کد خبر: ۲۵۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 03 July 2016

استان البرز و به ویژه شهرستان کرج در سال‌های گذشته با پدیده منفی تکدی‌گری دست و پنجه نرم می‌کند، اما آیا متکدیانی که با حال آشفته در خیابان‌ها و معابر حضور دارند، به راستی نیازمند هستند.

کافی است در سطح خیابان‌های شهرستان‌های مختلف استان البرز دقایقی قدم بزنیم تا با انواع تکدی‌گری روبه‌رو شویم.

کودکانی که کالاهایی را با سماجت بسیار برای فروش عرضه می‌کنند، کالاهایی که یا آدامس‌های تاریخ مصرف گذشته است و یا فال‌ و طالع‌بینی.

در گوشه دیگری از خیابان کودکانی را می‌بینیم که تنها سرمایه و دارایی آنها یک ترازو است و یا جعبه‌ای چوبی بر دوش دارند و با التماس می‌خواهند کفش‌های رهگذران را با اشک و آه خود برق بیندازند.

آن طرف‌تر بیماری دست به نیاز به سوی شما بلند می‌کند و در چهارراه بعدی هم زنی را با طفلی شیرخواره می‌بینیم.

اکثر این متکدیان از شما می‌خواهند آنها را یاری کنید، اما به راستی آیا آنها نیازمند واقعی هستند.

حمیدرضا عسگری مورودی مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در این ارتباط به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: مردم ایران اسلامی همواره در امور خیر و انسان‌دوستانه و کارهای بشر دوستانه پیش‌قدم بوده و دل‌هایی رئوف و مهربانی دارند.

وی تصریح کرد: مردم ما نمی‌توانند بیمار و یا نیازمندی را در خیابان دیده و از کنار وضعیت آنها به راحتی عبور کنند و اکثر آنها به متکدیان کمک‌های نقدی می‌کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز افزود: اما با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که بسیاری از کسانی که در خیابان دست نیاز به سوی مردم بلند می‌کنند، نیازمند واقعی نیستند و بیشتر با عوام‌فریبی و ظاهرسازی به دنبال فریب شهروندان هستند.

عسگری‌موردی اظهار داشت: متاسفانه بخشی از متکدیان در سطح شهرها و شهرستان‌های استان البرز به صورت سازمان‌یافته عمل می‌کنند و حتی عده‌ای آنها را اجیر کرده‌اند.

وی بیان داشت: به عنوان نمونه بارها در برخوردها و زمان اجرای طرح‌های جمع‌آوری متکدیان به این موضوع پی برده‌ایم که عده‌ای سودجو که از اخلاق انسانی بویی نبرده‌اند، کودکان معصوم و مظلوم را به کار گرفته و از آنها برای تکدی‌گری و یا فروش محصولات به صورت دست‌فروشی در سر چهارراه‌ها به کار گرفته‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای برخورد با این تبهکاران انجام شده است، گفت: بارها در استان البرز طرح جمع‌آوری متکدیان اجرا و با همکاری سازمان‌های مربوطه این افراد از سطح شهرها جمع‌‌آوری شده‌اند.

عسگری‌موردی بیان داشت: اما استان البرز به دلیل مهاجرپذیر بودن، شرایط خاصی دارد و بخش زیادی از متکدیان از اتباع دیگر کشورها هستند و باید با همکاری سازمان‌های مربوطه این افراد به کشور مبدأ عودت داده شوند.

خانم برای مادرم ماکارانی و یک قوطی رب می‌خری!!

متاسفانه متکدیان از راه‌های مختلف با احساسات مردم بازی می‌کنند. یک معلم که به تازگی فریب این بازی عجیب را خورده است، به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: من معلم مدرسه هستم. پیش از پایان فصل تحصیلی و در زمان امتحانات برای بازگردادن دخترم از مدرسه به دنبال او رفتم و پس از بازگشت برای فرزندم یک ساندویچ خریدم.

طاهره فاضل افزود: همان زمان دختر معصومی را دیدم که فقط به ساندویچ دخترم نگاه می‌کرد، به او گفتم دوست داری برای تو هم بخرم که با نگاه مظلومانه‌ای جواب رد به من داد.

این شهروند ادامه داد: کودک فوق پس از مکثی گفت که من و برادرم هوس ماکارانی کرده‌ایم، می‌شود برای مادرم ماکارانی و یک قوطی رب بخری تا برایمان ماکارانی درست کند، همان موقع اشک از چشمانم جاری شد و او را به نزدیک‌ترین سوپرمارکت برده و برایش دو بسته ماکارانی، دو قوطی رب و چند قوطی کنسور حاوی مایه ماکارانی خریدم.

فاضل بیان داشت: چند روز بعد این ماجرا را برای همکارانم در مدرسه تعریف کردم و گناه مسؤولان کرج را به گردن گرفته و گفتم که آنها هیچ کاری برای رفع این محرومیت‌ها نمی‌کنند، اما با طعنه یکی از همکارانم روبه‌رو شده و فهمیدم شگرد این کودک فریب‌کاری است.

وی گفت: همکارم تاکید داشت که این کودک با این شیوه دیگران را فریب داده است!

حضور متکدیانی از افغانستان، پاکستان و بنگلادش در البرز

در این ارتباط خبرنگار فارس در کرج با معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز گفت‌وگویی انجام داده که واقعیت‌های تازه‌ای را فاش می‌کند.

مهدی جوهری می‌گوید: طرح برخورد، جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در استان البرز با جدیت بسیار زیادی در دست پیگری است و این طرح با همکاری و تعامل دستگاه قضایی، دادگستری، استانداری، نهادهای خدمات‌رسان مانند بهزیستی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از متکدیان در استان البرز تبعه کشورهایی چون افغانستان، بنگلادش و پاکستان هستند که به صورت غیرمجاز و راه‌های غیرقانونی وارد کشورمان شده و هزینه‌های سنگینی را به ایران تحمیل می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن استان البرز، این افراد به البرز آمده و دست به تکدی‌گری و همچنین دست به اقدامات خلاف قانون دیگری می‌زنند و با این کار نظم و امنیت را مختل می‌کنند.

جوهری گفت: متاسفانه پرونده‌هایی داریم که نشان می‌دهد این افراد به صورت سازمان یافته دست به تکدی‌گری و اقدامات خلاف قانون می‌زنند و در پرونده‌های فوق با سران باندهای تبهکار برخوردهای قاطع قانونی صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر و با اجرای طرح‌ جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، متکدیان ایرانی به مراکز تحت پوشش نهادهای خدماتی مانند بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز بیان داشت: اتباع دیگر کشورها نیز با صدور حکم قضایی و از طریق دستگاه‌های اجرایی مسؤول مانند اداره کل اتباع خارجی برای بازگرداندن به کشورهای مبدأ به مرزها اعزام می‌شوند.

جوهری ادامه داد: از زمان آغاز اجرای این طرح روزانه حدود 40 متکدی خارجی از استان البرز خارج و برای انتقال به کشورهای خود به مراجع قانونی تحویل داده شده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم از اجرای طرح فوق بیشترین دستاورد را داشته باشیم، باید میان دستگا‌های مسؤول همکاری و تعامل ویژه‌ای برقرار باشد.

گزارش از: مریم ابراهیمیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار