علیرغم هشداردها و وعده‌های مسئولان
متاسفانه این نیروگاه در فصل سرما از سوخت مازوت استفاده کرده و مردم ساکن شهرستان فردیس نیز بدون اینکه هیچ اطلاعی از موضوع داشته باشند، از این هوا استشمام می کنند.
کد خبر: ۲۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 27 April 2015
به گزارش تابناک – البرز: دومین کارگروه استانی مقابله با آلودگی هوا در آبان ماه سال گذشته به ریاست سید حمید طهایی برگزار شد.
دستور اصلی جلسه فوق مربوط به وضعیت آلاینده نیروگاه شهید منتظر قائم بود. مجموعه نیروگاه سیکل ترکیبی شهید منتظرقائم در کیلومتر ۷ جاده کرج به ملارد و در محدوده شهرستان فردیس قرار داشته و فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰  آغاز کرده است.
این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید ۶۲۵٫۲ مگاوات است که با ۴ واحد بخاری ۱۵۶٫۳ مگاواتینی فعالیت دارد.
استفاده از سوخت مازوت و عدم رعایت شعاع ۳ کیلومتر در این نیروگاه، اصلی ترین موضوعاتی است که موجب شده تا نام نیروگاه منتظرقائم در صدر جدول نیروگاه های آلاینده بشمار  رود.
در جلسه فوق بحث و تبادل نظر پیرامون توقف فعالیت و یا تغییر سوخت اولیه این نیروگاه انجام و در نهایت مقرر شد که استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه متوقف و پایش مستمر آلاینده های این نیروگاه انجام شود.
آلاینده بودن این نیروگاه سال‌ها مورد اعتراض مردم و مسئولان استان البرز قرار داشته است.
از جمله آنکه در دی ماه سال گذشته فاطمه اسکندری یکی از اعضای شورای شهر کرج به صراحت گفت: این نیروگاه در فصل سرما به دلیل کاهش افت گاز از سوخت مازوت استفاده می کند که این سوخت آلودگی های بسیاری را وارد محیط زیست کرده و متاسفانه مردم شهرستان فردیس هم بدون اینکه هیچ اطلاعی داشته باشند از این هوا استفاده می کنند.
از سوی دیگر سال‌ها است که مسئولان وعده می‌دهند که آلاینده بودن نیروگاه منتظر قائم اصلاح می‌شود.
به عنوان نمونه در اواسط سال 92 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج از تجهیز نیروگاه منتظر قائم فردیس به سیستم پایش لحظه ای خبر داده و گفته بود: با استفاده از اين سيستم می توان به صورت لحظه‌ای از وضعيت آلايندگی واحدهای بزرگ صنعتی، توليدی آگاه شد و ديگر نيازی به مراجعه مستقيم كارشناسان به واحدها و اندازه ‌گيری خروجی آنها نخواهد بود.
این هشداردها و وعده‌ها تاکنون منجر به اصلاح آلاینده بودن نیروگاه فوق نشده است.
به تازگی نیز رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردیس اعلام کرد که : فعالیت زراعی اراضی کشاورزی نیروگاه منتظر قائم ممنوع شد.
علی شکوی اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس به دنبال پیگیری‌های انجام شده از ادامه فعالیت‌های زراعی در نیروگاه قائم جلوگیری به عمل آورد.
وی ادامه داد: براساس هماهنگی‌های انجام شده باید ظرف مدت یک ماه نتایج نهایی و کلی در خصوص کنترل و رفع کامل آلودگی حاصل از نیروگاه منتظر قائم ارائه و عملی شود.
شکوری اعلام کرد: همزمان با گرامیداشت روز زمین پاک و در راستای عملیاتی نمودن شعار "زمین پاک، با حفاظت از آب و خاک" و به دنبال پیگیری‌های حقوقی این اداره در زمینه حفظ محیط زیست از زراعت و کشاورزی در بیش از 60 هکتار از اراضی کشاورزی ضلع جنوبی نیروگاه منتظر قائم به دلیل آلودگی ناشی از خروج غیر اصولی پساب نیروگاه جلوگیری به عمل آمده است.
وی ادامه داد: همچنین به دستور مقام قضایی هر گونه فعالیت زراعی و باغی در زمین‌های اطراف نیروگاه تا رفع کامل آلودگی ممنوع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار