کد خبر: ۲۴۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 18 June 2016
گفت‌وگو با یکی از شهروندان تنکابنی که چندی پیش در پی تشخیص نادرست بیماریِ خود توسط یکی از پزشکان متخصص این شهرستان، دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشت.
تشخیص اشتباه پزشکان، دردی دوچندان بر جان بیماران
به گزارش بلاغ، تشخیص اشتباه امراض از سوی پزشکان ازجمله مواردی است که در طی سال‌های اخیر مشقات درمان بیماران را صدچندان کرده است.

افراد بسیاری در طی سال‌های اخیر به‌واسطه اشتباهات پزشکی، متحمل عوارض جبران‌ناپذیری شده‌اند، تشخیص‌های نادرستی که نه‌تنها باعث طولانی‌تر شدن مسیر درمان بیماران می‌شود، بلکه خطرات جانی بسیاری را نیز برای‌شان ایجاد کرده و آن‌ها را متحمل پرداخت هزینه‌ی گزاف خرید دارو و درمان می‌کند.

بیشترین شکایات پزشکی
اشتباه در تشخیص بیماری ازجمله بیشترین شکایاتی است که از سوی بیماران در نظام درمانی کشور مطرح می‌شود، اعتراضاتی که اغلب راه به‌جایی نبرده و در همان مرحله شکایت، با سرانجامی نامعلوم به پایان می‌رسد. البته آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که با توجه به افزایش پرونده‌های شکایت از مجموعه عوامل نظام درمانی، حجم تشخیص اشتباه پزشکان، درصد بالایی از این پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که تشخیص اشتباه پزشکی و به‌طورکلی خطاهای پزشکی در تمام دنیا و حتی در کشورهایی که پیشگام در حوزه درمان هستند، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام سلامت شناخته می‌شود، لیکن آنچه وضعیت ما را نسبت به دیگر کشورها متمایز می‌سازد، نحوه برخورد و بهتر بگوییم؛ عدم برخورد و بی‌توجهی و عدم اهمیت مسئولان نظام سلامت کشور با پزشکانی است که مرتکب اشتباهات درمانی شده‌اند، موضوعی که در صورت تداوم آن در آینده موجب بی‌اعتمادی بیشتر جامعه و افزایش سفرهای درمانی به خارج از کشور خواهد شد.

گزارش ذیل ماحصل تلاش خبرنگار تنکابن 24 و گفت‌وگو با یکی از شهروندان تنکابنی است، شهروندی که چندی پیش در پی تشخیص نادرست بیماریِ خود توسط یکی از پزشکان متخصص این شهرستان، دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشت.

تشخیصی که زندگی‌ام را سیاه کرد
مطالب ذیل اظهارات علی برنجی، ۳۹ ساله ساکن شهر تنکابن و دارای همسر و دو فرزند است:

چندی پیش، پس از مدت‌ها تحمل رنج ناشی از سردردهای شدید و طولانی‌مدت تصمیم گرفتم تا مشکل را از طریق منطقی و با مراجعه به یکی از پزشکان متخصص این شهر پیگیری کنم.

پس از مشورت و بررسی پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی دوستان، نزد خانم دکتری که از متخصصان مغز و اعصاب شهرستان تنکابن به شمار می‌آید، رفته و ناراحتی خود را با ایشان در میان گذاشتم.

با تجویز خانم دکتر نسبت به انجام آزمایش و عکس‌برداری از ناحیه جمجمه توسط مرکز MRI شهرستان لاهیجان اقدام کرده و بار دیگر با در دست داشتن عکس، نزد ایشان مراجعه کردم.

دکتر پس از معاینه و مشاهده دقیق عکس‌های گرفته‌شده، اظهار کرد: متأسفانه عکس‌های گرفته‌شده از ناحیه سر و مغز شما، نشان از وجود توده لخته خون داشته و در صورت تعلل در پیگیری و اقدام به‌موقع نسبت به رفع این لختگی، احتمال سکته مغزی شما وجود دارد.

گفته‌های خانم دکتر همچون پتکی سنگین بر سرم فرود آمد و تا مدت‌ها، آخرین روزهای زندگی‌ام را پیش رویم تصور می‌کردم. ادامه زندگی برایم بی‌ارزش شده بود و روزها و شب‌های تلخی را در کنار همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده‌ام سپری می‌کردم. البته این ناراحتی‌ها تنها مختص به من نبود، چراکه اظهارات خانم دکتر، فشار روحی سنگینی را بر پدر و مادر و فضای خانه و دیگر اعضای خانواده وارد ساخته بود.

در این مدت مصرف داروهای تجویزشده از سوی دکتر، نه‌تنها ذره‌ای از سردردهایم را تسکین نبخشید؛ بلکه در پیدایش امراض و دردهای دیگری نیز نقش بسزایی داشت.

با ظاهر شدن علائم امراض جدید و بی‌تأثیر بودن داروها در کاهش سردرد، تصمیم گرفتم تا ادامه مراحل درمان خود را از طریق پزشکان تهران پیگیری کنم.

مراجعه نزد دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب مرکز فوق تخصصی بیمارستان میلاد تهران، درهای امید را به رویم گشوده کرد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب پس از شنیدن اظهاراتم دستور داد تا بار دیگر نسبت به تهیه عکس رنگی از ناحیه سر اقدام کنند. البته نتیجه عکس‌برداری از هر دو مرکز MRI در تهران و لاهیجان کاملاً مشابه بوده که ازاین‌رو از عملکرد صحیح مرکز MRI لاهیجان نهایت تقدیر و تشکر را دارم، چراکه وجود چنین مراکز درمانی در شمال کشور مایه امیدواری و مباهات مردم منطقه به‌حساب می‌آید.

پزشک فوق تخصص با مشاهده نتیجه آزمایش و مقایسه آن با تشخیص متخصص مغز و اعصاب شهرستان تنکابن در کمال تعجب و ناباوری اظهار کرد: از تشخیص همکارم خیلی متعجبم، چراکه اثری از هیچ توده یا ذره‌ای هرچند ناچیز که بر وجود لخته خون در ناحیه مغز شما حکایت داشته باشد، مشاهده نمی‌کنم.

وی پس از معاینه مجدد گفت: خوشبختانه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و مشکل شما تنها تحریک و تورم در ناحیه سینوس و اختلال سینوزیت بوده که به‌سادگی قابل‌درمان است.

این پزشک، ظاهر شدن امراض جدید را از عوارض داروهای تجویزشده توسط متخصص شهرمان دانست که مصرف آن‌ها موجب افزایش چربی در بدن شده است.

تشخیص درستی که خوشحال و ناراحت‌کننده بود
با شنیدن اظهارات دکتر رضا فوق تخصص از یک‌سو خوشحال شده و در پوست خود نمی‌گنجیدم و از سوی دیگر با خیال شهروندانی که در اثر تشخیص‌های نادرست پزشکان در شهرستان‌ها و نقاط دوردست کشور با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، غم سنگینی را در وجود خود احساس می‌کردم.

از همان بیمارستان میلاد تصمیم گرفتم که به‌محض رسیدن به شهرم تنکابن، در اسرع وقت نسبت به پیگیری اشتباه این پزشک متخصص که به قیمت جان ده‌ها و صدها بیمار مثل من خواهد انجامید، اقدام کنم.

تصمیم خود را به اجرا گذاشته و با طرح شکایت در نظام پزشکی شهرستان تنکابن، در انتظار نتیجه آن ماندم. لیکن درنهایت ناباوری و پس از گذشت روزها از آن ماجرا، هیچ اقدامی که بر پیگیری این موضوع دلالت داشته باشد، مشاهده نکردم و این در حالی است که پزشک متخصص، کماکان در مطب شخصی خود اقدام به ویزیت بیماران می‌کند.

امیدوارم انعکاس این مطلب موجب شود تا مسئولان نظام پزشکی استان و نظام سلامت کشور نسبت به محرومیت‌ شهرستان‌هایی همچون تنکابن کمی به خود آیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار