کد خبر: ۲۹۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 03 September 2016
به گزارش تابناک یزد،گزارش نهایی طرح آمایش مساجد شهرستان یزد در کمیته پژوهش سازمان برنامه و بودجه استان یزد ارائه شد.

 این طرح که به مدت شش ماه در سال گذشته اجرا شده و مسائلی نظیر تهیه بانک اطلاعاتی مساجد شهر یزد در محیط GIS، سرانه مساجد و نسبت آن با جمعیت محلات، وضعیت دسترسی و سطح پوشش مساجد هم‌چنین اولویت مکانی ساخت و توسعه مساجد در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در این طرح پژوهشی، اطلاعات محلات نظیر، جمعیت و مساحت محله، شمار نمازگزاران صبح، ظهر و شب و درصد نمازگزاران به نسبت کل جمعیت جمع‌آوری شده است.

همچنین، اطلاعات مساجد از قبیل، تاریخ ساخت مسجد، نام محلی، آدرس، کدپستی، تلفن، ایمیل و وب سایت، نام موسس، متولی و خادم و امام جماعت، وضعیت برگزاری نماز صبح، ظهر و شب، تعداد نمازگزاران، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، آب، برق، گاز، گرمایش و سرمایش، بسیج، کانون، کتابخانه، مساحت فضای نماز، ظرفیت نمازگزار، درصد ظرفیت مورد استفاده برای نماز در صبح، ظهر و شب، طول و عرض جغرافیایی و مواردی مشابه اینها، در قالب 35 فیلد اطلاعاتی استخراج شده است.

باتوجه به جمعیت محلات سطح شهر یزد، دسترسی پیاده و فاصله 500 متری تا مساجد، اکثر مناطق شهری از اولویت ساخت مسجد برخوردار نیستند، در عین حال که برخی نقاط جدید شهری – آپارتمانی دارای اولویت برای ساخت مسجد هستند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این پژوهش، مناطقی در میدان امام علی(ع)، بلوار استقلال، میدان نماز، میدان آیت‌الله خاتمی، شهرک طوبی و شهرک فراز و میدان صنعت، از اولویت ساخت مسجد برخوردار هستند.

براساس این گزارش شهر یزد با 436 مسجد است که از این میزان 172 مسجد ظرفیتی بالاتر از 500 نفر دارند، 321 مسجد دارای امام جماعت، 96 مسجد فاقد سرویس بهداشتی و 59 مسجد دارای کتابخانه هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار