ماده‌ای به نام مردارسنگ یا سنگ‌مردار جهت جلوگیری از بوی نامطبوع عرق بدن ساله بود که در عطاری‌ها و اخیراً در مترو به فروش می‌رسد و حالا ....
کد خبر: ۲۴۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 22 June 2016
بر اساس نتایج آنالیز انجام شده توسط اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز این ماده حاوی مقادیر بالایی از فلزات سنگین ، بالاخص سرب (به طور متوسط بیش از 70 درصد) می باشد.
لذا استعمال آن علاوه بر آنکه می تواند سبب جذب پوستی عناصر سمی در فرد مصرف کننده گردد، ممکن است سبب پخش آلودگی در محیط منزل و مواجهه کودکان با آن و انتقال آن از طریق دست آلوده به سیستم گوارشی گردد که در این صورت میزان جذب آن توسط بدن و خطرات ناشی از آن به شدت افزایش می یابد.
همچنین با توجه به آنکه این ماده حاوی مقادیر بالای نیکل و کروم می باشد و به دلیل آنکه خاصیت قلیایی نیز دارد می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک و آسیب های پوستی در محل استعمال گردد.
لذا توصیه می گردد مردم از استعمال ، نگهداری و هرگونه تماس با این ماده جداً خودداری نمایند.
در همین ارتباط حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز می‌گوید: چندی پیش گزارش‌هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه عده‌ای در مترو اقدام به عرضه و فروش ماده‌ای به نام مردارسنگ و یا سنگ مرده می‌کنند.
وی افزود: در گذشته‌های دور این ماده به اصطلاح برای جلوگیری از بوی بد بدن در زمان تعریق نگهداری و استفاده می‌شد که سال‌ها است به دلیل آسیب‌های خطرناک و جبران‌ناپذیری که نگهداری و استفاده این ماده دارد، استفاده از آن منسوخ شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تصریح کرد: بلافاصله ماموران ما اقدام به تهیه این ماده و آزمایش آن توسط کارشناسان امور آزمایشگاهی کردند و متاسفانه خطرات این ماده بار دیگر پس از آنالیز و آزمایشات دقیق ثابت گردید.
محمدی در پاسخ به این پرسش که مردار سنگ و یا سنگ مرده چه خطراتی برای فرد مصرف کننده دارد، گفت:‌ حجم اکثر این ماده و در حدود 70 درصد آن را فلزات سنگین از جمله سرب تشکیل می‌دهد که علم امروزه ثابت کرده است که سرب یک عنصر سمی است و می‌تواند از طریق پوست هم وارد بدن و دستگاه گوارش شده و آسیب‌های جدی به سلامت فرد وارد سازد.
وی بیان داشت: از سوی دیگر با توجه به اینکه این ماده خاصیت قلیایی دارد، بسیاری از افراد پس از تماس با آن دچار عارضه‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند و تحت هیچ شرایطی افراد نباید با این ماده تماس داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: نگهداری از مردار سنگ و یا سنگ مرده در محل‌های مسکونی که در آنها اطفال و افراد خردسال و همچنین افراد سالمند و بیمار تردد و اسکان دارند، با توجه به ویژگی‌های این ماده بسیار خطرناک است.
محمدی در پایان گفت: با توجه به پیشرفت علم و دانش بهداشتی و پزشکی، افراد باید برای رفع مشکلات بهداشتی خود، ضمن رعایت بهداشت باید از مواد کنترل شده و بهداشتی استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار