کد خبر: ۲۷۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ 09 August 2016


استان البرز با جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر تنها از 3 هزار و 150 صندلی سینما یعنی تقریبا به ازای هر یکهزار نفر یک صندلی برخوردار است و افزایش تعداد سالن های سینما به عنوان یکی از نیازهای فرهنگی و هنری امروز استان البرز به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، استانداردی که برای تعداد صندلی های سینما متناسب با جمعیت مطرح می شود، به ازای هر 100 یک صندلی است که در استان البرز این رقم هر یکهزار نفر یک صندلی سینما است.

با فعالیت هایی که در زمینه افزایش سالن های سینما صورت گرفته هم اکنون تعداد صندلی های سینما استان از 2200 صندلی به حدود سه هزار و 150 صندلی، افزایش یافته است.

سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر تکنولوژی است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست.

برغم افزایش روزافزون جمعیت و به خصوص مهاجرت های بی رویه ای که به استان البرز صورت می گیرد ولی از لحاظ افزایش زیرساخت ها به خصوص زیرساخت های فرهنگی هنری با کمبودهای زیادی روبرو هستیم.

مراکز سینمایی، جزء کانون های فرهنگی تاثیرگذار بر فرهنگ اجتماعی در کشور به شمار می آیند، با این حال برای توسعه این صنعت در مناطق محروم تا کنون اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

کمبود سالن استاندارد، یکی از معضلات اصلی سینمای کشور است. با توجه به استقبال خوبی که از سینماها در یکی دو سال اخیر صورت گرفته و فیلم های سینمایی با اقبال مردم مواجه شده، برای پویایی سینمای کشور بحث مخاطب شناسی و عرضه فیلم های مناسب تر و احداث سالن های سینما با استاندارد روز جهان ضروری است.

سینما به عنوان یکی از ابزارهای هنری و فرهنگی می تواند در زمینه فرهنگ سازی، انتقال مفاهیم ارزشی و پیام انقلاب و همچنین راه کاری برای مقابله با آسیب های اجتماعی به کار گرفته شود به طوریکه سینما ابزاری خوب و مناسب با ظرفیت بالا برای انتقال فرهنگ و هنر است.

مدیر سینما ساویز کرج به خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت سینماها و استقبال از سینماهای استان گفت: خوشبختانه در سال های اخیر به دلیل ساخت چند فیلم خوب، شاهد وضعیت خیلی بهتری پیدا کرده در حالیکه در سال های قبل از آن اجازه ساخت فیلم خوب را نمی دادند و سینماها در حال ورشکست شدن بودند ولی امسال با وضع خیلی بهتری روبرو هستیم.

مهدی تیغ بخش یکی از معضلات سینماها در همه جای کشور و همچنین البرز افزود: اکثر سینماهای ایران قدیمی و فرسوده هستند و شهرداری در تهران پس از رونق سینماها در این یکی دوساله کار خوبی را پیش گرفته به طوریکه شروع به ساخت سینما بخصوص به صورت پردیس کرده است.

وی اظهار داشت: اگر این روند حمایت از ساخت فیلم خوب ادامه یابد شاهد رونق بیشتر و افزایش بیشتر سینماها خواهیم بود ولی اگر دوباره مثل گذشته جلوی آن گرفته شود باز هم شاهد رکود سینماها خواهیم بود.

وی یکی از دلایل استقبال مردم از سینماها را تبلیغات از سوی ماهواره ها و شبکه های خارجی دانست و گفت: به دلیل استفاده بیشتر مردم از ماهواره ها، شبکه های فارسی زبان خارجی اقدام به تبلیغ فیلم های سینمای ایران می کنند که دلیلی برای استقبال مردم از سینماها شده است.

تیغ بخش با اشاره به فرسوده بودن بیشتر سینماها افزود: موسسه سینماشهر که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از زمان فعال شدن اقدام به بازسازی سینماها می کند که اقدامی مثبت برای تغییر زیرساختی در سینماها و جلب تماشاگران است.

در این بخش نیز به وضعیت سینمای استان از نگاه تولید فیلم و حمایت از آن به عنوان عنصر اصلی در سینماها می پردازیم که رئیس انجمن سینمای جوان استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن که زیر نظر سازمان سینمایی فعالیت می کند که بیشتر فعالیتش در حوزه برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت فیلم سازی برای علاقمندان به ورود به بدنه حرفه ای سینما است.

محمدحسین عابدی یکی دیگر از فعالیت های این انجمن را حمایت از تولید فیلم کوتاه برای حضور در فستیوال های داخلی و خارجی دانست و افزود: در همه جای دنیا سینمای مستقل فیلم کوتاه وجود دارد ولی در ایران این سینماها وجود ندارد.

وی یکی از مشکلات در حوزه فیلم سازی در استان را حتی پس از تشکیل استان البرز وابستگی این استان به تهران عنوان کرد و اظهار داشت: فیلم سازان کرجی برای دریافت مجوز فیلمبرداری از سطح شهر بایستی به ناجی هنر (وابسته به نیروی انتظامی) در تهران مراجعه کنند و سپس آنان به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی البرز برای فیلمبرداری مکاتبه می کنند.

وی ادامه داد: در حالیکه در دیگر استان ها تمام کارها در خود استان انجام می شود .

عابدی یکی دیگر از مشکلات در عرصه فیلم سازی را حمایت های ملی دانست که از طرف ارگان های دولتی به خصوص فرهنگ و ارشاد باید انجام شود و گفت: علیرغم تعامل خوبی که ما با این حوزه داریم ولی آن ها حمایت بخصوص مالی از فیلم سازان نمی کنند.

وی افزود: به طوریکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله بودجه ای برای انجمن سینمای هر استان در نظر می گیرد ولی تا کنون هیچ رقم مالی در جهت تولید فیلم از سوی ارشاد به این انجمن اختصاص نیافته است.

وی یکی دیگر از مشکلات را انعکاس کمرنگ فعالیت های این انجمن و موفقیت های فیلم سازان استان دانست و اظهار داشت: خیلی از فیلم های سینماگران استان در فستیوال های جهانی و کشوری حائز رتبه می شود ولی از لحاظ خبری هیچ انعکاسی نمی یابد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در خصوص وضعیت سینماهای استان گفت: در حال حاضر شش سینما با نام های ساویز، سپنتا، هجرت، سعید، فردیس و پرشین درالبرز فعالیت دارند که سینما ساویز و سینما پرشین مطرح ترین آنها هستند.

ابراهیم شریفی افزود: سینما پرشین و ساویز علاوه بر موقعیت مناسب جغرافیایی از امکانات و تجهیزات به روز نیز برخوردار هستند و همین باعث شده مخاطبان زیادی را جذب کنند.

این مسئول یادآورشد: سینما سپهر و هجرت به دلیل موقعیت نامناسب جغرافیایی مخاطبان چندانی ندارند و فیلم های آنان اغلب با استقبال زیادی مواجه نمی شود.

وی توضیح داد: همچنین سینما سعید که در شاهین ویلای کرج واقع شده نیز سالیان سال است که تعطیل بوده و فیلمی درآن اکران نمی شود.

شریفی گفت: تا قبل از یک دو سال اخیر علیرغم پتانسیل بالای جمعیتی استان شرایط خوبی را در تعداد صندلی های استان البرز شاهد نبودیم به طوریکه حداکثر 2200 صندلی را در کل استان داشتیم.

وی ادامه داد: با سیاست های سازمان سینمایی و با پیگیری هایی که فرهنگ و ارشاد استان داشته در یکی دو سال اخیر داشت شاهد افزایش صندلی های سینمایی در استان بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه بحث احداث سینما یکسری مشکلات خاص و هزینه های زیادی را طلب می کند، افزود: به همین منظور فرهنگ و ارشاد با استفاده از تعدادی از فضاهای فرهنگی خود همچون فرهنگسراها در دو شهرستان محمدشهر و ساوجبلاغ اقدام به تجهیز سالن های این فرهنگسراها به دستگاه پخش فیلم در مجموع به ظرفیت 250 صندلی کرده است.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: علاوه بر این در منطقه بزرگ مهرشهر سینما پرشین به بهره برداری رسید و نزدیک به 600 صندلی به ظرفیت صندلی ها افزوده شد که با توجه به گستردگی این منطقه این نیاز را داشتیم.

وی اظهار داشت: بعضی از شهرستان ها نظیر شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد یا اشتهارد با جمعیت زیادی روبرو است که با طرحی که سازمان سینمایی داد پنج شهرستان را که واجد شرایط بودند یعنی طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ و شهرهایی مثل محمدشهر و ماهدشت پتانسیل سینما را داشتند را به سالن های سینما مجهز کرده یا می کند.

شریفی اضافه کرد: علیرغم این افزایش صندلی ها بازهم احساس بر کمبود صندلی بود که با پیگیری های انجام شده مجموعه فرهنگی در پارک چمران کرج نیز تجهیز شد و با هماهنگی با سازمان سینمایی حدود 400 صندلی دیگر از این مجموعه به مجموعه صندلی های سینمایی استان به زودی افزوده می شود.

وی تصریح کرد: اتفاق خوبی افتاد و طی این دو سال توانستیم مجموعه ی بسیار خوبی به ظرفیت سالن های استان البرز اضافه کنیم ضمن اینکه در ادامه برنامه هایمان طرح جدیدی سازمان سینمایی به استان ها پیشنهاد داده تحت عنوان 'سینما سیار' که این سینما برای طالقان و اشتهارد که از مرکز استان بعد مسافت دارند راه اندازی می شود.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: تا آخر سال جاری این سینما به مجموعه سینماها اضافه شود که کار آن خیلی راحت تر است و فقط مهم خرید دستگاه است که دستگاه با پیگیری هایی که خواهد شد آن دستگاه خریداری شود برای این دو شهرستان که در سالن های موجود این شهرستان ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در نظر آباد و طالقان سینما نداریم، افزود: با همتی که هست در بخش خصوصی و دولتی تا آخر سال تمام تلاشمان را می کنیم که این سه شهرستان به مجموعه سینمایی استان اضافه شود.

وی اضافه کرد: همچنین یک سینمای نیمه تمام در شهر کرج داریم تحت عنوان سینما سپنتا که ظرفیت بسیار خوبی دارد ولی متاسفانه یکسری بدیهی ها دارد که پیگیری های توسط ارشاد، استانداری و فرمانداری کرج انجام شده که در صورتیکه تامین اعتبار مجددی برای این سینما شود، سینما سپنتا هم ظرفیت بسیار خوبی دارد با دو سالن و 600 صندلی و دو سالن آمفی تئاتر دارد.

وی به جانمایی نامناسب بعضی از سینماها اشاره کرد و گفت: جانمایی بعضی از سینماها در استان مثل سینما سپهر در شهرک وحدت فردیس خوب انجام نشده است که امیدواریم با تبلیغات بتوانیم سینما را در منطقه معرفی کرده و مخاطبان را به سمت آن گسیل کنیم.

شریفی افزود:سینما هجرت که زیرمجموعه حوزه هنری است نیز مقداری از بحث مکان جزو قدیمی ترین سینماهای کرج و در میدان کرج واقع است که به احتمال زیاد به خیابان بهشتی نقل مکان می کند و امیدواریم با این اتفاق از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
kamran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
بیش از هر چیز به احداث چند بیمارستان مجهز نیاز است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار