کد خبر: ۲۵۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 05 July 2016
رضایت مندی از زندگی، از مهمترین عوامل آرامش فرد، خانواده و جامعه به شمار می رود که کسب و نهادینه کردن آن تلاش بسیاری را می طلبد تا همه ارکان جامعه از آن بهره مند شوند.
برای احساس رضایت و بهره مندی، داشتن فلان نعمت کافی نیست، بلکه انسان باید از وجود نعمت با خبر شود و از داشتن آن احساس بهره مندی کند تا لذت آن را بچشد، چه بسا نعمت هایی که وجود دارند ولی کسی از وجود آن ها خبر ندارد و یا از داشتن آن ها لذت نمی برند.
ناخشنودی بسیاری از کسانی که از زندگی خود راضی نیستند، نه به دلیل نداری و محرومیت بلکه به دلیل ناچیز شمردن و اهمیت ندادن به چیزهایی است که در اختیار آنان قرار گرفته است.
بسیاری از دشواری های زندگی مربوط به سخت گیری انسان ها است، گاهی اوقات آنقدر زندگی را سخت می گیریم که غیر قابل تحمل جلوه می کند، حال آنکه واقعیت چیز دیگری است.
زندگی آنچنان که ما می پنداریم، سخت و دشوار نیست زیرا همیشه واقعیت قابل تحمل تر است و این اغراق کردن ماست که شدت درجه دشواری را بالا می برد .
یکی از کلیدهای رضایت مندی از زندگی ، راحت گرفتن زندگی است لذا راحتی زندگی را باید از خودمان جستجو کنیم چراکه راحتی زندگی همیشه به عوامل بیرونی بستگی ندارد.
روانشناسان معتقدند برای رسیدن به یک زندگی لذت بخش باید دنیا را ناچیز شمرد و زندگی را راحت گرفت زیرا هر فردی که در زندگی احساس رضایتمندی داشته باشد ، آرامش به معنای حقیقی را در زندگی تجربه کرده است.
معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده ایران در این زمینه به ایرنا گفت: زندگی در اندیشه دینی، مزرعه آخرت و خاستگاه کمال اخروی است، گروهی به غلط دین را زندگی ستیز می دانند و گروهی به اشتباه زندگی پرست می شوند.
عبدالرضا کردی اظهار کرد: دین ، نه زندگی ستیز است و نه زندگی پرست ، بلکه زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت می داند، لذا یکی از نیازهای زندگی موفق برخورداری از رضایت مندی از زندگانی است.
وی با اشاره به اینکه کسی که از زندگی خود رضایت نداشته باشد ، امکان موفقیت در هیچ سطحی از زندگی دنیوی و اخروی را ندارد یاد آور شد: آرامش فرد و خانواده بدون رضایت مندی از زندگی حاصل نمی شود.
وی از رضایت مندی بعنوان بستر موفقیت و آرامش فرد و خانواده یاد کرد و خاطر نشان شد: هیچ انسان سالمی نیست که از هنر رضایت از زندگی برخوردار نباشد، افراد و خانواده های متعادل کسانی هستند که با زندگی خود مشکل ندارند، گاهی زندگی های مرفه از احساس رضایت از زندگی محروم اند و گاهی زندگی های ساده از رضایت از زندگی برخوردارند، کدام بهتر است : تمکن مالی یا رضایت از زندگی؟
معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده درکشور بیان کرد: اگر احساسات ما آن گونه شکل می گیرند که می اندیشیم ، می توان نتیجه گرفت که احساس رضایت مندی یا نارضایتی از زندگی، ریشه در چگونگی تفکر ما دارد لذا برای رسیدن به رضایت از زندگی باید در تفکراتمان تجدید نظر کنیم.
کردی گفت: یرای رسیدن به شادمانی و رضایت مندی فرد و خانواده ، نیازی به تهیه و تامین امکانات فراوانی نیست چون فقط با یک تغییر در تفکرات می توان به کامیابی در زندگی فردی و جمعی دست یافت.
وی راه رضایت از زندگی و شاد زیستن را درشناخت واقعیت ها و گریز از تخیلات و توهمات دانست و اظهار کرد: باید دنیا را آنگونه که هست، شناخت زیرا نگرش انسان به دنیا باید نگرشی واقع بینانه و هماهنگ با واقغیت های آن باشد.
وی بیان کرد: رضایت از زندگی هنگامی شکل می گیرد که انتظار ما از زندگی ، واقع گرایانه باشد چون اگر دنیا را با همه سختی هایی که ممکن است داشته باشد ، آن گونه که هست بشناسیم ، می توانیم به راحتی در آن زندگی کنیم.
این روانشناس در ادامه به فرمایشاتی از رسول خدا و حضرت علی (ع ) در این زمینه اشاره کرد و خاطرنشان شد: پیامبر اکرم (ص ) درباره این اصل می فرماید: ' اگر درباره دنیا آن چه را من می دانم شما هم می دانستید ، جان های شما از آن احساس راحتی می کرد.' و همچنین مولای متقیان می فرمایند: ' کسی که دنیا را بشناسد، به خاطر مصیبت های آن غمگین نمی شود.'
کردی از قناعت بعنوان کلید رضایت در زندگی نام برد و افزود: قناعت در زندگی باعث آرامش فرد و خانواده می شود به این معنا که شخص قانع برای کسب روزی تلاش می کند و به آنچه خدا روزی او کرده است بسنده می کند، از این رو نه معترض است و نه احساس ناکامی می کند به همین دلیل از زندگی خود احساس رضایت خواهد کرد.
این روانشناس تفاوت فرد قانع با فرد حریص را در نارضایتی در زندگی دانست چرا که فرد قانع در زندگی احساس آرامش دارد ولی فرد حرص از آن محروم است و در این خصوص به فرمایشی از پیامبر خدا (ص) ' آگاه باشید که برای هر کس ، روزی ای هست که به ناچار به او می رسد ، پس اگر کسی به آن راضی بتشد مایه برکت او شده و نیازهایش را فرا می گیرد و کسی که به آن راضی نباشد، مایه برکت او نشده و نیازهایش را فرا نمی گیرد.' اشاره کرد.
به گفته وی، کسی که از تقدیر الهی راضی باشد به غنا و بی نیازی واقعی دست می یابد و کسی که به آنچه دارد راضی نباشد هیچ چیز در دنیا برای او کافی نیست.
معاون پژوهشی انجمن مطالعاتی خانواده ایران در ادامه از تدبیر شایسته و رضایت در زندگی سخن گفت و یادآور شد: اندازه رضایت و موفقیت ، به اندازه مهارت در تدبیرگری در زندگانی است ، نه میزان درآمد، چون درآمد اندک همراه با حسن تدبیر بهتر از درآمد زیاد همراه با بی تدبیری است.
کردی گفت:امام علی (ع) وقتی مهارت زندگی را به فرزند خود آموزش می دهد می فرماید: ' خوب تدبیر کردن همراه با روزی به اندازه ، برای تو کار آمد تر از روزی زیاد همراه با اسراف است.'
وی یکی از ضرورت های زندگی موفق را برخورداری از مهارت تدبیرگری در زندگی ذکر کرد و خاطرنشان شد: تدبیر زندگی یعنی برنامه ریزی برای آنچه خداوند روزی انسان می کند و خداوند بر اساس حکمت و مصلحت خود روزی انسان را می رساند و این انسان است که باید آن را مدیریت کند ،به بهترین شکل ممکن مصرف کند زیرا این قانون زندگی است.
یک عضو انجمن روانشناسی ایران نیز در این زمینه به ایرنا گفت: رضایت مندی در زندگی از شاخص های مهم ارزیابی کننده سلامت و موفقیت فرد در زندگی فردی و اجتماعی است.
فرزاد رستمی به عدم مقایسه در فرآیند زندگی توسط افراد پرداخت و افزود: در ساختار روانی انسان ، مقایسه خود با دیگران که شرایط بهتری دارند یک آفت روحی و روانی محسوب می شود زیرا ما همواره درمعرض مقایسه ها و در ادامه آن قضاوت درباره خودمان هستیم که چرا دیگری پول دار است و از زندگی اش لذت می برد ولی من باید برای حقوق ناچیزم بدوم و آخرش از تفریح و لذت محروم باشم؟ یا چرا دیگری همسر و فرزندان خوبی دارد و من ندارم و ...
وی بیان کرد: چنین مقایسه هایی که دامنه آنها نهایتی برای انسان ندارد مثل سم کشنده روحیه و انرژی فرد را تحلیل می برد و چه بسا کار او را به جاهای باریک بکشانددر حالی که در مقابل چنین نگرشی می توان از این مقایسه برای افزایش انگیزه رقابت سالم و سازنده بهره برد.
وی برنامه ریزی دقیق را از دیگر نکات مهم جهت ایجاد رضایت مندی در زندگی برشمرد و اظهارکرد: زندگی بی هدف نارضایتی را در فرد افزایش می دهد زیرا اهداف می توانند بسیار ساده باشند مثل برنامه ریزی برای سفر تفریحی، وقت گذاشتن برای خانواده ، دست و پا کردن یک درآمد جدید و ...
این روانشناس البرزی گفت: کسانی که توانایی دوست داشتن را دارند ، دوست داشته می شوند چراکه دوستان خوب همانند یک ثروت در زندگی ما ارزشمند هستند که به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه در ما رضایت مندی ایجاد می کنند.
رستمی آرامش و ادب را از دیگر نکات مهم جهت ایجاد رضایت مندی در زندگی عنوان کرد و یادآورشد: پرخاشگری از نارضایتی شروع می شود و به آن نیز ختم می شود که این یک روند یک نوع آسیب اجتماعی برای فرد در محیط خانه و اجتماع است.
امیر علی کاکایی دیگر روانشناس البرزی است که ضمن اشاره به نقش مهم و تاثیر گذار رضایت مندی در زندگی با کیفیت و هدفدار افراد یک جامعه اظهار کرد: لازم است افراد یک جامعه علایق خود را مورد پیگیری قرار دهند و در این راه به آنچه موجب آرامش خاطر و لذتشان می شود اهمیت دهند.
وی بیان کرد: افراد باید در زندگی با موضوع هدیه دادن به دیگران بیگانه نباشند چراکه تهیه و اهداء آن برای فردی که هدیه می دهد و فردی که آن را دریافت می کند لذت بخش است.
وی رسیدگی به ظاهر ، اهمیت دادن به خانواده و سلامت جسم و روان را از دیگر نکات مهم در ایجاد رضایت مندی در زندگی دانست .
اسدی از مثبت اندیشی بعنوان یک نکته مهم و زیر ساختی برای احساس رضایت مندی در زندگی نام برد و یادآورشد: اگر منفی نگر هستید سعی کنید نظام فکری خود را تغییر دهید، هر چند تغییر فکر سخت است اما حداقل برای شروع می توان تلاش کرد، نکات مثبت هر واقعه ایی را دید و شناخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار