کد خبر: ۲۸۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ 25 August 2016


رئیس مؤوسسه علوم دامی کشور گفت: تولید خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر از دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم دامی به مرحله تجاری‌سازی رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ مرتضی رضایی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این موسسه گفت: پس از چند سال تحقیق و پژوهش موفق شدیم با استفاده از دانش فنی ضایعات نیشکر را تبدیل به خوارک دام کنیم.

وی با بیان اینکه این خوراکی ارزش خوراکیش بیش از 50 درصد خوراکی‌های معمول دام است افزود: با استفاده از این خوراک هزینه‌های تولید دام کاهش خواهد یافت.

این مسؤول گفت: این کار تحقیقاتی در حال حاضر تجاری‌سازی شده و کارخانه‌ای در شهر دزفول در حال تولید این محصول است.

*پرورش ملکه‌های زنبور عسل توسعه یافت

رضایی در بخشی دیگر از سخنان خود از توسعه پرورش ملکه‌های زنبورعسل خبر داد و اظهار داشت: پس از 17 سال کار تحقیقاتی و اصلاح 13 نژاد ملکه زنبور عسل موفق به معرفی نژادی شدیم که صفات بسیار مثتبی دارند.

وی قابلیت زمستان گذری، کاهش رفتارهای تهاجمی، مقاومت به بیماریها و صفت بچه دهی را از مهمترین خصوصیات ملکه‌های پرورش یافته جدید عنوان کرد.

رئیس مؤوسسه علوم دامی کشور گفت: در فاز اول 450 فروند ملکه اصلاح شده به بهره‌برداری 16 استان در 26 شهر تحویل داده شده که نتیجه حاصل از آن 6800 ملکه اصلاح شده بود که در اختیار 250 زنبوردار قرار گرفت.

وی درباره اقداماتی که در راستای تجاری‌سازی و اقتصاد مقاومتی در این مؤوسسه شده است به سنتز نژاد بز شیری با توجه به شرایط اقلیمی کشور اشاره کرد.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور در ادامه سخنان خود عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را یکی از مهمترین برنامه‌های این مؤوسسه دانست و افزود: این مؤوسسه در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسته دانش‌بنیان را برای همکاری با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تهیه کرده است.

به گفته رضایی در این بسته دانش بنیان، سنتز نژادهای پر تولید بز شیری و دو منظوره مطابق و سازگار با شرایط اقلیمی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه معرفی ترکیب‌های ژنتیکی گاو دو منظوره نیز از دیگر اقدامات این مؤوسسه در راستای اقتصاد مقاومتی است، افزود: اصلاح نژاد گاوها در دنیا معمولا در بخش تولید شیر یا گوشت است.

براساس این گزارش، توسعه سامانه‌های بهره‌ور پرورش شتر در مناطق بیابانی، پرورش گاومیش و ارایه فناوری‌های تبدیل پسماندهای کشاورزی به خوراک دام همچون از برگ چغندر قند یا پوست پسته از دیگر طرح‌ها در اقتصاد مقاومتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار