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها از جمله دستورالعمل‌های کاری ویژه‌ای است که با جدیت پیگیری می‌کنیم.

به عنوان نمونه بر اساس قانون باید درآمدهای حاصل از اجاره سالن‌های ورزشی در هر سال به خزانه دولت واریز و سپس همین مبلغ به عنوان بودجه در اختیار ورزش آن استان قرار می‌گیرد.

ما در سال 92 در این حوزه 400 میلیون تومان، سال 93 در مجموع 700 میلیون تومان و در سال 94 نیز 2 میلیارد و 20 میلیون تومان درآمد داشتیم که نشان دهنده رشد سه‌ برابری است. این رشد تنها از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌ها ایجاد شده است. ما در این بخش جزو استان‌های سرآمد کشور در میان 31 استان شدیم.

از این درآمدها سال گذشته به طور میانگین به هر هیأت ورزشی حدود 15 میلیون تومان کمک کردیم. البته این رقم به صورت میانگین است، چرا که به برخی از هیأت‌ها تا 30 میلیون تومان هم کمک کردیم و به برخی از هیأت‌ها حدود 10 میلیون تومان.

به برخی از رشته‌ها مانند تکواندو نیز سالن ورزشی اختصاص دادیم و همین اقدامات موجب شد که تکواندوی البرز رشد بسیار خوبی در سال‌های گذشته داشته و در المپیک ریو دو تکواندوکار البرزی حضور دارند.

همچنین برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های ورزشی استان البرز ورود جدی‌تری داشته باشند و این اتفاق به طور قطع در سال 95 نهایی خواهد شد و خبری خوب برای ورزش استان البرز.

* آیا نبود بودجه‌های کافی تاثیر منفی در حوزه شناسایی و پرورش ورزشکاران در حوزه ورزش قهرمانی داشته است؟

همانطور که گفتم، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طراحی و تنظیم کرده‌ایم که کمبود بودجه‌ها و اعتبارات مشکلاتی را در این راه ایجاد نکند.

از جمله این راهکارها، اجرای طرح استعدادیابی در مدارس است که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در استان البرز در سال گذشته انجام شد.

در این طرح 120 معلم از سوی اداره ورزش و جوانان آموزش دیدند و آنها وظیفه شناسایی دانش‌آموزان مستعد به ویژه در سنین پایه را بر عهده گرفتند.

این افراد پس از غربالگری‌هایی که در مدارس انجام دادند، 14 هزار دانش‌آموز را در سنین پایه شناسایی و معرفی کردند.

از میان این افراد بیش از دو هزار و 800 دانش‌آموز در مراکز و پایگاه‌های قهرمانی استان البرز تحت پوشش طرح پیکرسنجی قرار گرفتند.

از میان این افراد نیز 500 دانش‌آموز در نهایت شناسایی و در 10 رشته ورزشی در پایگاه‌های قهرمانی استان در حال آموزش دیدن هستند، بنابراین ما در اداره‌کل ورزش و جوانان دست و روی دست نگذاشته و منتظر بودجه نیستیم.

از سوی دیگر هیأت‌های ورزشی نیز در حال استعدادیابی هستند.

در حال حاضر بیش از 120 ملی‌پوش در رشته‌ها و سنین مختلف داریم. 6 ورزشکار البرزی هم توانستند مجوز حضور در المپیک ریو را کسب کنند. ضمن اینکه 3 ورزشکار البرزی نیز تا همین امروز مجوز حضور در پارالمپیک را کسب کردند.

مدیریت جهادی به این معنی است که با تمام محدودیت‌ها، کار و تلاش کنیم و همین شیوه در دستور کار قرار دارد. اما تلاش‌های انجام شده نباید منجر به این شود که من به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز مطالبات به حق ورزش را بیان نکنم.

ما اعتقاد داریم که اگر ریالی بودجه به استان و شهر وارد می‌شود، باید ورزش و جوانان را هم در تقسیم این بودجه لحاظ کنند و نباید ما را در رتبه‌های سوم و چهارم و دهم قرار دهند.

* چرا معتقدید که باید گلایه‌ها را مطرح و رسانه‌ای کنید؟

من باید انتقاد کنم. نباید ورزش را جزو نیازهای درجه سوم ببیند. امروزه ورزش نیاز درجه یک جامعه است. ورزش دیگر تفریح نیست و یک نیاز جدی و ضروری است. شما اگر به ورزش کمک نکنید، باید زندان و بازداشتگاه و بیمارستان بسازید.

امروزه به دلیل بزرگ‌ترین تغییر شیوه‌های زندگی اکثر مردم گرفتار فقر حرکتی هستند و این معضل با ورزش جبران می‌شود.

دولت و نظام برای یک عمل قلب 40 میلیون تومان هزینه می‌کند و این در حالی است که اگر چهار میلیون تومان صرف ورزش کنیم، این فرد دچار بیماری قلبی نمی‌شود.

حرف من این است که آقایان مسؤولان چرا بودجه ورزش را نمی‌دهید و بودجه‌ای که می‌شد صرف پیشگیری شود را برای درمان و غیره استفاده می‌کنید. اینها گلایه‌های من به عنوان فردی که سال‌ها است در حوزه ورزش خدمت می‌کنم به مسؤولان است و گلایه‌ها هم تنها از سر دلسوزی است.

من می‌گویم ای مسؤولان اگر شما ورزشگاه و سالن ورزشی درست نکنید، باید زندان و بازداشتگاه بسازید و نیروی انتظامی را بزرگ‌تر کنید و تازه زندان و بازداشتگاه هم چاره کار نیست.

انرژی جوان را که نمی‌شود سرکوب کرد. انرژی یک جوان اگر سرکوب شود یا تبدیل به سرخوردگی می‌شود که نتیجه‌اش اعتیاد است و یا تبدیل به سرکشی و بزه اجتماعی می‌شود.

ما معقتدیم که نه به لحاظ علمی و نه به لحاظ اجتماعی برخورد خوبی با ورزش نداریم و متاسفانه در کل کشور و به تبع آن در استان البرز دغدغه اصلی و اول مسؤولان ما ورزش نیست و تلاش می‌کنیم که این نگاه تغییر کند.

خوشبختانه تغییراتی در نگاه مسؤولان استان البرز را شاهد هستیم و به عنوان نمونه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که هم استاندار و هم نمایندگان محترم مجلس از ورزش به عنوان یک اولویت جدی برای سال 95 یاد می‌کنند.

بنابراین اگر از من بپرسند که مهمترین کاری که در البرز انجام دادید، چه بوده است، می‌گویم با بیان همین گلایه‌ها و ارائه آمارهای کارشناسی شده، ورزش را در بین مسؤولان ارشد استان البرز حساس کردیم. البته فقط به ورزش توجه نداریم و موضوعات مربوط به جوانان هم با همین اولویت پیگیری می‌شود.

* خوشبختانه 6 ورزشکار البرزی به المپیک ریو و سه ورزشکار هم پارالمپیک راه یافته‌اند. برای حمایت از این ورزشکاران چه اقداماتی انجام شده است؟

برای این بخش چند طرح را در دستور کار قرار دادیم در حوزه حمایت معنوی و تشویق‌های مالی تقسیم‌بندی می‌َشود.

با حمایت خوبی که شورای شهر کرج، شهرداری این شهرستان و همچنین شهرداری‌های شهرهای اقماری بودجه خوبی برای تجلیل از قهرمانان ورزشی طی سال‌های 93 و 94 اختصاص یافته که بزودی طی مراسمی این هدایا به آنها پرداخت می‌شود.

* مطلع شدیم که حمایت‌های معنوی خوبی از ورزشکاران راه یافته به المپیک طی ماه‌های اخیر انجام دادید که ارزش بسیاری دارد. اما رسم است که به این قهرمانان جوایز نقدی نیز تقدیم می‌گردد. جایزه مالی ورزشکاران المپیکی البرز چه میزان است؟

برای راه‌یافتگان به المپیک 10 میلیون تومان و برای کسانی که در المپیک مدال می‌گیرند 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

حتی برای مربیان ورزشکاران راه‌یافته به المپیک نیز جوایزی در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه مبلغ اندکی از بودجه ناچیز اداره کل را هم برای تشویق ورزشکاران راه یافته به المپیک اختصاص یافته است.

البته معتقدیم که این جوایز در مقابل تلاش‌هایی که قهرمانان ما انجام داده‌اند ناچیز است، اما در حد توان تلاش کردیم که از آنها حمایت کنیم و تاکنون راه‌یافتگان به المپیک در البرز حداقل در 5 جلسه دعوت و جوایزی از جمله سکه بهار آزادی دریافت کرده‌اند.

*از استان البرز شش ورزشکار به المپیک راه یافته‌اند، آیا البرز ظرفیت بیشتری در این حوزه ندارد؟

زمانی که برنامه‌ریزی می‌کردیم، می‌گفتیم اگر ما پنج نماینده در المپیک داشته باشیم موفق هستیم. این حرف ما نیست، بلکه کارشناسان می‌گویند که اداره کل ورزش و جوانان استان البرز در این حوزه فراتر از انتظارها عمل کرده است.

در مسابقات انتخابی سجاد کاظم‌زاده از استان البرز موفق به شکست حریفان شد، اما کمیته فنی فرد دیگری را برای عضویت در تیم ملی و اعزام به المپیک انتخاب کرده است. اداره کل ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای احقاق حق این ورزشکار جوان البرزی دارد؟

کمیته فنی فدراسیون بوکس مدعی است که آن فرد بهتر از سجاد کاظم‌زاده است. ما تلاش داریم که خدای ناکرده حق این جوان ورزشکار البرزی پایمال نشود.

ضمن اینکه حریف سجاد کاظم‌زاده رنکینگ‌ بالاتری نسبت به سجاد دارد و کمیته فنی می‌گوید که رنکینگ و تجربه حریف سجاد بالاتر است.

اما ما از ورزشکار جوان البرزی حمایت می‌کنیم و در حال رایزنی هستیم تا حداقل این جوان با اخلاق ورزش البرز تصور نکند که از سوی مدیریت ورزش استان و هیأت بوکس مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

در بحث انتخاب روسای هیأت‌های ورزشی استان البرز اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی از هیأت‌ها نیز در حال حاضر انتخابات آنها برگزار نشده است. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید.

رؤسای اداره کل ورزش و جوانان در استان‌ها نائب رئیس مجمع هیأت‌های ورزشی هستند و رئیس مجمع، روسای فدراسیون‌ها هستند. بنابراین فرآیند انتخابات با موافقت فدراسیون‌ها کلید می‌خورد. ما آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات را داریم و این آمادگی را هم به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم. اما در چند رشته ورزشی مانند کشتی و فوتبال، خود فدراسیون‌ها اقدام نمی‌کنند.

* در ماه‌های اخیر انتخابات چند هیأت ورزشی در البرز انجام شده، آیا از نتایج برگزاری انتخابات این هیأت‌ها رضایت دارید؟

رضایت نسبی است. زمانی که ورزش اثرگذاری بیشتری در جامعه پیدا می‌کند، باید رؤسای و مدیران ورزشی از میان افراد تأثیرگذار در استان‌ها انتخاب شوند. من به فرایند برگزاری انتخابات این هیأت‌ها ایمان دارم.

* پرسش ما در مورد فرایند و نحوه برگزاری انتخابات نیست، بلکه در خصوص گلایه‌ها و انتقادهایی که از نتایج آنها در استان وجود دارد، می‌پرسیم.

گلایه‌ها در چه زمینه‌ای است؟

*به عنوان مثال خیلی‌ از ورزشکاران و مربیان و اهالی ورزش به انتخاب افراد غیر ورزشی در رأس هیأت‌های ورزشی انتقاد دارند.

ترجیح ما این است که افراد ورزشی تأثیرگذار در رأس هیأت‌های ورزشی قرار گیرند، اما اگر یک ورزشکار و پیشکسوت ورزشی در این جایگاه قرار گیرد و هیچ تأثیری در توسعه و پیشرفت این ورزش نداشته باشد، چه حاصلی دارد. ما به دنبال رؤسایی نیستیم که پس از انتخاب برای دریافت بودجه به اداره کل ورزش و جوانان مراجعه کنند.

اگر قرار بود بودجه را هم جذب کنیم، خوب یک کارمند اداره ورزش که تخصص و تجربه هم دارد برای هیأت‌ها انتخاب می‌کردیم و بودجه را هم در اختیارش می‌گذاشتیم.

زمانی که قانون‌گذار این شیوه را برای انتخاب هیأت‌های ورزشی پیش‌بینی کرده و تأکید دارد که باید رئیس هیأت از خارج اداره‌کل باشد، منظور این است که هیأت‌ها به عنوان بازوان اجرایی به اداره‌کل و در نهایت وزارت ورزش و جوانان کمک کنند، نه اینکه خودشان برای اجرای امور نیازمند کمک از ادارات کل باشند.

تلاش بر این است که افراد از خارج مجموعه ورزش و از ادارات و دستگاه‌های مختلف وارد این هیأت‌ها شده و به ورزش کمک کنند.

*به عنوان نمونه در جودو که فردی غیر مرتبط و از مسؤولان یکی از شهرداری‌ها به عنوان رئیس هیأت انتخاب شده، چه کمکی به توسعه و پیشرفت جودو در البرز شده است؟

این هیأت یکی از موفق‌ترین هیأت‌ها ما است و بودجه‌ای که رئیس جدید در همین مدت چند ماهه جذب کرده، بیشتر از بودجه دو سال گذشته است.

* این بودجه را از کجا آورده‌اند؟ آیا هیچ وقت این سؤال را در ذهن خود مطرح کرده‌اید؟

اسپانسر آورده‌اند.

* پس ما در تعاریف خود برخی اوقات رئیس هیأت را با اسپانسر اشتباه می‌گیریم؟

نه خیر اینگونه نیست، به عنوان مثال تلاش‌های خوبی برای همین آقای خجسته که به المپیک راه یافته، از سوی هیأت جودو انجام شده است.

*رئیس هیأت جودو استان البرز چند ماه است انتخاب شده و در این همین مدت کوتاهی خجسته را تربیت و راهی المپیک کرده‌اند؟

اجازه ندادید حرف من به اتمام برسد. این ورزشکار جوان ما از روزی که سهمیه المپیک را کسب کرده مورد حمایت ویژه معنوی و مادی هیأت جودو قرار دارد و حتی مکمل‌های ورزشی و سالن ورزشی در اختیار او برای انجام تمرینات ویژه قرار گرفته است.

امروز آقای سلگی که خودش سابقه ریاست هیأت جودو را دارد به عنوان نایب رئیس در این هیأت فعال هستند و گام‌های خوبی در جهت ایجاد وحدت و همدلی در میان خانواده جودوی البرز انجام شده است.

* اتفاقاً یکی از انتقادها به انتخاب همین آقای سلگی به عنوان نایب رئیس هیأت است، چراکه هنوز انتخابات برگزار نشده بود و ایشان خود را نایب رئیس معرفی می‌کرد. همین موارد موجب انتقاد برخی از پیشسکوتان جودو شده بود و می‌گفتند نتایج انتخابات از پیش معلوم بود.

چه اشکالی دارد؟ الان خیلی از فدراسیون‌ها به همین صورت هستند. ما حتی در مجلس و برای انتخاب رئیس مجلس نیز شاهد بودیم که آقای عارف در جهت هم‌افزایی حرکت کرد.

* برخی می‌گویند که اگر رئیس هیأت جودوی استان البرز از حمایت‌های سیاسی پدر برخوردار نبود و در یکی از شهرداری‌ها دارای سمت نبود، به عنوان رئیس این هیأت انتخاب نمی‌شد.

حمایت پدر ایشان هیچ تأثیری در انتخابات نداشت، اما با شما موافقم که اگر ایشان شهردار نبودند، انتخاب نمی‌شدند.

ما اساساً به همین دلیل است که برای دریافت کمک به ورزش به شورای شهرها و شهرداری‌ها مراجعه می‌کنیم. اگر آقای ترکاشوند شهردار کرج نبود‌ آیا می‌توانست به این میزان به ورزش استان خدمت کند؟


*بحث ما کمک به ورزش نیست، انتقاد به حضور افراد غیرورزشی با شیوه‌های سوال برانگیز در راس هیأت‌ها است.

اگر منظورتان مهندسی انتخابات است که به هیچ عنوان صحت ندارد. اگر قرار بود مهندسی صورت گیرد باید از طرف ما به عنوان اداره‌کل ورزش و جوانان صورت می‌‌گرفت. شما یک نفر را پیدا کنید که بگویند ما فردی را مطرح کرده و برای انتخاب حمایت کردیم.

وقتی می‌گویم یک نفر تأثیرگذار باید رئیس هیأت باشد، به این معنی است که بتواند گام‌های اساسی برای پیشرفت ورزش بردارد، به عنوان نمونه ما در حال ساخت سالن جودو هستیم که ده‌ها علیرضا خجسته بتوانند در آن تمرین کنند و این سالن 100 میلیون تومان بودجه می‌خواهد.

به رئیس هیأت هم گفتیم که اگر می‌توانی برای ساخت این سال اسپانسر پیدا کنید، وارد فضای انتخابات شوید و اگر می‌خواهید فقط نام شما به عنوان رئیس مطرح باشد، در این عرصه وارد نشوید.

* آیا این شیوه انتخاب روسای هیأت‌های ورزشی بدون نقص و اشکال است؟

به طور قطع اینگونه نیست و من نیز معتقدم که این شیوه به نوعی یک شمشیر دو لبه است. اتفاقاً دغدغه ما نیز همین است. ممکن است به تور آدمی بخوریم که می‌خواهد از ورزش برای خودش نردبان پیشرفت بسازد.

برای اینکه دچار این آسیب‌ها نشویم، دقت بسیاری می‌کنیم. هر کسی را تأیید نمی‌کنیم. به هر کسی برای حضور در انتخابات به قول معروف رو نمی‌زنیم و تلاش می‌کنیم با هماهنگی و تعامل مجمع هیأت‌ها افراد را انتخاب کنیم.

البته این نوع انتخاب مانند همان مثال معروف هندوانه در بسته است و ممکن است با وجود تمام تمهیدات و پیش‌بینی‌ها و دقت‌هایی که انجام می‌دهیم، باز هم نواقصی داشته باشیم و به همین دلیل فرایند انتخابات با کندی صورت می‌گیرد.

* آیا از عملکرد افرادی که در مدت مسؤولیت شما به عنوان رئیس هیأت ورزشی در البرز انتخاب شده‌اند، رضایت دارید؟

اگر در این مدت به عنوان مثال پنج نفر از دیگر دستگاه‌ها به ورزش آمده باشند، من از 50 درصد آنها رضایت دارم.

* اجازه دهید از این بحث عبور کنیم و به موضوع جنجالی سال‌های اخیر در ورزش البرز بپردازیم که هنوز هم از بابت آن آسیب‌های جدی را متحمل می‌شویم. موضوع مربوط به رفتن باشگاه سایپا از البرز است. ما از موضع اداره کل ورزش و جوانان در این زمینه دفاع کرد و معتقد بودیم که سایپا به نوعی از البرز باج‌خواهی می‌کرد. با این وجود اشکالاتی هم به کار شما وارد بود. برخی‌ها معتقدند که عده‌ای در استان البرز بر طبل رفتن سایپا کوبیدند تا بتوانند باشگاه مد نظر خودشان را به البرز بیاورند و به همین دلیل بلافاصله نام راه‌آهن مطرح شد. در نهایت نیز دیدیم که راه‌آهن به البرز نیامد. امروز که به گذشته نگاه می‌کنید، آیا از موضعی که در قابل رفتن سایپا اتخاذ کردید، رضایت دارید؟

من ده‌ها بار در مورد سایپا مصاحبه کرده‌ام که ثبت و ضبط شده و اگر دروغی گفته‌ام و یا دروغ بگویم در رسانه‌ها رسوا می‌شوم؛ اگر به این مصاحبه‌ها دقت کنید درمی‌یابید که پیش‌بینی ما از آینده سایپا درست بوده و ثابت شد که ما بهتر از مدیران خود سایپا شرایط را پیش‌بینی می‌کردیم.

مدیران سایپا با بهانه قرار دادن یک مصوبه مجمع گروه خودروسازی سایپا ساز رفتن کوک کردند. این مصوبه تأکید داشت که سایپا باید هزینه‌های خود را کاهش دهد.

مدیران سایپا مدعی شدند که با رفتن از کرج می‌خواهند هزینه‌های خود را کاهش دهند.

من همان زمان گفتم که این مدیر عامل (مدیر عامل وقت سایپا) به دنبال مطالب دیگری است و کم کردن هزینه‌ها را بهانه قرار داده و رفتار و گفتارش تفاوت و تناقض دارد.

ایشان گفت که می‌خواهم هزینه‌ها را کم کنم و این حرف، دروغ بزرگی بود که گفته شد و با شجاعت می‌گویم که ایشان دروغ گفت.

برای اثباتش هم همین نکته کافی است که ورزشگاه انقلاب کرج برای هر بازی از سایپا 25 میلیون تومان دریافت می کرد و آنها به ورزشگاهی رفتند که برای هر بازی 41 میلیون تومان پرداخت کردند.

گفتند ما می‌خواهیم هزینه سایپا را کم کنیم و بعد رفتند با گرانترین بازیکن فوتبال ایران قرارداد بستند که هیچ بازدهی هم برای آنها نداشت.

گفتند اگر در کرج باشیم بازی‌های ما را تلویزیون نشان نمی‌دهد و بعد دیدیم که هیچ کدام از بازی‌های سایپا به غیر از با استقلال و پرسپولیس از صدا و سیما به صورت مستقیم پخش نشد.

همان زمان گفتیم که اینها دروغ می‌گویند و از پشت پرده خبر داشتیم که مدیر عامل وقت می‌خواهد در انتخابات مجلس شرکت کند که اتفاقا شرکت کرد و رأی نیاورد.

حرف ما این است که چگونه برای انتخاب نگهبان یک دستگاه بررسی می‌کنید و استعلام می‌گیرد، اما مدیری را برای سایپا انتخاب کردید که ورزشی نیست و یک مدیر غیر ورزشی را آوردید و کار را هم خراب کرد.

همه دیدیم که سایپا پس از رفتن از البرز به سرنوشتی گرفتار شد.

*در این زمینه گفتیم که با نظر شما موافق هستیم. اما پرسش اصلی را پاسخ نگفتید. آیا شایعاتی که می‌گوید برخی می‌خواستند سایپا از البرز برود تا باشگاه مد نظر خودشان را به البرز بیاورند، صحت دارد؟

هرگز این شایعات صحت ندارد. چرا که اساسا پس از رفتن سایپا از البرز اتفاقات مربوط به راه‌آهن رخ داد. در زمانی که سایپا از البرز رفت، تغییر و تحولات مدیریتی در راه آهن ایجاد نشده بود.

راه‌ آهن از اموال بابک زنجانی بود و پس از رفتن سایپا از البرز، مزایده فروش آن انجام شد و یک صنعتگر البرزی که در اشتهارد فعالیت دارد، اقدام به خرید این باشگاه کرد.

پس از خرید باشگاه راه‌آهن دو نفر از البرزی‌‌ها یعنی آقای محمودی رئیس وقت هیأت فوتبال و آقای کولیوند نماینده کرج در مجلس به عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه فوق انتخاب شدند.

پس از انتخاب این افراد، تازه موضوع انتقال راه‌آهن به البرز مطرح شد و بنابراین هیچ ارتباطی میان انتقال راه‌آهن به البرز و رفتن سایپا از این استان وجود ندارد و برای اثبات می‌توان به تاریخ‌ها دقت کرد.

* شما در مصاحبه‌های خود تاکید کرده‌اید که به دنبال انتقال یک تیم لیگ برتری به البرز هستید. راه‌آهن که روزی قرار بود به البرز منتقل شود به دسته دوم سقوط کرده است،‌ آیا هنوز هم احتمال این انتقال وجود دارد؟

زمانی که راه‌آهن درخواست انتقال به البرز را داد، ما گفتیم که اجازه نمی‌دهیم یک مستاجر دیگر به البرز بیایید. به همین دلیل گفتیم که زمین و امکانات می‌دهیم به شرط آنکه راه‌آهن در البرز ورزشگاه و آکادمی تاسیس کند تا پس چند سال دیگر نگویند می‌خواهیم به تهران بازگردیم.

آنها نیز قبول کردند، تا اینکه اخباری را دریافت کردیم مبنی بر اینکه در داخل باشگاه راه‌آهن مشکلاتی از جمله بدهی به بازیکنان وجود دارد.

همان زمان ما درخواست راه‌آهن برای انتقال به البرز را متوقف و تاکید کردیم که باید تکلیف ماندن راه‌آهن در لیگ برتر مشخص شود. البته این موضوع را رسانه‌ای نکردیم تا خللی در روند کارها ایجاد نشود.

* پس شما جلوی انتقال راه‌آهن را در آن مقطع به البرز گرفتید؟

نه خیر. ما شروطی را برای باشگاه راه‌آهن قرار دادیم و گفتیم که به شما زمین می‌دهیم تا ورزشگاه و ساختمان اصلی باشگاه و آکادمی خود را در آن احداث کنید و هر زمانی که شروع به ساخت کردید، ما ورزشگاه انقلاب کرج را برای برگزاری مسابقات تیم فوتبال راه‌آهن به شما اجاره می‌دهیم.

در همین حین بود که مشکلات داخلی راه‌آهن شروع شد و بازی‌های تیم فوتبال این باشگاه نیز به روزهای پایانی لیگ نزدیک شد.

همان زمان به آقای کولیوند گفتم که اجازه دهید تکلیف ماندن و یا سقوط راه‌آهن در لیگ برتر مشخص شود. این نظر را هم رسانه‌ای نکردیم که فردا نگویند شما روحیه بازیکنان ما را خراب کردید.

اما پس از سقوط راه‌آهن به دسته اول به مدیران باشگاه راه‌آهن اعلام کردیم که شما دیگر یک تیم لیگ برتری نیستید و باید شرایطی از ما بخواهید که متناسب با یک تیم دسته اولی است.

مگر تیم‌های لیگ برتری برای انتقال به البرز صف کشیده‌اند که برای حضور راه‌آهن که یک تیم با سابقه و قدیمی است، اینگونه شرط می‌گذارید؟

اتفاقا از سوی تیم‌های لیگ برتری برای انتقال به البرز درخواست‌هایی مطرح است و من به مردم قول می‌دهم که البرز یک تیم در لیگ برتر خواهد داشت.

همجواری با البرز گوهری گرانبها برای تهران به شمار می‌آید. ما در البرز امکاناتی از جمله ورزشگاه انقلاب کرج را داریم که تیم‌های ملی به دنبال استفاده از آن هستند.

استادیوم انقلاب کرج جزو چهار ورزشگاهی است که مورد تایید AFC است.

برفرض که هیچ تیمی نمی‌خواهد به البرز منتقل شود، آیا باید اشتباه سایپا را تکرار کنیم و بگوییم باشگاه‌ها بیایند و از امکانات کرج به رایگان استفاده کنند؟

اگر ده سال دیگر هم هیچ تیمی برای انتقال به البرز درخواست ندهد، من حاضر نیستم تیمی به البرز بیاید که از ما بخواهد باج‌گیری کند.

متأسفانه مسؤولان البرز نگاه ویژه در این زمینه ندارند. شما به ملوان نگاه کنید که وقتی سقوط کرد،‌ تمام مسئولان استان گیلان و شهرستان انزلی برای خرید امتیاز یک باشگاه بسیج شدند. آیا ما همین رویکرد را هم در میان مدیران البرزی می‌بینیم.

متأسفانه باید بگوییم که برخی از مدیران ما هیچ تعلق خاطری در این زمینه ندارند. ما در البرز به عدد انگشتان یک دست هم مسؤولی نداریم که خودش را در این زمینه‌ها مسؤول بداند.

حالا اجازه دهید من یک سؤالی بپرسم. ما و شهرداری‌های ما قوی‌تر و با امکانات‌تر هستند یا مثلا شهرداری زاهدان، یا شهرداری ارومیه، یا شهرداری کرمان؟ چرا باید تمام این شهرداری‌ها تیم‌ها و باشگاه‌های قوی داشته باشند و اما ما نداشته باشیم؟ چرا در یک شهر دویست هزار نفری می‌توان یک تیم در لیگ برتر داشت، اما در شهر دو میلیون نفری کرج نمی‌شود؟

ما باید از یک تیم بومی حمایت کرده و مسؤولان و مردم را تشویق به حمایت از این تیم کنیم.

امروز تیم فوتبال اکسین البرز به دسته اول صعود کرده و همه باید از این تیم حمایت کنیم و شرایط ورودش به لیگ برتر را مهیا سازیم.

آن زمان است که جوانان البرزی با عشق و علاقه از تیمی که متعلق به استان خودشان است، حمایت می‌کنند. اما دیدیم که هیچ وقت این حمایت از سایپا وجود نداشت.

حمایت کردن هم فقط عکس گرفتن نیست. ما نمی‌خواهیم مسؤولان فقط با اکسین عکس یادگاری بگیرند. باید حمایت عملی انجام شود. متاسفانه ما مسؤولانی که به استان البرز تعلق خاطر داشته باشند، کم داریم و برخی از این مدیران به البرز و کرج به عنوان پله ترقی نگاه می‌کنند.

باید جوانان ما و مردمی که می‌گویند چرا سایپا از البرز رفت به این موضوع آگاه شوند که اگر مدیریت ارشد استان البرز و همچنین مسؤولان کشوری از ما حمایت می‌کردند، سایپا نمی‌توانست از البرز خارج شود.

ولی ما تنها ماندیم و فدراسیون و بقیه دستگاه‌های تاثیرگذار هم مجاب نشدند، سایپا از البرز رفت. البته باز هم تاکید می‌کنم که ماندن سایپا در البرز با آن شرایط به سود ما نبود، اما اگر مسؤولان حمایت می‌کردند، می‌توانستیم با شرایطی که به سود استان البرز و جوانان این استان است، سایپا را در این استان حفظ کنیم، اما متاسفانه تنها ماندیم و حمایت نشدیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار