کد خبر: ۲۷۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 06 August 2016

آگاهی رسانی و گسترش دانایی و علم از ماموریت های اصلی انبیاء الهی بوده و تلاشی مقدس به شمار می رود و در جامعه امروز خبرنگاران در کسوت فعالیت رسانه ای در حقیقت مجاهدان آگاه سازی و بصیرت افزایی در جامعه محسوب می شوند.
فعالیت رسانه ای و شغل خبرنگاری دارای دو وجه متفاوت می تواند باشد. نخستین وجه آن همان شغل انبیاء الهی و تلاش مقدس برای افزایش آگاهی و دانش مردم و بیان حقایق جامعه است و در وجه دیگر و در صورتی که فعال رسانه ای جایگاه خود را به درستی نشناسد، در خدمت اهداف غیرمتعارف قرار می گیرد و به جای آگاه سازی مردم به سمت گمراه کردن آنان پیش می رود.
خبرنگاران علاوه بر این می توانند با ارتقاء زبان تفاهم ملی و دفاع از ارزش های دینی و ملی زمینه همگرایی بیشتر در کشور را فراهم آورده و زمینه ساز تامین مصالح مردم و نظام باشند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری درباره رسالت خبرنگاری، می گوید: مصلحت این است که رسانه ملی و رسانه های وابسته به نهادهای حکومتی، دولت و تریبون های رسمی دور از انگیزه های سیاسی و عملیات روانی باشند.
خبرنگاران به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای افکار عمومی می توانند با دقت نظر در موضوعات و مسائل در حوزه های مختلف، به ریشه یابی آنها بپردازند و جامعه را به سمت اصلاح و تکامل سوق دهند و در این صورت است که توانسته اند به رسالت اصلی خود عمل کنند.
رسانه ها در نظام اسلامی علاوه بر رسالت های معمول که بر عهده دارند، به عنوان رزمندگان دفاع از مظلومان جهان در مقابل رسانه های پرتعداد غربی و غول های رسانه ای که اهداف آنان فراهم آوردن زمینه سلطه بر ملت ها تعریف شده است، قرار دارند و در مصاف با اینگونه رسانه ها باید از هویت اسلامی و انسانی حراست کنند.
خبرنگاران همچنین وظیفه حراست از اندیشه متعالی و مترقی اسلامی مبنی بر لزوم گسترش عدالت و صلح در جهان را نیز عهده دار هستند که رسالتی جهانی محسوب می شود.
حضرت امیر مومنان علی (ع) نیز نمودار عزت یا ذلت فرد را نوشته های او دانسته و می فرمایند: نوشته ‏های شخص، تابلوی نمایان عقل و خرد و نشانگر فضل ‏و دانش اوست.(غرر الحکم،ص 49)‏ و خبرنگاران با دارا بودن این خردناب می توانند آن را با اطلاع رسانی دقیق در جامعه گسترش دهند.
سید حمید طهائی استاندار البرز در این باره می گوید: پیام آوران عرصه رسانه، راویان رویدادها و طلایه داران راستین خبر در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مسیر اعتدال را با مشعل فروزان روشنگری و چشمانی باز و زبانی گویا پیموده؛ با واژگان سازی برآمده از حقایق، آگاهی بخشی به جامعه را پیشه خود دارند.
وی می افزاید: تاریخ نگاران زمانه، از مجرای اطلاعات دقیق و وثیق، تصویر عینی واقعیت ها را ثبت کرده و همسو با وجدان اخلاقی، شرافت حرفه ای و احترام به حقوق فردی و حفظ حریم و شوؤن انسانی اهتمام می ورزند.
طهائی خاطرنشان می کند: خبرنگاران و قلم نگاران قاصدان و بذر نشانان صداقت و صراحت اند که واژگان را هنرمندانه کاشته و درخت امید را به بار می نشانند.
استاندار البرز می افزاید: دولت یازدهم برخواسته از روح تدبیر و امیدآفرینی بر مدار اعتدال، اعتماد و ارتباط دو سویه با رسانه ها را مشی خود قرار داده و تداوم بخش این حرکت پویا و بالنده خواهد بود؛ در این راستا همت والای خبرنگاران در انعکاس اخبار و اطلاعات سازمان های دولتی و بیان مشکلات مردم و واقعیت های جامعه امری ارزشمند و رسالتی بس سترگ است.
نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج نیز با گرامیداشت فرا رسیدن 17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در مزارشریف افغانستان، گفت: حرفه خبرنگاری در جامعه اسلامی دارای جایگاه ارزشمند است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود:خبرو خبرنگار در جوامع مختلف دارای ویژگی ها و جایگاه خاصی است، اما در کشورما که خبرنگار برای انجام رسالت سنگین حرفه اش از جانش همانند شهید صارمی می گذرد، ارزشمند است.
وی از رسانه های خبری به عنوان ابزار قدرت، تربیت و اصلاح، مطالبه گری حقوق مردم، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان یاد کرد و یادآور شد: خبرنگاران در ایران اسلامی زمانی باید نگاه منصفانه به موضوعات مختلف داشته باشند زیرا برای بکار بردن هر کلمه مسئول هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار