رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، گفت: افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام «اسکیمر» اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می کنند.
کد خبر: ۲۶۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 17 July 2016
سرهنگ علیرضا آذردرخش با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته از طریق دستگاه های کارت خوان ، اظهار کرد: در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های کارت خوان، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام "اسکیمر" اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می کنند.

وی افزود: "اسکیمر" دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت های بانکی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در کارت های بانکی خام کپی رایت کرده و می تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، با توصیه به شهروندان، عنوان کرد : انجام عملیات بانکی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند ضمن اینکه رمز عبور را خود مشتری باید وارد کنند.

سرهنگ آذردرخش تاکید کرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد؛ چرا که حتی در صورت نصب "اسکیمر" بر روی دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

این مقام انتظامی ادامه داد: مدتی است استفاده از کارتخوان های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند.

سرهنگ آذردرخش یاد آور شد : کارتخوان های سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارتخوان است که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل شده و تراکنش های بانکی را با استفاده از شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS و GPRS انجام می دهد.

وی بیان کرد: در یکی از تازه ترین پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا، فرد سود جو که دارای شغل میوه فروشی سیار بوده با استفاده از دستگاه کارتخوان سیار و نصب "اسکیمر" بر روی آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکی مشتریان خود نموده و با استفاده از رمز ورود که معمولاً خود قربانی آن را در اختیار مجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانکی تعداد زیادی از هموطنان کرده است.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، اعتماد بیش از حد هموطنان را یکی از عوامل موثر در وقوع چنین کلاهبرداری دانست و افزود : اگر هموطنان عزیز در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمایند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

این مقام انتظامی، نظارت بانک مرکزی و سایر دستگاه های مرتبط، بر نحوه عملکرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان را بسیار مهم دانست و گفت: ساماندهی دارندگان دستگاه های کارتخوان می تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرایم در این حوزه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد : شهروندان حتما مراقب باشند در خرید از دست فروشان یا افرادی که دستگاه‌ های کارت خوان سایر دارند در دام" اسکیمر" نیفتند و دستگاه کارت خوان آنها چسب خورده و یا شکسته نباشد و یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، با بیان اینکه شهروندان به هیچ وجه رمز کارت خود را به فروشندگان اعلام نکنند، تاکید کرد: هموطنان عزیز خودشان رمز بانکی را در هنگام خرید وارد نمایند.

سرهنگ آذردرخش در خصوص ضرورت تغییر رمز بانکی کارت‌ها به صورت دوره‌ای ، مطرح کرد: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه سایبری است.

وی در پایان گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند. 


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار