کد خبر: ۲۵۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 26 June 2016

درگذشته که از وسایل ارتباط جمعی امروزی خبری نبود، سینما و تئاتر قدر و ارزش ویژه‌ای داشتند تا جایی که یکی از سرگرمی‌های خاص مردم دیدن تئاتر در سالن‌های اختصاصی بود.
بازیگران توانمند تئاتر نیز با دقت، ظرافت و هنرمندی خود مسایل اجتماعی روز، خنده‌ها و خوشی‌ها، دردها و مشکلات جامعه را به مخاطبانشان منتقل می‌کردند اما با گذشت زمان و روی کار آمدن رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی از تعداد مخاطبان این هنر کاسته شد و بنا به دلایلی، رسانه‌های جدید جای خود را در دل بینندگان باز کردند به طوری که امروز وضعیت این هنر به جایی رسیده که سالن‌های خالی تئاتر به کابوسی برای هنرمندان این رشته تبدیل شده، کابوسی که رهایی از آن جز برای برخی عزیزشدگان ممکن نیست. پیشینه تئاتر در استان البرزبه دوران پیش از انقلاب بازمی‌گردد، به زمانی که این هنر در قالب نمایش‌های آیینی، تعزیه و روحوزی‌ها اجرا می‌شد و مخاطبان زیادی داشت. تئاترالبرز تا دهه 40 به شکل سنتی توسط گروه‌های مختلف پیگیری می‌شد و در اواخر دهه 40 با اجراهای دانش‌آموزی و آموزش هنرمندان این رشته در مدارس تئاتر شکل و رنگ تازه‌ای به خود گرفت، بعد از شکل‌گیری انقلاب تئاتر به محیط دانشجویی هم راه پیدا کرد. همه این مطالب حاکی از آن است که تئاتر در البرز هنر تازه‌ای نیست و بیش از چند دهه قدمت دارد و هنرمندان زیادی از ابتدا تاکنون برای رشد و توسعه این رشته خاک صحنه خورده‌اند و تجربیات خود را با بیان ساده و بعدها از طریق آموزش‌های آکادمیک به علاقه‌مندان و نوآموزان این رشته انتقال داده‌اند؛ چرا که به آینده این هنر در این استان امیدوار بودند. امیدواری که شاید امروز به ناامیدی و رنج تبدیل شده است، رنجی که امروز تئاتری‌های البرز از نبود امکانات و نامهربانی‌های برخی از مسئولان می‌کشند، بار سنگینی است که کمر آنان را خم کرده است.
زیرساخت‌های  تئاتر البرز مناسب نیست
علیرضا ناصربخت، کارگردان البرزی درباره مشکلات هنرمندان تئاتر استان البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: هر چند بیش از چهار سال از استانی‌شدن البرز می‌گذرد اما امکانات موجود برای هنرمندان رشته تئاتر حتی در حد برخی از شهرستان‌های سایر استان‌های کشور هم نیست.
وی افزود: پتانسیل‌های زیادی در حوزه تئاتراستان وجود دارد اما مساله این است که شرایط موجود از جمله کمبود اعتبارات و امکانات باعث شده حرفه‌ای‌های این هنر از البرز کوچ کنند و برای ادامه فعالیت به پایتخت مهاجرت کنند.
ناصربخت ادامه داد: پلاتوهای نمایش درشهرستان کرج از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است و این وضعیت در شهرستان‌های دیگر از این بدتر است به طوری که گاه گروه‌ها ناچارند برای نمایشنامه‌خوانی به پارک و فضای باز بروند.
این هنرمند رشته تئاتر با طرح این سوال‌ که چرا تئاتری‌های البرز باید برای اجرای عموم نمایش خود مدت‌ها در انتظار خالی‌شدن پلاتوهای نمایش بمانند و چرا اداره کل ارشاد اقدامات لازم برای تبلیغ تئاترهایی که اجرای عموم دارند انجام نمی‌دهد، گفت: این امر باعث می‌شود نمایش‌های فاخر هنرمندان البرزی با تعداد انگشت شماری مخاطب به روی صحنه برود.
گروه‌های تئاتر استان به حمایت مالی نیاز دارند
این کارگردان البرزی درارتباط با شرایط سخت زندگی برای برخی از فعالان رشته تئاترتوضیح داد: تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر استان متاهل هستند و درآمدهایشان کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و همین باعث شده آنان برای گذران زندگی خود به شغل دیگری روی بیاورند و به تئاترصرفاً به عنوان علاقه قلبی نگاه کنند.
ناصربخت یادآورشد: تئاترالبرز بدون اعتبار و بودجه مالی به جایی نمی‌رسد؛ چرا که بهترین گروه‌ها نیز بدون حمایت مالی توان تامین هزینه‌های خود را ندارند و محکوم به خانه‌نشینی هستند.
وجود سه هزار هنرمند تئاتری درالبرز
ابراهیم شریفی، معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، گفت: ارشاد برای حمایت از هنرمندان تئاتر استان هم در حوزه نرم افزاری و هم درحوزه سخت افزاری برنامه ریزی و طرح هایی را اجرایی می‌کند.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌های مختلف، تقدیر از هنرمندان فعال این رشته، حمایت جهت تشکیل انجمن نمایشی استان تنها بخشی از اقدامات نرم افزاری معاونت هنری سینمایی ارشاد البرز برای حمایت از هنرمندان تئاتری است.
وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از سه هزار هنرمند دربخش‌های تئاتر کودک، عروسکی، نمایشنامه خوانی،  و ... در البرز فعالیت  می‌کنندکه هریک از آنها توقعات خاصی از ارشاد به عنوان متولی هنر استان دارند.
به همه انتظارات نمی‌توان پاسخ داد
این مسئول اضافه کرد: بدون شک با توجه به محدودیت‌های امکاناتی و اعتباری نمی‌توان به همه انتظارات هنرمندان این رشته به طور کامل و یکسان پاسخ داد.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: این معاونت علی رغم تمام محدودیت‌های موجود درراستای ارتقای کمی و کیفی هنر تئاتر استان تلاش می‌کند و دراین مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نیست.
شریفی توضیح داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برای ارتقای امکانات و زیرساخت های فیزیکی رشته تئاتر از بخش خصوصی نیز کمک گرفته است.
وجود 12 پلاتو و سالن نمایش درالبرز
وی یادآورشد: درحال حاضر با همکاری بخش دولتی و خصوصی هشت پلاتوو سالن اصلی نمایش در شهرستان کرج،دو پلاتودر شهرستان ساوجبلاغ،یک پلاتودرفردیس و یک پلاتو نیز در شهرستان اشتهارد فعالیت دارد.
شریفی ادامه داد: درست است که پلاتوهاو سالن‌های نمایش استان پاسخگوی نیاز فعالان این رشته نیستند ولی باید پذیرفت ارتقای زیرساخت‌های این حوزه بدون گذر زمان و تغییر نگاه مسئولان کلان به هنر تئاتر ممکن نیست.
این مسئول گفت: این که وزیر ارشاد امسال را هم با عنوان سال تئاتر نام گذاری کرده از ظرفیت زیاد این رشته برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور حکایت دارد.
سالن‌های نمایش برخی دستگاه‌ها خاک می‌خورد
وی در ادامه صحبت‌های خود از موازی کاری برخی دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های هنری استان گلایه کرده و اضافه کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از دستگاه‌ها در طول سال نسبت به برگزاری تئاتر با موضوعات مختلف اقدام می‌کنند، این درحالی است که متولی اصلی این هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز ابرازکرد: به جرئت می‌توان گفت این دستگاه‌ها در طول سال شاید کمتر از 10 روز از سالن‌ها و پلاتوهایی که دراختیار دارند، استفاده کنند.
وی گفت: در سالن‌های نمایش این دستگاه ها تنها در زمان برگزاری جشنواره  یا اجرای نمایش‌های خاص گشوده می‌شود که این ظلمی درحق فعالان واقعی تئاتر استان است.
شریفی اضافه کرد: با انعقاد تفاهم نامه بین این دستگاه ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز می‌توان شرایط استفاده همه فعالان رشته تئاتر را درتمامی  پلاتوهای استان فراهم کرد.
وی تصریح کرد: بدون شک با این هم افزایی گروه‌های تئاتر استان دیگر ناچار نخواهند بود برای آغاز تمرین‌های خود بیش از دوماه منتظر بمانند و یا تمرینات خود را درپارک و فضاهای سبز انجام دهند.
شریفی یادآورشد: خاک خوردن سالن‌های نمایش دستگاه‌ها نه تنها به نفع هنرمندان نیست  وباعث خاموش شدن چراغ انگیزه فعالان این رشته می‌شود.
این مسئول در پایان گفت: تغییرات مثبت در هر زمینه به صبر و همچنین برنامه ریزی دقیق نیاز دارد بنابراین فعالان رشته تئاتر باید به متولیان فرهنگ و هنر استان اعتماد کنند وآنان را برای اجرای طرح‌های پیش بینی شده یاری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار