کد خبر: ۲۸۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 24 August 2016


رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از اجرای طرح جامع ارتقاء وضعیت ژنتیکی دام های بومی مطابق با شرایط خشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رضایی صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: موسسه علوم دامی کشور با بیش از ۸۰ سال قدمت تنها موسسه پژوهشی در زمینه علوم دامی است که با هدف دانش بنیان کردن فعالیت های مرتبط با حوزه دامپروری و در راستای توسعه و ترویج دانشمیان تولیدکنندگان شیر، گوشت، تخم مرغ و عسل فعالیت می کند.

وی به شش بخش تخصصی موسسه علوم دامی کشور اشاره کرد و گفت: تغذیه دام و طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد، بیولوژی، مدیریت تولید مثل، فرآورده های دامی و زنبور عسل از جمله این بخش ها محسوب می شود.

سرانه تولید شیر در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است

به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تغییر رویکرد با هدف پژوهش و تجاری سازی در حال انجام است و روش های ترویجی به بهره برداران آموزش داده می شود.

رضایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۳ طرح پژوهشی به مرحله پیش قرارداد رسید، گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۳۰ یافته تحقیقاتی در حوزه ترویج به بهره برداران ارائه شده است.

وی به اهمیت امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: صنعتی کردن چهار محصول استراتژیک شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ در حوزه دامپروری در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با تاکید بر اینکه سال گذشته تولید شیر کشور به بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید، گفت: سرانه تولید شیر در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است باید این مهم تا پایان برنامه ششم توسعه به میزان ۱۶۰ کیلوگرم برسد این در حالی است که سرانه تولید جهانی ۱۷۰ کیلوگرم است.

تولید بیش از ۲ میلیون تن گوشت مرغ در کشور

رضایی با اشاره به تولید سالانه ۸۱۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور سرانه تولید این محصول را ۱۰.۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این مهم پایان برنامه ششم توسعه باید به بیش از ۱۱.۵ کیلوگرم برسد.

وی در ادامه به شتاب بالای تولید گوشت مرغ در کشور و همچنین جهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که نشان از وضعیت مطلوب این مهم دارد ولی وارداتی بودن نهاده ها این صنعت را با مشکل مواجه کرده است با توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی بخشی از نهاده ها در کشور تولید خواهد شد.

وی به تولید ۹۳۰ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی تا پایان برنامه ششم، تولید سالانه تخم مرغ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی هدف موسسه را بهبود بهره وری و کاهش هزینه های تولید ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار کلونی پرورش زنبور عسل در کشور وجود داشت که منجر به تولید ۷۷ هزار تن عسل شد و رتبه هشتم تولید عسل در جهان به ایران رسید.

وی بر ضرورت استفاده از علم روز توسط دامداران تاکید کرد و گفت: با انجام این مهم بیش از ۳۰ درصد هزینه های تولید کاهش یافته و به صنعتی شدن دامپروری کمک خواهد شد.

تولید خوراک دام از پسماندها و سرشاخه های نیشکر

رضایی در ادامه به تولید خوراک دام از پسماندها و سرشاخه های نیشکر در کشور اشاره کرد و افزود: پس از ۱۳ سال مطالعه و کسب دانش فنی در مرداد ماه سال جاری خط تولید این مهم با مشارکت بخش خصوصی و با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار تن در دزفول راه اندازی شد.

وی به افزایش ظرفیت تولید خوراک دام از پسماند نیشکر تا یک میلیون تن اشاره کرد و گفت: خورک دام حاصل از پسماند نیشکر دارای ۵۰ درصد ارزش غذایی بالاتر است و می تواند در تمامی نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به طرح تولید ملکه های اصلاح نژاد شده اشاره کرد و افزود: اصلاح نژادی برای ۱۳ نسل بر روی ۴ صفت تولید عسل، قابلیت زمستان گذرانی، کاهش رفتارهای تهاجمی، مقاومت به بیماری و بچه دهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس تولید عسل ۱.۵ برابر افزایش داشته، خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح توسعه تولید عسل در حال انجام است و در این راستا ۴۵۰ فروند ملکه زنبور عسل اصلاح شده به بهره برداران واگذارشده است.

ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت دامپروری

رضایی افزود: ۱۵۰ کلونی اصلاح شده زنبور عسل در اختیار بهترین پرورش دهنگان برای تکثیر قرار گرفت که با عملیات انجام شده، ۶ هزار و ۸۰۰ فروند ملکه اصلاح شده تولید کردند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت دامپروری و دانش بنیان کردن آن، گفت: طرح جامع ارتقاء وضعیت ژنتیکی دام های بومی مطابق با شرایط خشکی، معرفی ترکیب های ژنتیکی گاو ۲ منظوره، توسعه و ساماندهی پرورش شتر و گاومیش، ارائه فناوری ها و فرآیندهای پسماندهای کشاورزی برای تبدیل به خوراک دام از جمله این اقدامات است.

وی تولید افزودنی های خوراک دام، الگوهای ترویجی- پرورشی خوراک دام، حفظ ذخایر ژنتیکی در حال انقراض و تولید سویه های مقاوم طیور بومی کشور را از ادامه این اقدامات عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه علوم دامی کشور در استان البرز، شهرستان کرج مستقر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار