منطقه سوتک جزء محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (جنوبی) بوده که در فصل تابستان با استقرار پست موقت کوهستانی و با حضور مامورین و کارشناسان حفاظت محیط زیست، از اکوسیستم و حیات وحش این عرصه به خوبی محافظت می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 24 August 2016
به گزارش تابناک – البرز: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ابتدای سال جاری به منظور به روزرسانی فهرست خزندگان استان و متعاقب آن ماموریت‌های میدانی کارشناسان به منظور پایش زیستگاه‌های طبیعی و شناسایی گونه‌های جدید، طی یک عملیات صحرایی در منطقه سوتک (چشمه سفید) برای اولین بار در استان البرز گونه‌ای از خزندگان بخ نام گرگ مار ثبت و شناسایی قرار شد.
منطقه سوتک با مساحت حدود 7000 هکتار با ارتفاع 3200 الی 3400 متر از سطح دریا جزء محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (جنوبی) بوده که در فصل تابستان با استقرار پست موقت کوهستانی و با حضور مامورین و کارشناسان حفاظت محیط زیست، از اکوسیستم و حیات وحش این عرصه به خوبی محافظت می‌شود.
و اما گرگ مار مشاهده شده در این منطقه دارای ویژگی‌های خاصی است.
گرگ مار با نام علمی Coronella austriaca austriaca دارای بدن استوانه‌ای شکل ،‌ مردمک چشم گرد، ‌پوزه برجسته یا کمی پیش آمده است.
بدن به رنگ زرد قهوه ای، خاکستری روشن یا قهوه‌ای متمایل به صورتی با خال‌های تیره یا سیاه رنگ، دارای دو خال تیره و قهوه‌ای در ناحیه گردن و معمولاً متصل به خال بزرگ تیره رنگ پس سر، دارای دو خط تیره در دو طرف سر ممتد از ناحیه بینی به طرف چشم و گوشه دهان، سطح شکمی به رنگ خاکستری‌، قهوه ای روشن‌، قهوه‌ای متمایل به نارنجی یا صورتی، غالباً دارای خال‌های تیره یا خال‌های کوچک سفید و سیاه است.
این گونه مار از مارمولکها ، موشها ، پرندگان کوچک و حشرات تغذیه می‌کند. زیستگاه آن علفزار‌ها، جنگلها ، دشت‌های سبز و خرم و مناطق کوهستانی است.
پیش‌تر انتشار جغرافیایی آن در اغلب کشورهای اروپایی، شوروی سابق (غرب سیبری) غرب قزاقستان، قسمت شمالی آسیای میانه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان شناخته می‌شد.
در ایران نیز پراکندگی آن عمدتا در استان‌های مرکزی، خوزستان و آذربایجان غربی بود.
اما با مشاهده و ثبت حضور گرگ‌مار در استان البرز، این استان نیز در زمره مناطقی که زیستگاه این خزنده به شمار می‌آید، شناخته می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار