کد خبر: ۲۶۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 31 July 2016


پدیده قاچاق، هزینه های زیادی را به بدنه اقتصادی کشور تحمیل می کند، از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات صنعتی داخلی می شود و مانعی اساسی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

استان البرزسی و یکمین استان کشور است ونزدیک ترین استان به لحاظ مسافت و زمان به پایتخت کشور محسوب می شود.

استان البرز به دلیل واقع شدن بر سر راه ترانزیت 16 استان غربی و شمالی کشور به شهر تهران و استان های مرکزی به عنوان چهارراه غرب و شمال کشور شناخته می شود این استان از شرق و جنوب به استان تهران و استان مرکزی، از شمال به استان مازندران و از غرب به استان قزوین محدود می شود.

این موقعیت موجب شکل گیری گذرگاه ترانزیت کشورهای شمال غربی وغرب مانند ارمنستان، گرجستان، ترکیه وعراق و... به داخل کشور و کشورهای شرق و بالعکس شده که خود بیان گر بستری مناسب برای گروه ها و افراد سود جو خصوصاً قاچاقچیان کالا است.

به لحاظ ساختار جمعیتی، البرز استانی مهاجر پذیر است به طوریکه جمعیت این استان در طی 4 دهه بیش از 40 برابر افزایش داشته است. 83 درصد جمعیت استان را افراد غیر بومی و مهاجر تشکیل می دهند.

با این حساب می توان مدعی شد، مبارزه با قاچاق، یکی از مهم ترین الزامات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در سالی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده است.

یکی از موانع مهم در شکوفایی هر کشوری موضوعات مرتبط با قاچاق کالا و کالای قاچاق است که با این پدیده شوم باید به طور جدی مقابله کرد.

با توجه به نام گذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مبارزه با جرائم اقتصادی در زمینه کالای قاچاق و قاچاق کالا مهمترین اولویت برای تحقق این مطالبه عمومی باشد.

در این زمینه برنامه ریزی برای شناسایی محورهای ورودی و نیز در بحث بازار، همکاری با سایر دستگاه های مربوطه برای کنترل قاچاق و تقویت حوزه اقتصاد مقاومتی را به صورت ویژه دنبال کرد.

سردار بخشعلی کامرانی صالح رئیس پلیس استان البرز ازکشف حدود 150 میلیاردریال انواع کالای قاچاق از ابتدای سال جاری دراین استان خبرداد و گفت که در این زمینه تاکنون 111متهم دستگیر شدند و این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش کشف بوده است.

وی اضافه کرد: این کالاهای قاچاق شامل مواد دخانی ، فرآورده های نفتی ، دارو، برنج خارجی ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، لوازم خانگی ، انواع پوشاک و پارچه و غیره است .

سردار کامرانی صالح خاطرنشان کرد: دراین مدت نیز 86دستگاه خودرو کهم حامل کالای قاچاق بود توقیف و 49 فقره پرونده بالای 100 میلیون ریال و 10 فقره پرونده بالای یک میلیاردریال و 2 فقره پرونده بالای پنج میلیاردریال تشکیل شده است .

وی گفت : برای مقابله به قاچاق کالا نیاز به عزم جدی است که ظرفیت های اصناف برای کاهش جرم درجامعه نقش بسزایی دارد.

سردار کامرانی صالح با بیان این که امروز یکی از ابعاد جهادی جامعه ما موضوع رفع مشکل بیکاری است و اصناف می توانند در زمینه کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نقش آفرین باشند، عنوان کرد: کالای قاچاق، اقتصاد و بازار را تحت الشعاع قرار می دهد و در زمینه مبارزه با کالای قاچاق عزم ملی و فرهنگ سازی و مشارکت گسترده مردم لازم است.

وی با بیان اینکه هماهنگی های مناسبی در زمینه نظارت با مشارکت مجامع امور صنفی در حال انجام است، خاطرنشان کرد : گام های موثر و اقدامات خوبی برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد که قصد تخریب چهره اصناف را داشتند در استان صورت گرفته است.

علی اکبر زارعی نژاد دبیر هماهنگی برنامه ریزی و نظارت کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز البرز نیز گفت: ظرفیت محیطی و توان طبیعی و مزیت های اقتصادی استان البرز بسیار زیاد است.

صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، بنگاه های زود بازده، بنگاه های اقتصادی، تعاونی ها از جمله ظرفیت های این استان است. اما عمده ترین آن را می توان در دو بخش صنعت و کشاورزی شاهد بود.

استفاده از بازار تقاضای سه میلیون نفری استان و موقعیت استراتژیک که بعنوان بهترین گذرگاه قاچاق کالا برای بارگیری و توزیع آن در بازار پایتخت و درون استان تلقی می شود

بیانگر آن است که استان البرز در دو حوزه در معرض فعالیت قاچاقچیان قرار دارد.

مقایسه آمارهای دریافتی از دستگاه های عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز استان البرز بیانگرآن است که این کمیسیون ودستگاه های عضو آن عزم جدی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای تبییت این مسئله موضوع قاچاق کالا در این استان را از دو جنبه سلبی و ایجابی پیگیری می کنیم.

دبیر هماهنگی برنامه ریزی و نظارت کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز البرز تاکید کرد: فعالیت های فرهنگی در اولویت کاری کارگروه فرهنگی این کمیسیون با سه مولفه ی شناسایی مخاطب، رسانه و محتوا بوده که همچنان ادامه دارد.

به عنوان نمونه اقدامات صورت پذیرفته از سوی مرکز رسانه های استان البرز در پوشش اخبار کشفیات و برنامه های اقتصادی تولیدی با موضوع قاچاق کالا وارز است که تولید و از رسانه ها منتشر می شود. ما این جنبه را سلبی نامیده ایم .

اما از منظر ایجابی حوزه کشفیات کالاهای هدف نظیر اسباب بازی،البسه، برنج، چای، دارو، پارچه، سیگار، کود شیمیایی، کیف، طلاومصنوعات،کفش،گوشی تلفن همراه،لوازم آرایشی و بهداشتی، موادغذایی، بنزین، نفت، نفت سفید، نفت کوره، لوازم خانگی واقلام ممنوعه مشروبات الکی، تجهیزات دریافت از ماهواره، آثارسمعی وبصری مبتذل ومستهجن، اموال فرهنگی و تاریخی، آلات و وسایل قمار مطرح است.

زارعی ن‍ژاد گفت: مقایسه آمارهای سه ماهه اول سال های 94-95 بیانگر رشد207 درصدی و میزان کشفیات سه ماهه اول سال 95 برابر است با 81.4 درصد از کل کشفیات سال 94 در این حوزه به لحاظ ارزش ریالی است. و این بیانگرکار اطلاعاتی و عملیاتی بی وقفه واستوار بر سه اصل صحت، دقت و سرعت توسط دستگاه های عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز استان البرزمی باشد. لازم به ذکر است البرز گذرگاه به سمت تهران است در پوشاک تا حدودی محل توزیع بوده ولی عمده اش تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار