کد خبر: ۲۶۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 28 July 2016


مدیر گروه فنی و ماشین‌های کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) استان البرز گفت: کشت هندوانه‌های مکعبی در استان البرز می‌تواند به تولید انبود برسد.

مرتضی ملک‌یارند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شد، آزمایش کشت و تولید هندوانه‌های مکعبی در استان البرز با موفقیت به پایان رسیده و این محصول در محیط گلخانه‌‌ای و به صورت محدود تولید شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به موفقیت آزمایش‌های انجام شده و مطابق بودن آن با آب و هوا و محیط استان البرز، این قابلیت وجود دارد که کشت هندوانه‌های مکعبی و همچنین چند وجهی را به تولید انبوه برسانیم.

مدیر گروه فنی و ماشین‌های کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) استان البرز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تولید محصول فوق با شرایط جدید چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: شاید در نحوه تولید و میزان مصرف آب بسیار زیادی که برای کشت هر هندوانه مورد نیاز است، تغییراتی زیادی حاصل نشده باشد، اما در بازاریابی این محصول و به ویژه صادرات بسیار موثر خواهد بود.

ملک‌یارند بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلات ما در صادرات محصول، نگهداری بلند مدت و همچنین بسته‌بندی است و سبزیجات و میوه‌جات تولید داخل به دلیل اینکه فناوری نگهداری بلند مدت خوبی نداریم و همچنین بسته‌بندی زیبایی برای آنها به کار نمی‌رود، در بازارهای جهانی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

وی افزود: این در حالی است که تولیدات کشاورزی ایران از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و کشورها همسایه ایران به دلیل شرایط آب و هوایی خاص از تولید این محصولات محروم هستند.

مدیر گروه فنی و ماشین‌های کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) استان البرز ادامه داد: اگر بتوانیم هندوانه‌های مکعبی را به صورت انبوه زیر کشت قرار دهیم، در زمان انبار کردن و صادرات آن جای بسیار کمتری گرفته و به همین دلیل هزینه‌های حمل و نقل را برای تولید کننده و صادر کننده کاهش می‌دهد.

ملک‌یارند اظهار داشت: از سوی دیگر هندوانه‌های فعلی دارای شکل بیضی‌ مانند هستند و انبار کردن آنها نیاز به جای بسیاری دارد. ضمن اینکه با چیدن آنها بر روی یکدیگر، موجب می‌شود که هوای بسیاری در میان هندوانه‌ها جریان داشته و این هوای موجود نیازمند مصرف انرژی زیاد برای خنک‌ نگاه داشتن انبار است.

وی تصریح کرد: بنابراین تولید هندوانه‌های مکعبی موجب کاهش هزینه نگهداری و حمل و نقل می‌شود و به سود تولیدکننده خواهد بود، ضمن اینکه به دلیل شکل خاص خود به طور قطع در بازار مشتری‌های بیشتری خواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار