کد خبر: ۲۵۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 25 June 2016


پیگیری های اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ باعث شد که با افتتاح آزمایشی تصفیه خانه هشتگرد، دو دهه تخلیه فاضلاب به دشت ساوجبلاغ پایان یابد.

به گزارش ایرنا، 31 خرداد پایان مهلت قانونی ضرب الاجل به آبفای استان البرز برای بهره برداری از تصفیه خانه شهر جدید هشتگرد بود و تا این تاریخ این اتفاق نیفتاد و بر این اساس اداره حفاظت محیط زیست ناچار به جلوگیری از ورودفاضلاب خام به اراضی پایین دست اتوبان که ناخواسته کشاورزان نیز از آن استفاده می کردند، شد.

تصفیه خانه شهرجدید هشتگرد روز شنبه با حضور نماینده مردم، فرماندار ساوجبلاغ و جمعی از مسئولین استانی وشهرستانی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست در جریان بهره برداری آزمایشی از تصفیه خانه فاضلاب هشتگرد، گفت:‌ با پیگیری های مداوم اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ در اجرای قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست وباتلاش همکاران شرکت آب وفاضلاب استان، بخش مایع نیم مدول اول سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهرجدید هشتگرد پس از گذشت بیش از دو دهه ازهدایت فاضلاب خام با انواع آلودگی های فیزیکی،شیمیایی و میکروبی دراراضی پایین دست آزادراه کرج-قزوین، وارد مداربهره برداری قرار گرفت.

محمد جواد نیک کار تصریح کرد: با بهره برداری از این سیستم در صورت رعایت کلیه الزامات و استانداردهای زیست محیطی، شاهد مرتفع شدن یکی از معضلات حاد و دیرینه محیط زیستی شهرستان که علاوه بر به خطرانداختن بهداشت عمومی وسلامت ساکنین، ناهنجاری های اجتماعی را نیز به دنبال داشت، خواهیم بود.

وی همچنین افزود:‌ با توجه به مشکلات مبتلابه شهرستان ساوجبلاغ ازحیث کم آبی و فرهنگ نادرست استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز پیرامونی، اکثرقریب به اتفاق شهرهای کشور عاجزانه از مجموعه مدیریت شهری و دوستان شاغل در مجموعه گلخانه ای هیدروپونیک شهرجدید هشتگرد درخواست می کنم تا ضمن هماهنگی با همکاران شرکت آبفا و با رعایت کلیه ضوابط ومقررات ضمن جلوگیری از هدررفت این سرمایه ملی، نسبت به بهره برداری از پساب خروجی تصفیه شده این سیستم که به ادعای مشاور پروژه ومدیرعامل آبفااستان ازنوع SBRوباتکنولوژی روز است، برای آبیاری فضاهای سبز، اقدام کنند.

نیک کار افزود: تسریع در تکمیل بخش مدیریت لجن سیستم تصفیه خانه فاضلاب در کوتاه مدت به منظور جلوگیری از هرگونه اختلال درسیستم ومعضل محیط زیستی در آینده مورد درخواست است.

فرماندار ساوجبلاغ نیز اظهار داشت: بعد از گذشت دودهه از ساخت شهرجدید هشتگرد مجموعه تصفیه خانه فاضلاب این شهر به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد تا مزارع پایین دست بیشتر از این آلوده نشود.

ابوالقاسم پالیزگیر تصریح کرد: شهرداری ها و شرکت عمران باید از مجموعه تصفیه خانه آب مورد نیاز فضای سبزشان را تامین کنند.

وی گفت : از شهرداری هشتگرد هم می خواهیم برای تامین آب خود از این مجموعه اقدام کند.

پالیزگیر افزود : با ساخت تصفیه خانه منبع بزرگ آبی در اختیارشهروندان و قسمت اعظم آن در اختیارکشاورزان ساوجبلاغ قرار گرفته که با این امر در مصرف آب آشامیدنی نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد.

غلامرضا رضایی فر مدیرعامل آبفای استان البرز نیز گفت:‌ یکی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های ما در این سازمان توسعه خدمات‌رسانی به مردم و همچنین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد است.

وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده است، تأکید کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد با استفاده از فرآیند SBR (سیستم راکتورهای ناپیوسته متوالی) که قادر به حذف فسفر در پساب خروجی است و با به کارگیری گسترده از تجهیزات پیشرفته مکانیکی، برقی و کنترل و ابزار دقیق، احداث و به بهره‌برداری می رسد.

وی افزود: تجهیزات این تصفیه خانه شامل دکانتر، بلوئرهای هوادهی تانکر ذخیره لجن و تانک SBR وی ترانس برق، پایپینگ‌های هوادهی ،‌آشغالگیر مکانیکی ،‌دانه‌گیر،‌ میکسر، شیرآلات و متعلقات پایپینگ هوادهی بوده، نصب شده است.

رضایی فر افزود: ملاحظات زیست محیطی درشهرستان ساوجبلاغ ایجاب می‌کند تا تصفیه‌خانه با بالاترین استانداردهای لازم، در مساحت کوچک‌تر ولی با تجهیزات مدرن‌تر ساخته شود.

رضایی‌فر تصریح کرد:‌ طرح کلی این تصفیه‌خانه در هفت مدول (بخش) با ظرفیت هر مدول 100 هزار نفر است که درحال حاضر مدول اول آن با ظرفیت 100 هزار نفر در بخش ابنیه ساخته می‌شود، ولی امروز نیم مدول آن با ظرفیت 50 هزار نفر معادل 11 هزار و 200 مترمکعب در شبانه‌روز به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: عملیات احداث و تجهیز تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی شرکت آبفای استان البرز به انجام رسید.

مدیرعامل آبفای البرز افزود: برای تکمیل وبهره برداری فاز دوم این تصفیه خانه چیزی حدود 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تامین آن از محل فروش پساب بزودی اجرایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار