کد خبر: ۲۶۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 27 July 2016


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح کاداستر در 22 میلیون هکتار از اراضی ملی خبرداد.

به گزارش ایرنا، مسعود منصور روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگاه آموزشی سراسری معاونین حفاظت و امور اراضی استان ها که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران، افزود: سند کاداستری بایستی برای 135 میلیون هکتار از اراضی ملی کشور تهیه شود.

وی اظهار داشت: ازاین میزان فقط حدودهشت میلیون هکتارفاقد سند هستندکه سعی می کنیم تا پایان سال جاری برای این اراضی، سند ملی آن هم به صورت کاداستر یا تک برگی با نقشه های رقومی تهیه کنیم.

وی گفت: اسناد غیرکاداستری دارای نقشه های غیررقومی هستند که همین موضوع یکی از بسترهای اساسی جعل سند و تهیه اسناد جعلی به منظور زمین خواری است.

منصور افزود: برای 125 میلیون هکتار اراضی ملی که سند تک برگی ندارند نیز با همکاری ثبت اسناد و با برنامه زمان بندی، اسناد تک برگی و نقشه های رقومی تهیه می شوند.

وی بیان داشت: همچنین برای سال جاری اجرای سند کاداستر برای 20 میلیون هکتار از اراضی دیده شده ولی شرایط اعتباری اجرای آن را با مشکل مواجه کرده است.

***جرم تعریف شده به عنوان زمین خواری نداریم

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص زمین خواری گفت: ابتدا باید زمین خواری را تعریف کنیم و آنگاه به تشریح آمار آن بپردازیم.

وی افزود: به این دلیل که زمین خواری از تخلفات پیش زمینه آن شروع می شود و به تصرف زمین ختم می شود و به عنوان مثال قطع درختان هم تخلف محسوب می شود و می تواند زمینه ای برای تصرف زمین باشد.

منصور اضافه کرد: زمین خواری را می تواند تمام تصرفات غیرمجاز و غیرکاربری همچون جعل سند، پروانه ساخت غیرمجاز نیز تعریف کرد و این تصرف غیرمجاز بیشتر در مناطقی که ویژگی خاص توریستی و آب و هوایی و یا اقتصادی داشته باشند واقع شود.

وی بیشتر این زمین خواری ها و تصرفات غیرمجاز را در استان های استراتژیک همچون البرز وتهران و یا خوش و آب و هوای شمالی دانست.

***اجرای طرح حفاظت مشارکتی با کمک مجامع محلی

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور به اجرای طرح حفاظت مشارکتی که با مجامع محلی و مردم اجرا می شود نیز اشاره کرد و گفت: این سازمان با نیروهای حفاظتی اندکی که دارد امکان کنترل و حفاظت از تمام اراضی را ندارد به طوریکه در کشور ما به ازای هر 60 هزار هکتار یک نیرو و در سطح جنگل ها برای هر 14 هزار هکتار یک نیرو وجود دارد.

وی افزود: از سال گذشته طرح حفاظت مشارکتی را اجرا کرده ایم که سال گذشته در پنج میلیون هکتار از اراضی اجرا شد که دستاورد آن عدم بروز حریق و تصرف در این اراضی بود.

منصور اضافه کرد: اجرای این طرح را در سال جاری برای 12 میلیون هکتار از اراضی هدف گذاری کرده ایم.

***هماهنگی بین دستگاه ها بهترین راه محافظت از اراضی ملی

این مسئول در ادامه به بحث حفاظت و جلوگیری از تصرف اراضی اشاره کرد و گفت: بهترین راه جلوگیری از این معضل، همکاری بین دستگاه هاست و دستگاه ها ی مختلف برای اجرای طرح هایشان در اراضی ملی هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی بیشترین تداخلات و درگیری های بین دستگاهی را با دستگاه های اجرایی همچون وزارت نیرو، صنعت و معدن، محیط زیست و راه و شهرسازی دانست.

***حفاظت بهتر از توسعه و احیا است

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص از بین بردن جنگل ها از طرفی و از طرف دیگر توسعه جنگل ها، گفت: حفاظت بهتر از توسعه و احیای این منابع است زیرا شرایطی که در جنگل های طبیعی وجود دارد در جنگل های دست کاشت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز تخریب وجود دارد، افزود: آمارهای جهانی نشان دهنده توقف تخریب جنگل ها ست و تا حدودی گذشته در حال جبران شدن است.

وی اظهار داشت: تخریب هایی که اکنون وجود دارد بعضا به دلایلی همچون عملیات عمرانی و راه سازی هاست که با همکاری های بین دستگاهی تا آنجا که بتوانیم این توسعه های عمرانی بدون تخریب منابع طبیعی انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار