در البرز مطرح شد
نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز با حضور ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان و مسؤولان ارشد این استان از جمله سیدحمید طهایی استاندار البرز برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 16 June 2016
در بخشی از این نشست سیف طی سخنانی اظهار داشت: رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی سال جاری را تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی فرمودند و همه دستگاه‌ها و نهادها باید برای تحقق سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی وارد میدان شوند.
وی افزود: سالی که در آن قرار داریم یکی از سال‌های مهم برای کشور در همه بخش‌ها است، چرا که در این سال دستاوردهای برجام بیش از گذشته مشخص می‌شود.
رئیس‌ کل بانک مرکزی تصریح کرد: به طور قطع برجام برای کشور به ویژه در حوزه اقتصادی دستاوردهای بسیاری داشته و دارد که هنوز به طور کامل مشخص و ملموس نگردیده و نتوانستیم از همه پتانسیل‌های برجام برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.
سیف افزود: در ابتدا تلاش بسیاری شده است تا طرف‌های مقابل ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشند که یکی از تعهدات مربوط به مبادلات بانک‌های ایران با بانک‌های بین‌المللی است.
وی بیان کرد: تحرکات مثبتی را از سوی طرف‌های خارجی در این زمینه شاهد هستیم، به صورتی که امروز هزینه مبادلات بانک‌های داخلی با بانک‌های بین‌المللی کاهش بسیاری داشته و امیدواریم فاصله‌ای که در دوران تحریم‌ها میان بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی ایجاد شده، هر چه سریع‌تر برطرف شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم تسهیلات نظام بانکی کشور بسیار بالا است، گفت: متاسفانه به صورت صحیح از این ظرفیت استفاده نشده و به عبارتی از تمام این ظرفیت‌ها نتوانستیم استفاده کنیم که یکی از کارهای بانک مرکزی استفاده از این ظرفیت بزرگ در جهت توسعه صنایع و تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال است.
سیف گفت: زمانی که از چنین پشتوانه‌ای برخوردار هستیم، نباید برای تأمین 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکلات صنایع با مشکلی روبه‌رو باشیم؛ به طور قطع در این زمینه کمبود اعتبار نداریم و برای رفع مشکلات صنایع و تولیدکنندگان داخلی به هر میزانی که نیاز به اعتبار باشد، این اعتبار را تامین خواهیم کرد.
وی متذکر شد: البته باید توجه داشت که نظام بانکی کشور به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد چند دهه اخیر با مسائل بسیاری روبه‌رو است، به صورتی که امروز تنها از 50 درصد ظرفیت‌های مربوط به دارایی نظام بانکی کشور استفاده می‌شود و 50 درصد دیگر این ظرفیت در انجماد قرار دارد.
رئیس‌کل بانک مرکزی تبیین کرد: در دولت به این نتیجه رسیدیم که حدود 7 هزار و 500 تا 10 هزار واحد صنعتی در کشور نیاز به دریافت اعتبارات دارند که برای رفع مشکلات آنها باید 16 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تامین کرد.
سیف افزود: به طور قطع می‌توانیم این اعتبار را از دارائی بانک‌ها تامین کنیم، به شرط آنکه برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی داشته باشیم.
وی گفت: یکی از گرفتاری‌های ما این است که در این بخش‌ها به طور مداوم تجربیات غلط گذشته را تکرار می‌کنیم. بانک‌ها می‌توانند اعتبار لازم برای رفع مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ را تامین کنند، اما به شرطی دارای برنامه بوده و نظم داشته باشیم و این اعتبار را به واحدهایی که به طور واقعی نیاز دارند تزریق کنیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال‌های پیش از 93 کشور دچار رکود و رشد منفی اقتصادی بود، گفت: علیرغم رکود توانستیم در سال 93 به رشد اقتصادی سه درصد دست پیدا کنیم و می‌توانستیم همین روند را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.
سیف تشریح کرد: اما ناگهان بحث کاهش قیمت نفت ایجاد شد، به صورتی که قیمت هر بشکه نفت از 120 دلار به کمتر از 40 دلار کاهش یافت، البته با اقداماتی که در دولت انجام شد، کاهش شدید قیمت نفت شوک اقتصادی به کشورمان تحمیل نکرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده به زودی به نرخ تورم در کشور کاهش چشم‌گیری پیدا خواهیم کرد.
رئیس‌ کل بانک مرکزی اظهار داشت: این مهم با ایجاد انضباط مالی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌ها محقق می‌شود.
یف همچنین با تأکید بر اینکه نباید بدهی صنایع و واحدهای تولیدی مانع از دریافت تسهیلات جدید شود، گفت: برخی اوقات با موانعی از جمله وجود چک برگشتی برای ارائه تسهیلات مواجه هستیم، اما در تلاش هستیم تا این موانع مانع از ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی که به طور واقعی به اعتبارات و نقدینگی نیاز دارند، نشود.
وی اظهار داشت: بنابراین طرح ارائه تسهیلات به واحدهایی که بدهی غیرجاری کمتر از یک میلیارد تومان دارند در دستور کار قرار گرفته است.
ولی الله سیف همچنین پس از حضور در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز، در جمع خبرنگاران در استانداری البرز، گفت: هدف تعیین شده تورم تک رقمی است و پیش بینی شده که ظرف یک یا دو ماه آینده این امر تحقق پیدا کند، لذا نرخ سود بانکی نیز باید به این میزان برسد.
سیف گفت: نظام بانکی کشور از لحاظ ساختاری دچار اشکال و ضعف است، همچنین از نرخ سود بانکی به تبع کاهش تورم کم نشده و در این زمینه یک چسبندگی از خود نشان داده است.
وی افزود: بانک مرکزی با اتخاذ روش های منطقی برای کاهش این نرخ ها از شهریور ماه گذشته وارد عمل شده و در بدو امر به اقتصاد بین بانکی و نرخ بازار بین بانکی ورود پیدا کرده و این نرخ را از 29 درصد به 17 درصد رسانده است.
رئیس کل بانک مرکزی کشور اضافه کرد: این روند کاهنده ادامه دارد و نرخ تسهیلات بانکی نیز به تبع آن کاهش پیدا کرده و به دامنه 22 و 23 درصد رسیده، همچنین نرخ سود سپرده ها نیز طبق مصوبه شورای پول و اعتبار کاهش یافته و به 18 درصد رسیده است.
وی گفت: بانک ها اخیرا هدف نهایی را اعلام کرده اند. اینکه نرخ سود بانک باید از تورم تبعیت کند و بانک ها از 18 درصد نیز پایین تر می آیند که اثر بعدی آن کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد بود.
سیف با اشاره به بنگاه داری بانک ها نیز گفت: 3 دلیل برای حضور بانک ها در بخش بنگاه داری وجود دارد. مطالبات معوق و مطالبات غیر جاری، مطالبات از دولت و دیگری دارایی های غیر مالی بانک که بنگاه داری نیز جزو آن است، از این رو بانک ها موظف هستند هر سه این موضوعات را دنبال کنند.
وی عنوان کرد: بانک ها باید به فضای بیرون نیز توجه کنند. در زمینه وصول مطالبات غیر جاری، پیگیری پرونده های تسهیلاتی معوق که جزو اولویت های بانک مرکزی است که با جدیت دنبال می شود.
این مسئول گفت: رقمی که در کل شبکه بانکی 15 درصد بود، اکنون به 10.2 درصد رسیده است. خیلی از بانک ها به زیر 10 درصد رسیده اند و علاوه بر این بانک مرکزی دقت ویژه اعمال می کند.
وی افزود: در بحث وصول مطالبات از دولت، در طرح جدید دولت قصد دارد برای ایجاد بازار اوراق ورود کند و بازار سرمایه را تجهیز کند، از این بابت که بتواند منابع لازم را از بازار سرمایه دولت تامین کند.
سیف اظهار کرد: دولت از طریق انتشار اوراق بدهی های خود را به نظام بانکی کاهش می دهد که این آثار مثبت جانبی هم دارد که ابزار در سیاست پولی بانک مرکزی قرار می دهد که می تواند با انعطاف پذیری بیشتری در این بخش حضور پیدا کند.
وی گفت: در بخش بنگاه های بانکی در فضایی که در بازار وجود دارد، مناسب برای عرضه این سهام نیست، به دلیل اینکه شاخص بورس وضعیت مطلوبی ندارد و به محض اینکه به تعادل برسد، بانک ها با سرعت در این مسیر حرکت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار