کد خبر: ۲۵۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 10 July 2016


موضوع تربیت انسان‌ها و شیوه‌های آن از جمله مباحثی است که دین اسلام به هیچ وجه به سادگی از کنار آن عبور نکرده و ابدا اجازه خودسری و تشخیص‌های بدون ملاک را در آن نداده است.
دینی که پیامبر (ص) آن علت بعثت خود را ترویج مکارم اخلاق و نه صرفا اخلاق می‌داند، یقینا نمی‌تواند به هر شیوه و تشخیص "خودآورده‌ای" بله بگوید و آن را تایید کند.

انقلاب اسلامی نیز بر این اساس که به دنبال تبیین و نشر اسلام ناب است نیز نباید به سادگی از کنار این موضوع عبور کند.
جناب آقای زائری گذشته از نظرات شاذ و عجیبی که هر از چندگاهی از خودشان صادر می‌کنند و موجب گفتگوهایی در بین دلسوزان متدین می‌شوند، این بار به بهانه تربیت آن هم برای حساس‌ترین گروه سنی دست به اقدامی زدند که اگر تعمدی باشد، معنای "اسلام اباحی‌گری" می‌دهد و اگر بدون تفکر دقیق باشد به معنای عدم شایستگی ایشان در ورود به این عرصه است.
هر چند روحیه تند و برخورد آهنین ایشان و برخی از طرفداران‌شان در برابر منتقدان، ممکن است کار انتقاد را دشوار نماید، لیکن گذشتن از کنار این موضوعات نیز خطر بیشتری به دنبال خواهد داشت.
مخفی شدن پشت نام حسینیه ارشاد انقلاب و دست زدن به رفتاری که لااقل آن خط شکنی برای اقدامات آتی ضد دین است، توجیه گر مناسبی نیست.
ایشان در نشریه ماه رمضان خود برای تبیین حجاب و محرم و نامحرم (بر اساس آنچه در اینستاگرامشان نوشته‌اند) در قالب کمیک استریپ زن را در خانه بدون حجاب و بیرون خانه با حجاب نشان داده‌اند و این را که بر سر زن حتی در آشپزخانه هم باید روسری باشد را غلط دانسته‌ان!
در اینجا چند نکته مطرح است که شاید به آنها فکر نشده و البته فکر نشدن به آنها نشان‌گر همان است که در بالا گفته شد:

- سال‌ها است برخی از سینماگران غربزده با غصه ابراز می‌کنند که مشکل‌شان در فیلم‌های ایرانی، حجاب داشتن زن در خانه است، با این نگاه پس از این ابتدا انیمیشن‌هایی ساخته خواهد شد و آرام آرام با شیوه عادی سازی به سمت فیلم‌های سینمایی با برداشتن حجاب در خانه خواهیم رفت و لابد دلیل شرعی آن هم عکس و فیلم غیر زنده در صورت نداشتن مفسده دیدنش اشکال ندارد خواهد بود، خوب است ایشان و دوستان‌شان روال فاسد شدن و به فساد کشیدن دنیا توسط هالیودی که زمانی نه چندان دور حتی سانسورچی دولتی داشت را مطالعه کنند.

- خیلی از اقدامات، ظاهر و دلیل ظاهری زیبایی دارند اما باطنی خطرناک. فراموش نکردیم در ابتدای انقلاب منافقین در مجلات خود به بهانه افشاگری، عکس‌های خاص درباریان از زن و مرد را قرار می‌دادند که با دستور شهید فاضل بهشتی به دلیل ترویج فساد جلوی آن گرفته شد.
آنچه در موضوع آقای زائری دیده نشده، این است که در تربیت کودک و نوجوان که در اوج سن تخیل و تصویر باید از تحریک ذهن پرهیز نمود و این تصویرسازی هم با عکس و فیلم اتفاق می‌افتد هم با کمیک و... ، درست این است به جای اقدامی که موجب شود ذهن تصویرساز جوان و نوجوان تحریک شده و هر زنی را که در خیابان دید به شکل خانه‌اش تصور کند، اسلوبی برای والدین جهت تبیین محرم و نامحرم تولید گردد.

- نکته دیگر اینکه اگر آقای زائری حق دارند در قالب کمیک استریپ زن را در خانه بی حجاب نشان دهند، چرا دیگران حق نداشته باشند در قالب نقاشی چهره و عکس و... نشان دهند و این خط شکنی در اباحی‌گری این عرصه را ایشان به خوبی انجام داده‌اند.

در هر صورت به نظر می‌رسد داشتن لباس روحانی و ادعای انقلابی‌گری نه تنها تقیدها و رعایت‌های دینی و اجتماعی را کم نمی‌کند ، بلکه مسئولیت‌آور نیز می‌باشد.

حسین امیدیان – کارشناس فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار