پارک تاجیکستان که در منطقه دو شهرداری کرج واقع شده است بیست و چهارم مهرماه سال ۹۰ با حضور مسئولان استانی و شهری به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۲۷۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 13 August 2016
به گزارش تابناک – البرز: طی روزهای اخیر شایعه واگذاری بخشی از زمین پارک تاجیکستان به یک مالک خصوصی به عنوان زمین معوض در فضای مجازی سر و صدای زیادی را ایجاد کرد.
در همین رابطه خبرگزاری مهر روز گذشته گزارشی را همراه با فیلم و عکس منتشر کرد و نوشت: شهروندان کرجی در پی صدور مجوز مالکیت و خاکبرداری پارکی در کرج به عنوان زمین معوض به مالک خصوصی توسط شهرداری، تجمعی اعتراضی تشکیل دادند.
در این گزارش آمده است: صبح چهارشنبه بیستم مردادماه جاری با انتشار گزارشی با عنوان «تخریب پارک تاجیکستان توسط شهرداری کرج/ جولان بولدزرها در پارک» در خبرگزاری مهر که با واکنش های مختلفی همراه بود، موضوع واگذاری بخشی از پارک تاجیکستان به ازای زمین معوض و تخریب بخشی از این پارک مطرح شد.
پارک تاجیکستان که در منطقه دو شهرداری کرج واقع شده است بیست و چهارم مهرماه سال ۹۰ با حضور مسئولان استانی و شهری به بهره برداری رسید رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج در تاریخ بیست و یکم اردیبهشت سال ۱۳۹۰ از نامگذاری بوستانی به نام کشور تاجیکستان در شهرستان کرج خبر داده بود. گفتنی است در همان سال ها به بهانه عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی کرج با تاجیکستان فاز دوم توسعه پارک مذکور با نام پارک تاجیکستان کلید خورد.
هفته گذشته شهرداری کرج در اقدامی بی سابقه و عجیب مجوز مالکیت و خاکبرداری بخشی از پارک تاجیکستان به عنوان زمین معوض به مالک خصوصی را صادر کرد مجوزی که تخریب فضای سبز محله اصفهانی ها را به همراه داشت و در چشم بر هم زدنی بولدزرها به جان پارک افتادند.
خبر تخریب بخشی از پارک تاجیکستان با واکنش تند شهروندان کرجی مواجه شده است به طوری که بسیاری از کاربران اجتماعی با تشکیل کمپینی در فضای مجازی سعی بر نجات پارک دارند.
عصر چهارشنبه بیستم مردادماه جاری بسیاری از شهروندان کرجی با تجمع مقابل پارک تاجیکستان خواستار ورود مسئولان و متولیان امر برای جلوگیری از تخریب و نجات پارک شدند.
موضوع مهمی که از سوی معترضان به تخریب بخشی از پارک تاجیکستان مطرح می شود این است که چرا منافع شخصی به حقوق بیت المال و شهروندی ترجیح داده شده است.
بسیاری از شهروندان معترض در گفتگو با خبرنگار مهر مدعی بودند که در موضوع واگذاری زمین معوض و تخریب بخشی از پارک تاجیکستان پای یک دانه درشت در میان است.
در ادامه باید گفت؛ جاذبه های اقتصادی و اجرای پروژه عمرانی باعث از میان رفتن باغات و اراضی کشاورزی در کلان‌شهر کرج شده است و گرایش به این جاذبه ها باعث شده این کلان‌شهر جوان به سرعت پیر شود متاسفانه نتیجه گرایش به جاذبه های اقتصادی بدون در نظر گرفتن محیط زیست جز از بین رفتن فضای سبز چیزی در بر نداشته است.
این واقعیت تلخ همگان را می آزارد، که در کرج قیمت یک متر زمین خیلی بیشتر از میزان حقوق چند ماه شهروندان است به طوری که خیلی ها حاضرند به جای چند سال کار کردن، چند اصله درخت را از ریشه بیرون آورده و با فروش زمین به ثروت دست پیدا کنند بدون توجه به اینکه درختان سرمایه هر شهری محسوب می شوند.
از این قبیل اقدامات یعنی سَربُری درختان به بهانه ساختن پارکینگ، مجتمع های تجاری و مسکونی زیاد رخ داده و نتیجه اش از میان رفتن چهره باغشهری کرج است."
بلافاصله پس از این گزارش، علی ترکاشوند شهردار کرج در گفت‌وگویی که پایگاه مدیریت شهری منتشر کرده، گفته است: تمامی اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها را مبنی بر تخریب قسمتی از پارک تاجیکستان تکذیب کرد و  اظهار داشت: هیچگونه تخریب یا تجاوزی به پارک صورت نگرفته است.
شهردار کرج با تاکید بر اینکه این دستگاه به هیچ عنوان اجازه تخریب در پارک تاجیکستان را نخواهد داد بیان کرد: این در حالی است که با توجه به اهمیت فضای سبز مذکور، شهرداری این کلانشهر در سال 1394 چندین قطعه با مساحت قابل توجه را در جنوب پارک با کاربری فضای سبز تملک کرده است.
ترکاشوند خاطر نشان کرد: چند قطعه خریداری شده به منظور افزایش مساحت و محدوده پارک تاجیکستان پس از تامین اعتبارات لازم برای عملیات مذکور مورد بهره برداری قرار می گیرند تا این فضای سبز از تجهیزات و امکانات بیشتری برخوردار شود.
این مسئول ارشد شهری یادآور شد: در رابطه با ادعای تخریب در پارک تاجیکستان، شهروندان باید آگاه باشند که  قطعه در حال ساخت در ضلع غربی پارک به مساحت 272/54 متر مربع برابر صورتجلسه تفکیک فوق الذکر با کاربری تجاری مسکونی هیچگونه ارتباطی به محدوده پارک نداشته است.
وی اضافه کرد: این قطعه به عنوان معوض بابت طرح عمرانی شهرداری کرج طی سنوات گذشته واگذار شده است و مالک تاکنون مراحل قانونی را طی و با توجه به کاربری ملک و عدم وجود هر گونه درخت در محدوده، اقدام به گودبرداری کرده است.
شهردار ایران کوچک در پایان تصریح کرد: در قطعه زمین نامبرده هیچ گونه درخت وفضای سبزی وجود نداشته است و تخریب فضای سبز و قطع درختان در اطراف پارک تاجیکستان شایعه ای بیش نیست و هیچ شالوده و اساس مستحکم و درستی ندارد.
این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب کرج اعلام کرد:: منتظر پاسخ کتبی شهردار کرج در زمینه پارک تاجیکستان هستیم و در این زمینه ورود کرده و دستوراتی نیز داده شده است.
حاجی‌رضا شاکرمی در گفت و‌گو با خبرگزاری تسنیم در مورد آخرین وضعیت پیگیری ادعای تخریب در پارک تاجیکستان و اقدامات مدعی‌العموم در این زمینه اظهار داشت: نامه‌ای به‌عنوان دادستان نوشته شده که شهرداری در حال تخریب پارک است.
وی افزود: نامه‌ای به شهردار کرج در این زمینه نوشتم و از شهردار کرج توضیح جزئیات این موضوع را خواسته‌ام.
دادستان عمومی و انقلاب کرج بیان کرد: منتظر پاسخ کتبی شهردار کرج در این زمینه هستیم و در این زمینه ورود کرده و دستوراتی نیز داده شده است.
شاکرمی با بیان اینکه درخواست گزارش در این زمینه را کرده‌ام و منتظر گزارش هستم، گفت: در صورتی که حقوق مردم و دولت تضییع شده باشد دادستانی ورود می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار