کد خبر: ۲۹۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸ 04 September 2016


آنطور که برخی کارشناسان و صاحبنظران می گویند: دستفروشی در استان البرز و کرج به عنوان فرزند ناخلف مهاجرت و بیکاری علاوه بر
چهاردهه مهاجرت بی رویه به استان البرز و کلانشهر کرج آن هم جمعیتی که بیشتر به واسطه نداشتن شغل مناسب زادگاه خود را ترک کرده، اینک با آسیب هایی همراه شده که اگر مدیریت نشود در آینده برعمق مشکلات اجتماعی خواهد افزود.
قرق معابراصلی و فرعی تا پاسی از شب آن هم با عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی یا هرکالای دیگر بنا به گفته برخی مسئولان و کارشناسان اگر زودهنگام علاج نشود سرآغازمعضلات دیگری است.
این روزها و شب ها پهن کردن بساط فروش اجناس درمعابر اصلی و فرعی
رفت وآمد مردم در شهر پرجمعیتی همچون کرج را با سختی مواجه کرده است.
آنطور که برخی مسئولان و شهروندان می گویند: دستفروشی تنها فروش کالا یا جنس خاص برای کسب درآمد نیست بلکه باندهای مافیایی هم از این وضعیت برای توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی در برخی مواقع سوء استفاده می کنند.
غروب هر روز سرآغازی برای پهن بساط دستفروشی وعرضه مواد غذایی در بسیاری از خیابان های کرج است، دستفروشانی که به کسب و کار خود تنوع بخشیده اند و برخی با وسوسه مشتریان اجناس بی کیفیت وموادغذایی غیربهداشتی با قیمت دلخواه به فروش می رسانند.
آنچه در این میان بنا به گفته برخی کارشناسان بهداشتی سلامت مردم را نشانه رفته، استقرار وانت های عرضه جگر درخیابان موذن کرج است که مشتریان فراوانی دور خود جمع می کنند.
هرچند معضل دستفروشی پدیده ای جدید نیست اما این سال ها با گستردگی و پیچیدگی ابعاد آن برای بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران نگران کننده است، پدیده ای ضمن کشاندن روستاییان به شهرهای پرجمعیت ضمن از دست رفتن منابع تولید بر مشاغل کاذب و آسیب زا می افزاید.
استان البرز دراین سال ها هر روز حاشیه شهرهای آن گسترده تر و برساخت وسازها دراطراف کلانشهر کرج افزوده می شود حاشیه هایی که به لحاظ اجتماعی سکونتگاه های امن محسوب نمی شوند بلکه انبوهی از آسیب ها با خود دارند.
نوشین جعفری یکی ازشهروندان منطقه گلشهر کرج می گوید: وجود دستفروشان درمنطقه درختی موجب مشکلات عدیده ای برای مردم شده است.
وی افزود: بیشتر دستفروش ها ازبعدازظهربساط پهن کرده وتا پاسی ازشب فعالیت می کنند اما جایگاه مناسبی برای آن ها درنظرنگرفته شده و درپیاده روها به صورت فشرده کنارهم جمع شده اند.
به گزارش ایرنا وی خاطرنشان کرد: چندین بار دراین خصوص به شهرداری اطلاع داده شد اما تاکنون هیچ گونه تغییراتی صورت نگرفته است.
امیرحسین خانی یکی دیگر ازشهروندان کرج گفت: دلیلی برعدم فعالیت
دستفروشان وجود ندارد اما باید ساماندهی لازم دراین زمینه انجام شود.
وی افزود: گاهی اوقات نیز کار در پیاده روها برای دستفروشان نیز مشکل آفرین است چراکه با وجود ازدحام جمعیت نمی توان بساط دستفروشی پهن کرد.
وی اضافه کرد: نبود مکان مناسب باعث عدم احساس امنیت برای مردم می شود و ترافیک سنگین نیز گاهی به دنبال دارد.
رئیس اتاق اصناف استان البرز از طرح ساماندهی دستفروشان سخن به میان می آورد می گوید: برای تحقق این امر با همکاری شهرداری کرج جدی هستیم.
به گفته حمید کریمی با حضور مسئولان واحد کنترل و نظارت خدمات شهری و ستاد سد معبر شهرداری کرج ، اتاق اصناف ، دستگاه قضایی وتعداد زیادی از دستفروشان جلسات متعددی برای ساماندهی این قشر برگزارشده است .
وی اضافه کرد: راهکارهای استقرار دستفروشان در مناطق تحت نظارت شهرداری کرج و جمع آوری آنها از سطح معابر و پیاده روها از برنامه های در دست اقدام است.
وی گفت: دستفروشی پدیده ای است که این روزها ،چهره شهر ها را تحت تاثیر خود قرار داده است .
کریمی بیان داشت : امروز انبوه جمعیتی به عنوان دستفروش در پیاده روها برای امرا معاش بساط پهن می کنند.
وی افزود: البته بسیاری از این دستفروشان نسبت به مشکلاتی که برای شهر و شهروندان دیگر بوجود می آورند آگاهی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا چهره شهر کرج را از این معضل پاک کنیم هرچند این موضوع به همین راحتی امکان پذیر نیست و برای اجرای صحیح آن به زمان و همکاری تمام دستگاه ها و بخش های دولتی و خصوصی نیز نیاز است .
کریمی افزود: در مرحله اول این طرح توزیع برگه های ثبت نام و جمع آوری اطلاعات شخصی به منظور شناسایی دستفروشان واقعی در حال انجام است .
وی گفت : پس از شناسایی و مشخص شدن تعداد واقعی این افراد ، برنامه های های بعدی با انتخاب پیمانکار به مرحله اجرا در می آید.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان البرز گفت : طرح ساماندهی دستفروشان مدتی است که درسطح استان مطرح شده و به طور جدی دنبال می شود .
سرهنگ رضا نصرتی افزود: باتوجه به اینکه تعداد زیادی ازمردم شکایاتی درخصوص وجود دستفروشان درمقابل پیاده رو ها داشتند موضوع به شهرداری انتقال داده شده و قرارشده تا دراسرع وقت برنامه ریزی لازم برای آن هاصورت گیرد.
وی اضافه کرد:مقررشده تا شهرداری کرج مکان مناسبی برای ساماندهی و استقرار دستفروشان درکرج درنظرگرفته تا به صورت متمرکز دریک جمع و به امرارومعاش بپردازند.
نصرتی افزود: پدیده دستفروشی می تواند به نوعی زمینه ساز بسیاری از مشکلات ترافیکی و حتی انتظامی شود و مطالبه جدی پلیس است که هرچه سریعتر این ساماندهی انجام شود .
وی خاطرنشان کرد: یکی ازمشکلات ترافیکی درمنطقه 45 متری گلشهر و بازارهای شبانه است که امیدواریم هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی آن ها ازسوی شهرداری کرج اقدام شود.
قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج گفت : طرح ساماندهی دستفروشان به طورمستمردرتمام مناطق ازطریق سازمان میادین میوه وتره بار و سایر ارگان های ذیربط درحال اجرا است.
اصغر نصیری افزود : رفع سد معابر عمومی طبق تبصره 1 از بند 2 ماده55 قانون شهرداری ها یکی از وظایف شهرداری می‌باشد، هم اکنون نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه از سوی شهرداری در رابطه با ساماندهی دستفروشان انجام می‌شود.
وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان که مردم با آن مواجه هستند هر روز بیشتر با این معضل درسطح شهر برخورد کرده وازآنجایی که دستفروشی جرم محسوب نمی‌شود.
وی گفت: شهرداری کرج در نظردارد برای بهبود سیمای بصری شهروتامین آسایش شهروندان و کاهش ترافیک که از تجمع دستفروشان در برخی از نواحی شهر به وجود می آید ، نظارت ویژه‌ای برای جمع‌آوری و ساماندهی آنان درهسته مرکزی شهر داشته باشد.
نصیری خاطرنشان کرد: انتظار می رود در آینده‌ای نزدیک معضل دستفروشی در سطح کرج بر طرف شود و دستفروشان در قالب روزبازارهابه نحو شایسته به فعالیت خود ادامه دهند و شهروندان نیز بتوانند از این امکانات به نحو مطلوب استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: شهردای کرج نیز به ایجاد دنبال محل هایی است که بتواند دستفروشان راساماندهی کند.
معاون دادستان کرج گفت: طرح ساماندهی دستفروشان به عنوان یک پدیده جدی درجامعه در حال انجام است .
جوادیاوری افزود: طبق آیین نامه مقررشد که منطقه 45متری گلشهر به عنوان پایلوت دردستورکارقرارگرفته تا بتوانیم ساماندهی مناسب برای امرار ومعاش دست فروشان انجام دهیم.
وی اضافه کرد: به هرحال دستفروشان نان آورخانواده هستند وباید یک برنامه ریزی مناسب برای فعالیت آن ها صورت گیرد که شهرداری کرج مکلف شده تا مکان مناسبی برای فعالیت آن ها جانمایی کند.
وی خاطرنشان کرد: درزمان حاضر دستفروشان کرج شناسایی شده اند و مقررشده که با شناسنامه دارشدن آن ها مجوز برای فعالیت این افراد درمحیط های خاص صادر شود.
یاوری افزود: چنانچه طرح 45 متری گلشهر ساماندهی شود به نقاط دیگر شهر مثل میدان کرج و منطقه المهدی نیز تعمیم داده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده مقررشد که تا قبل ازپایان سال جاری این طرح اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار