کد خبر: ۲۵۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 12 July 2016

نشریات البرز که با 6 روزنامه سراسری و استانی، 10 هفته نامه، 15 دو هفته نامه، 33 ماهنامه و چهار دو ماهنامه، 24 فصلنامه، 2 دو فصلنامه و یک سالنامه فعالیت می کنند، دارای قوت و ضعف هایی هستند که در صورت شناخت درست و رفع مشکلات آنان، ظرفیت های بالایی دارند.

فضای رسانه ای استان پویا و سرزنده است و قطعا توسعه رسانه ها در البرز به رشد و بالندگی آن کمک می کند و براساس قوانین و مقررات جاری کشور هیچ محدودیتی در خصوص تعداد نشریات در استان وجود ندارد.
هم اکنون با توجه به فعالیت نشریات متعدد در استان، با سلایق و گرایش های مختلف، فضای رسانه ای استان پویا و سرزنده است و حضور افراد با انگیزه دیگری در این عرصه نیز به افزایش پویایی و رشد آن کمک می کند.
البته استان البرز با جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر ظرفیت های بالاتری برای در اختیار داشتن نشریات متعدد دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم.
یکی از مشکلات اساسی در این مسیر اقتصاد رسانه است. با وجود استقرار بیش از 3 هزار و 500 واحد صنعتی و برخی از موسسات علمی و پژوهشی معتبر کشور در استان البرز نشریات این استان نباید از لحاظ اقتصاد رسانه دچار مشکل باشند، اما بیشتر این موسسات و صنایع مایل هستند که برنامه های تبلیغاتی خود را در اختیار نشریات و رسانه های سراسری قرار دهند.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: باید این شعار را در حوزه اقتصاد رسانه محقق کنیم و نشریات را به سمت ادارات و آگهی های دولتی سوق دهیم.
محمد طاهری افزود: در استان از ظرفیت حوزه صنعت و شهرک های صنعتی غافل هستیم و این در حالی است که خیلی از شرکت های صنعتی تولیدی تبلیغات خود را به رسانه های کشوری می دهند.
وی با اشاره به اینکه باید دید که چرا آن ها به سمت تهران می روند، اظهار داشت: یکی از دلایل آن این است که اولا خود رسانه های استان از این ظرفیت غافل هستند و همچنین صاحبان صنایع بر این باور هستند که اگر تبلیغات آنان در رسانه های سراسری منتشر شود بازدید کننده بیشتری دارد که جای ایراد دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که خیلی از رسانه های سراسری، سراسری نیستند و فقط عنوان سراسری را دارند که فقط با تیراژ پنج تا 10 هزار منتشر می شوند که در رسانه های استانی باید به آن خوب پرداخته شود.
طاهری گفت: همچنین باید صاحبان صنایع را از این واقعیت آگاه کرد که تمام کشور از نشریات مورد نظر آنان استفاده نمی کنند.
وی با تاکید بر اینکه البرز ظرفیت بسیار بالایی از لحاظ جمعیتی دارد، افزود: نشریات استانی و محلی ما تیراژ بالایی دارند که از بعضا از تیراژ بسیاری از نشریات سراسری بیشتر است و جمعیت سه میلیونی البرز می تواند ظرفیت خوبی برای صنعتگران باشد تا بتوانند تولیدات و محصولات خود را با استفاده از این ظرفیت به فروش برسانند.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز تاکید کرد: بایستی نشریات در حوزه بازاریابی در شهرک های صنعتی به صورت ویژه کار کنند و آگهی بخش خصوصی هم با چهار روزنامه استانی و یک روزنامه سراسری می تواند خوب فعال شود.
وی با بیان اینکه رسانه های استانی می توانند به خوبی در حوزه آگهی های خصوصی کار کنند، گفت: صنعتگران و مردم احساس می کنند که جایگاه نشریات سراسری بالاتر است در حالیکه نشریات استانی بایستی با بازاریابی و تبلیغات خودشان را معرفی کرده و این تبلیغات را در اختیار خود بگیرند.
وی افزود: در این میان از ظرفیت کانون های تبلیغاتی غفلت شده و این کانون های تبلیغاتی با بازاریاب های خوبی که دارند می توانند به عنوان یکی از ظرفیت ها برای نشریات استفاده شوند.
طاهری ادامه داد: به طوریکه برای کار بازاریابی برای نشریات استانی از ظرفیت بازاریاب های این کانون های تبلیغاتی استفاده شود و یا نشریات نیز بازاریاب استخدام کنند.
وی گفت: استان البرز یکی از استان های صنعتی کشور است که حدود 250 کانون تبلیغاتی نیز در این استان نیز در آن وجود دارد که این دو بخش می توانند به خوبی با هم کار کنند.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از بحث های مورد نظر که از طریق استانداری نیز پیگیری می شود و دستگاه های دولتی و رسانه ها نیز در این میان متضرر می شوند، موضوع آگهی های دولتی و ادارات است که بخش زیادی از آن ها در نشریات سراسری چاپ می شود.
وی افزود: در صورتیکه در استان البرز هم نشریات سراسری و هم استانی وجود دارد که وجود واسطه گری در این میان نقش زیادی برای سوق دادن آگهی ها به سوی تهران می شود.
طاهری تصریح کرد: اگر موضوع آگهی های دولتی و صنعتی ساماندهی شود کمک زیادی به نشریات استان می کند.
وی گفت: برای چاپ آگهی ها در نشریات، بایستی ابتدا در خواست به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شود و این ادارات آگهی ها را به سوی نشریات استانی هدایت کنندتا نگاه ها به نشریات استانی هم سوق داده شود.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: بسیاری از پورسانت و دستمزد آگهی های دولتی که در نشریات سراسری به چاپ می رسند به واسطه ها به خصوص واسطه هایی که در خود ادارات دولتی مشغول فعالیت هستند می رسد واین در حالی است که آگهی های دولتی در نشریات استانی می تواند با قیمت پایین ترین نسبت به سراسری چاپ شود.
وی اظهار داشت: با اجرای این امر، ضمن صرفه جویی در منابع دولتی، رسانه ها نیز تقویت می شوند که نمود بارز اقتصاد مقاومتی است و هم اینکه قانون رعایت می شود.
طاهری در خصوص یارانه کاغذ گفت: پرداخت این یارانه از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پس از ارزیابی نشریات منتشر شده انجام می شود و بر همان اساس یارانه پرداخت می شود.
وی رعایت ترتیب انتشار، کیفیت نشریه و تیراژ آن را از عوامل موثر در میزان پرداخت یارانه دانست.
وی اضافه کرد: رویکرد وزارت به این سمت رفته که نشریات دولتی یارانه حمایتی نگیرند و این یارانه به نشریات خصوصی تعلق بگیرد.
طاهری در سخنان پایانی خود گفت: نگاه ویژه دستگاه ها به ویژه استانداری بایستی به سمت نشریات محلی برود و دستگاه ها بعضی از نشریات را خریداری کنند تا حمایت لازم را انجام داده باشند.
محمد طاهری معاون فرهنگی مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز می گوید: موضوع نظارت بر انتشار و عملکرد مطبوعات از کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع و تا هیات نظارت بر مطبوعات ادامه دارد.
وی می افزاید: موضوع نظارت بر رعایت ترتیب انتشار مطبوعات با توجه به سامانه اعلام وصول چاپخانه توسط معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات نظارت بر مطبوعات رصد می شود.
اما فعالان رسانه ای استان نیز موضوعاتی را درباره فعالیت رسانه ای و مطبوعاتی در البرز مطرح می کنند که توجه به آنها می تواند تصویر دقیقی از وضعیت نشریات در مقابل دیدگان ما قرار دهد.
مدیرمسئول روزنامه سراسری پیام زمان یکی از مشکلات جدی در حوزه فرهنگ و نشریات استان البرز را نسبت به دیگر استان ها که سابقه ی طولانی و اصالت محلی ومردمی بومی دارند را مهاجرپذیر بودن دانست.
محمود حیدری با اشاره به اینکه اغلب مردم مرکز استان (کرج) غیربومی و مهاجر هستند، افزود: این افراد از لحاظ اصول ومبانی اجتماعی شهروند کرجی والبرزی محسوب نمی شوند و فقط ساکن استان هستند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل این افراد تعلق خاطری نیز نسبت به نشریات محلی ندارند تا از اتفاقات و اقدامات رخ داده در استان مطلع شوند.
وی گفت: در استان های دیگر مردم بومی با شناختی که از مسئولین شان دارند به تمام اتفاقات و وقایع استان خود حساس هستند در حالیکه مردم استان البرز هیچ شناختی نسبت به مسئولین ندارند به همین دلیل تعلق خاطری نیز به مسایل استان ندارند.
حیدری ادامه داد: یکی از کانال ها و مجاری ای که مردم می توانند نسبت به مسایل مثبت ومنفی استان آگاهی پیدا کنند رسانه ها بخصوص نشریات مکتوب و محلی هستند.
وی افزود: بعضی از شهرهای کوچکتر از کرج هستند که سال های زیادی است که نشریات محلی از جمله روزنامه، هفته نامه وماهنامه دارند که رونق زیادی داشته و روی آن تعصب دارند زیرا از طریق آن ها مسایل منطقه خود را دنبال می کنند.
مدیر مسئول روزنامه سراسری پیام زمان گفت: این در حالی است که احساس می شود در استان البرز اقبال مردم از روزنامه های سراسری بیشتر است و به همین طریق فروش نشریات محلی که یکی از منابع اصلی برای این نشریات است بسیار پایین است.
وی یکی دیگر از مشکلات حوزه نشریات استان البرز را موضوع آگهی ها و تبلیغات دانست و افزود: بر اساس مصوبات استانی بایستی 70 درصد آگهی های دولتی به نشریات محلی داده شود در حالیکه بعضی از دستگاه های دولتی همچون دادگستری تمام آگهی های خود را به نشریه مختص خود که حمایت نام دارد، واگذار می کنند.
حیدری با اشاره به اینکه در همه جای دنیا دولت از رسانه ها حمایت می کند، بیان داشت: تمام مسئولان استان بر این باور هستند که بایستی از واحدهای صنعتی به دلیل تولید کالا و خدمات حمایت کنند در حالیکه رسانه ها نیز تولید محتوا و به خصوص محتوای فرهنگی که مد نظر مقام معظم رهبری است، می کنند.
وی ادامه داد: به جز این، رسانه ها همچون دیگر صنایع کارآفرینی کرده و ایجاد اشتغال می کنند و تولیدات رسانه ها از حساسیت بیشتری به دلیل برخورد تولیداتش با اذهان عمومی برخوردار است.
وی گفت: به همین دلایل مسئولین استان بایستی در جهت فرهنگ سازی، شفاف سازی، اطلاع رسانی، افزایش سطح آگاهی و اطلاعات مردم در حوزه های مختلف رسانه ها را یاری رسانند.
حیدری اضافه کرد: بیشتر نشریات محلی با هزینه شخصی راه اندازی می شوند و وابستگی به هیچ ارگانی ندارند ولی مسئولین استان بدون هیچ حمایتی بر این باور هستند که این نشریات بایستی مقاصد آن ها را دنبال کنند.
این فعال حوزه رسانه همکاری و همیاری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز را از رسانه ها بسیار خوب دانست و افزود: این اداره کل بایستی دستگاه های مختلف را برای حمایت از نشریات توجیه بیشتری کند.
مدیرمسئول روزنامه سراسری پیام زمان یکی از راهکارها برای حمایت رسانه ها را سوق دادن بودجه های فرهنگی دستگاه ها را به حمایت از نشریات محلی دانست و افزود: با بسترسازی و ارتقای نشریات محلی کمک به اجرای سیاست های کلان دولت و دستگاه های استان می شود.
مدیرمسئول دوهفته نامه سپهر میهن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان استان برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از نشریات محلی به ویژه در توزیع آگهی ها و مناقصات دولتی ندارند.
محمد عزیزپور با اشاره به اینکه نشریات محلی در استان به طور کامل به فراموشی سپرده شده اند، افزود: یکی دیگر از مشکلات نشریات محلی قطع یارانه آن ها از شهریور ماه سال گذشته است که برای صاحبان این رسانه ها سئوال برانگیز شده است.
وی اظهار داشت: اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت یارانه به نشریات را منوط به بیمه ی حداقل چهار نفر کرده است که برای یک رسانه ی محلی جذب چهار نیروی بیمه ای با درآمد ناچیز بسیار سخت است.
وی نبود حمایت های بانکی از نشریات محلی را یکی دیگر از دغدغه های صاحبان این نشریات دانست و گفت: به رغم وعده های مسئولان هنوز در این زمینه اقدام عملی شاهد نیستیم.
عزیزپور ادامه داد: بیشتر نشریات محلی فاقد ساختمان و دفتر بوده و این امر سبب شده تا آن ها نتوانند به خوبی در سطح استان فعالیت داشته باشند.
وی گفت: آنچه که بیش از همه برای نشریات محلی ملال آور است حمایت همه جانبه مسئولان شهری و استانی از رسانه های سراسری و ویژه نامه های رسانه های سراسری و غیربومی است که در این زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز تاکنون نتوانسته به وظیفه ی ذاتی خود عمل کند.
مدیرمسئول روزنامه البرز فردا نیز به خبرنگار ایرنا نیز یکی از مشکلات در حوزه نشریات را عدم پرداخت به موقع یارانه نشریات از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.
محبوبه کورانی به بعضی اقدامات مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از نشریات اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات راه اندازی سامانه ی مشترکین نشریات است که نشریات با عضویت در این سامانه و معرفی مشترکین خود، کار توزیع نشریات از طریق عاملین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود.
وی بیان داشت: کار توزیع در حالی انجام می شود که هیچ گونه هزینه ای بر دوش صاحبان نشریات نمی افتد.
وی یکی دیگر از نکات مثبت در اجرای این طرح را خرید نشریات برگشتی و تاریخ گذشته از سوی وزارت دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خرید این نشریات، مبلغ مورد نظر را به نشریات عودت می داد در حالیکه باید قبل از این نشریات برگشتی را به نان خشکی ها می فروختیم.
کورانی اضافه کرد: با اجرای طرح سامانه مشترکین، وزارت فرهنگ و ارشاد ضمن توزیع نشریات، راستی آزمایی از مشترکین برای میزان رضایت از کیفیت نشریات و تحلیل محتوایی آن ها انجام می شود.
وی اظهار داشت: همچنین سنجش رضایت مردم از نحوه توزیع نشریات و توزیع به موقع آن ها یکی دیگر از موارد این راستی آزمایی است.
وی ضمن گلایه از فضای رسانه ای استان گفت: رسانه های استانی و جایگاه آن ها در استان جدی گرفته نمی شود و خبرنگاران را همچون 'پادو' می دانند که فقط بایستی در راستای سیاست های آنان و کسب رضایت آنان قلم بزنند.
وی افزود: مسئولان در برگزاری برنامه ها و مراسماتشان، جایگاهی برای خبرنگاران در نظر نمی گیرند و حتی اجازه مصاحبه و عکاسی هم نمی دهند که به نظر من به دلیل نگرانی از خودشان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار